Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Wednesday, June 17, 2009

Pakatan Rakyat ~ Agenda Rakyat Dikesampingkan.....

Hari ini sudah lebih 465 hari Pakatan Rakyat mentadbir 4 buah negeri yang pada asalnya kemenangan yang penuh gembira disambut di 5 buah negeri sehinggalah tragedi malang yang menimpa negeri Perak Darul Ridzuan.

Banyak hal-hal yang merungsingkan dan menyemakkan kepala otak telah terhidang dan dengan penuh harapan untuk dijadikan santapan istimewa untuk pendokong dan pejuang Pakatan Rakyat. Semuanya perlu dikunyah dan ditelan terutamanya mereka-mereka yang berada di bawah yang telah menaruh berjuta harapan kearah kebaikan dan kesejahteraan

Mereka-mereka yang diatas terus menggila !!! Terus menerus mengejar populariti, mengwar-warkan segala jenis program dan perancangan, berebut status dan pangkat, tuding menuding serta salah menyalahkan dan rakyat marhaen sentiasa di suruh akur dan bersabar.

Tanahairku yang tercinta.. ku sematkan harapan untuk melihat lahirnya pemimpin yang benar-benar jujur dan ikhlas mungkin terpaksa ku lupakan. Semakin hari pemimpin pilihan semakin hilang arah dan akhirnya agenda untuk rakyat semakin pudar dan telah tidak kelihatan.


Kedah Bercelaru

Semalam kita dikejutkan dengan kehampaan sebilangan besar penjawat jawatan Ketua Komuniti yang telah dinafikan hak mereka. Dimanakah janji-janji yang ditaburkan untuk mereka ?. Khidmat mereka ditagih dan dituntut untuk menjanakan agenda rakyat namun pentabiran negeri Kedah dibawah Pakatan Rakyat seolah-olah lupa apa yang sewajibnya mereka lakukan. Dimanakah Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua ?

Silapnya dimana ? adakah kelemahan PAS, PKR ataupun DAP yang bergelar YB Pakatan Rakyat yang tidak searah dalam menetapkan halatuju untuk rakyat.

Ungkapan yang sering dilaung-laungkan ialah Kedah adalah negeri miskin, banyak hutang dan kerenah birokrasi dari kerajaan pusat sentiasa dijadikan alasan. Tidak malukan kalian-kalian semua sentiasa hidup dalam beralasan ? Lupakah kalian semua kerana alasan-alasan tersebutlah yang membolehkan rakyat bawahan membuka mata untuk menyokong kalian pada 8hb Mac 2008 agar sesuatu yang lebih baik dapat dilaksanakan.

Pelbagai projek yang tidak terlaksana termasuk juga didalam perancangan mungkinkah akan berterusan akan mengalami kegagalan seperti mana projek ternakan lembu dan yang akan datang dating penanaman tomato.

Kecelaruan dan tidak sekata antara PAS dan PKR akan terus dapat diperhatikan bilamana ada suara-suara sumbang menyatakan ahli-ahli PKR dianaktirikan kerana PAS lebih mengutamakan ahli-ahli termasuk dari Kelab Penyokong PAS. Sehinggakan dikatakan Batu 9 lebih menguasi pentadbiran negeri Kedah berbanding keputusan-keputusan yang dibuat melalui mesyuarat Exco.

PKR Kedah pulak semakin menunjukkan kelemahan terlalu berlembut dengan PAS dalam beberapa isu :-

a) Kes YB Arumugan.
b) Pemilihan YB Manikumar yang dikatakan didalangi oleh pihak tertentu
c) Penganugerahan pingat kebesaran
d) Penyaluran projek-projek.
e) Penganugerahan GLC
f) Peruntukkan tahunan untuk YB-YB dari PKR


PAS, PKR Kedah dan Halatuju

Satu kegemparan telah dilakukan oleh ahli-ahli PAS semasa Muktamar baru-baru ini dan semakin hari ungkapan Kerajaan Perpaduan (UG) dicanang-canangkan. Rakyat bawahan semakin susah untuk memahami apa yang tersirat dan tersurat.

Kongress Khas Nasional 2009 PKR pula memperlihatkan sesuatu yang luar biasa tetapi hilang arahtuju bilamana perlembangaan seolah-olah untuk memberi kelebihan kepada pihak-pihak tertentu.

Halatuju dan janji-janji yang ditaburkan semasa PRU12 semakin jauh untuk digapai kerana pihak-pihak atasan hanya berusaha untuk melepaskan dan mencari keuntungan untuk diri masing-masing.

YAB Dato’ Seri MB seharusnya lebih berusaha untuk meningkatkan kesejahteraan rakyat negeri Kedah. Amatlah malang apabila kita didengarkan tentang masalah yang dihadapi oleh rakyat bawahan yang rumah mereka dirobohkan dan penternakkan babi diberi perlindungan. YB Dato (Melayu) dari PKR dikhabarkan menjadi pengerusi rumah sembelihan babi.... hebat sungguh keputusan yang dilakukan.

Isu-isu yang sensitif sewajibnya ditangani dengan penuh berhemah dan bijaksana. Tetapi malangya YB-YB yang dipilih masih tidak reti atau cerdik untuk mencari jalan penyelesaian. Tidak mungkin Pakatan Rakyat mampu bertahan sehingga 50 tahun sepertimana BN kerana rakyat bawahan sebenarnya ramai yang lebih cerdik dan pintar dari YB-YB sekalian.


PAS Batu 9 (Hanya Gelaran)

Janganlah cuba menjadi jaguh dan befikiran sempit serta menganggapkan segala keputusan dari kalian semua adalah yang terbaik. Berilah peluang kepada YB-YB Pakatan Rakyat membuat keputusan tanpa dipengaruhi oleh agenda-agenda kalian. Mereka-mereka ini dipilih oleh rakyat pelbagai lapisan dan sebarang keputusan yang salah akan menyusahkan seluruh rakyat negeri Kedah.


PKR Negeri Kedah

Terlalunya berlembut dan mungkin juga ada keputusan yang menguntungkan pihak atasan pentadbiran telah menyebabkan hilangnya arah tuju dan terbantutnya perlaksanaan agenda untuk rakyat. Kamu boleh berbangga dengan anugerah dan pingat yang diberikan tapi mata ahli-ahli PKR bawahan melihat bahawasanya kalian semua masih belum mampu untuk dibanggakan sebagai pemimpin.



Akan menyusul di siri berikut :-


a) Kes YB Arumugan.
b) Pemilihan YB Manikumar yang dikatakan didalangi oleh pihak tertentu
c) Penganugerahan pingat kebesaran
d) Penyaluran projek-projek.
e) Penganugerahan GLC
f) Peruntukkan tahunan untuk YB-YB dari PKR

Print Friendly and PDF

6 comments:

  1. Keadah Sejahtera Nikmat Untuk Geng Che Had!!!!!!!!!!!!!!

    Awat mangkuk tu tak jawab apa pun???

    ReplyDelete
  2. 465 HARI?? APA YANG PAS BUAT?? AWAI2 DULU mb DAN KUNCU2NYA KE MESIR...BALIK MESIR DUA TIGA EKOR PI PULA KE AMERIKA? BUAT KEPALA BAPAK DEPA APA DISANA? APA PELABURAN YANG DEPA DAH BAWA BALIK? APA TEKNOLOGI YANG MEREKA DAH PEKENAL KAT KEDAH??SEMUA NYA PELINGKUP DUIT RAKYAT....

    ReplyDelete
  3. kesian kat pkr kedah hang dok tutuh depa..depa parti baru..baru dok bertatih la kata orang..biaq loa depa dewasa sikit..kalu tutuh pas tu buleh tahan la sebab lama dah dalam organisasi ni..PKR baru 10 tahun..di kedah pun depa dok menumpang PAS lagi..calon2 pun tangkap muat..tu yang claim sampai 18 ribu sebulan tu... UMNO buat daje kat kedah ni lagi la lama..

    ReplyDelete
  4. ala hang ni nak banding kerajaan 15 bulan dengan BN 50 tahun mana buleh ..tunggu la sat depa nak belajaq... tu pun banyak dah yang depa buat pun...rumah sembelih babi di kg berjaya tu doktang tu 30 tahun dah..BN tak buat apa pun...Bashah pun dok kalut la ni kata kerajaan tak leh buat apa, bagi tempoh pulak sebulan..yang bashah jadi exco kerajaan tempatan dari awai sampai bn jatuh...rumah sembelih tu dok tang tu juga...takkan bari setahun dua ni depa tak dak lesen??dah 30 tahun bashah ooiii..hang dulu dok buat apa? Ni mai kerajaan baru nak pindahkan/robohkan hang kata lambat pulakkksebulan..hang dulu berpuluh tahun tak berani buat apa pun??

    ReplyDelete
  5. Pak Malau,
    MB pi Mesir bawak balik minyak dhab..Habuan bila naik sheih, buleh pelepaih geram.

    Ustad, depa kata kat Kota Sarang Semut nu ada sorang janda solo.. Ada chance kut..

    ReplyDelete
  6. Lagi cerita orang tidak puas hati kerajaan negeri PAS di Kedah. Apa yang terkejut ialah cerita ini dipetik dari komen rakyat di Malaysiakini,

    'Save Kedah before PAS destroys it'
    Jun 24, 09 9:46am
    ‘The type of administration by Kedah under PAS really put us Malays in a difficult situation. We don't really need PAS with their extreme policies.’



    On Kedah PKR, DAP told to abandon PAS

    Fairus Hazli: I am a Malay in Kedah but the type of administration by Kedah under PAS really put us Malays in a difficult situation.

    We don't really need PAS with their extreme policies.

    Even the bumi quota which was increase from 30% to 50% is ‘killing’ the Malay contractors as there are now less housing projects in Kedah. That means less sub-contract jobs for us.

    I hope that this can be highlighted to Anwar Ibrahim who will request ask PKR to step in before PAS destroys the whole of Kedah.

    Suresh: Pakatan Rakyat is going to lose in the next general election if PAS still controls Kedah.

    The Indians in Kedah get nothing and no assistance from the Kedah government.

    Even after Manikumar given a post of exco following his Bukit Selambau win, the Indian community is being left out.

    I salute Gerakan Youth chief Tan Keng Liang’s idea that PKR and DAP should work with BN.

    But PKR and DAP must be given a main role to play in the Kedah government.

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.