Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Thursday, December 22, 2011

Premier Vs Pelaksana.


Kump. Premier/Tertinggi - Kenaikan Gaji 100%
Kump. Pelaksana - Kenaikan Gaji 10%

Kump. Premier/Tertinggi - tol, minyak & bill boleh claim
Kump. Pelaksana - kena bayar tol, minyak & bill

Kump. Premier/Tertinggi - kereta disediakan, parking free
Kump. Pelaksana - kereta beli sendiri, parking bayar hari2

Kump. Premier/Tertinggi - 5 tahun skali claim cash ganti tiket flight
Kump. Pelaksana - nak beli tiket airasia pun semput

Kump. Premier/Tertinggi - bonus separuh gaji. Gaji berpuluh ribu 
Kump. Pelaksana - bonus minima rm500

Kump. Premier/Tertinggi - ade driver bw ke mana2
Kump. Pelaksana - disuruh naik bas sbb kurangkan jln sesak

Kump. Premier/Tertinggi - ade elaun keraian (tapi masuk poket)
Kump. Pelaksana - x de lain keraian (tapi keluar duit poket utk rai)

Kump. Premier/Tertinggi - arah keje sana sini
Kump. Pelaksana - buat keje sana sini

Kump. Premier/Tertinggi - mcm2 elaun yg x spatutnye bribu2 ringgit
Kump. Pelaksana - elaun ciput tp bila minta naik skit dah bising

Kump. Premier/Tertinggi - minoriti
Kump. Pelaksana - majoriti (UNDI ADALAH RAHSIA)

Print Friendly and PDF

Saturday, December 3, 2011

Beranjauwan Prasarana.......?


Alhamdulillah, dapat juga aku mencuri sedikit ruang masa menjengok sahabat, kawan dan kenalan aku di Prasarana. Banyak cerita-cerita yang menarik pasal GMD Shahril Mokhtar. Oh…….! silap……. Dato’ Shahril Mokhtar. Bukannya apa, aku dimaklumkan yang GMD minta orang panggil dia “Dato”, walaupun kenalan rapat dia. Walau apapun, tahniah Dato’ Shahril……. Eeeee geli aku. Entah apa jasa yang besar dah dia sumbang pada Prasarana. Nak kata pasal MRT jauh sekali sebab projek ni adalah sambungan dari tertangguh sejak sekian lama……. Yang aku hairan rata-rata di Prasarana dan member-member dia kata Dato’ Beli. Sungguhka…….?

Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Najib Tun Razak telah merasmikan pelancaran projek MRT Sg Buloh- Kajang pada 8 Julai 2011 di Kuala Lumpur. Projek ini dijangka bermula pada November 2011 dan siap pada tahun 2016. Penyiapan projek ini, dilihat akan memberi impak ekonomi dan kemudahan kepada kira-kira 400,000 orang pengguna sehari.

Projek yang mempunyai jarak sejauh 51 kilometer ini adalah bermula dari Sungai Buloh hingga ke Kajang. Daripada 51 kilometer itu, sejauh 9.5 kilometer laluan akan dibina dibawah tanah. Masa perjalanan untuk satu hala dari Sungai Buloh hingga Kajang hanya mengambil masa selama 88 minit. Projek bernilai berbilion ringgit ini akan dimiliki oleh Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) dan diawasi oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Berhad (SPAD).

Alhamdulillah……. Semua ini untuk kemudahan Rakyat Malaysia.

Masa DS Najib rasmi kenapa "Countdown To 2020" sedangkan  MRT sepatutnya siap pada 2016.......?
Adakah on paper aja GMD.......?
Cuma apa yang aku nak perkatakan dekat sini adalah pengunaan RM Prasarana habiskan untuk program pelancaran tu. Cerita ini dikhabarkan pada aku masa melepak di foodcourt bersama geng-geng Prasarana dan sahabat-sahabat yang berkerja area situ. Aku tumpang dengar antara percaya dan tidak……. Ini cerita menarik dan bukti mesti aku dapatkan. Hasil sembang-sembang kosong tu, aku tahu tempat untuk aku tuju cari maklumat semestinya dengan department yang uruskan bab event…….

MAK DATOKKKKKKK…….! Besarnya perbelanjaan dia……. Untuk majlis pelancaran saja mencecah hampir RM600,000.00.

Tapi yang uniknya…….Projek MRT milik Prasarana dan diAWASI oleh SPAD……. Program pelancaran Prasarana yang buat, CANTIKnya SPAD yang nak kena bayar……. Bagus juga cara GMD berniaga.


 “Apa benda lain yang dapat aku cari sebagai bahan tulisan aku…….? Dan”, tanya aku pada Mr X.

Mr X mencelah, “Tak susah bang, abang pi cari aja baju F1 putih merah yang dia orang pakai masa hari pelancaran tu dan abang tengok pun abang dapat nilai dan abang beza dengan harga ni…….”.

Bertambah menarik……. Usaha aku berjaya…….

MAK AIIIIIII…….! Kenapa jadi macam ni…… Mbaju yang aku perolehi tu amat teruk kualitinya. Jahitan Logo MRT pun tak kemas. Warna pun boleh turun. Aku dimaklumkan bahawa baju F1 hampir mencecah RM60,000.00 ditempah sebanyak 200 helai. Kalau tak percaya boleh tanya “Blitz”. Dicongak balik lebih kurang RM300.00 sehelai. PUNGGAHHHHHHH……..

Baju F1 yang dikatakan hampir mencecah RM300.00 sehelai.
Nilai sendiri jahitannya.
Embroidery menjerot kain yang dijahit.
Aku bawa contoh baju tu tanya beberapa kedai dan termasuk kilang sekitar Kuala Lumpur dekat Pudu aku tak pergi pasal selalu sesak. Rata-rata average harga yang aku dapat dengan kuantiti dan kualiti kain yang sama (viscose/cotton) boleh buat 3 spot embroidery (Prasarana hanya buat 1 spot embroidery logo MRT) tidak lebih dari RM120.00 satu helai. Kualiti baju MRT yang aku tunjuk, mereka anggarkan dalam RM70.00 ke  RM80.00 sahaja.
Goodies ni berapa RM pula.......?

Persembahan dengan hanya utuk sebuah lagu berapa ya.......?

Ini adalah sebahagian daripada bahan-bahan yang aku dapat selongkar. Sekarang susah sikit nak menyelinap masuk……. Tambahan pula sekarang dah hire Commercial Advisor buat perancangan untuk Prasarana....... Adakah mungkin otak-otak top management Prasarana dah tak boleh pakai untuk membuat perancangan..... atau.......

Tunggu........

Kepada Tan Sri Hamid Albar…….SPAD dah bayar ka tuntutan Prasarana tu…….?  Banyak tu Tan Sri jumlahnya. Prasarana claim tu kena kaji dan selidik betul-betul.......

Print Friendly and PDF

Indeks Persepsi Rasuah 2011 Bagi Malaysia Bukannya Bertambah Baik Tetapi Makin Merosot…….!


Sekitar 15 tahun lalu iaitu pada tahun 1995, Indeks Persepsi Rasuah bagi Malaysia berada pada tangga yang ke 23 daripada 41 buah negara dengan 5.28 mata. Masa itu, Malaysia bukan calang-calang kedudukannya sehingga boleh sebaris dengan negara maju seperti New Zealand, Australia, Hong Kong, Singapura & Jepun bagi kalangan negara-negara Asia Pasifik. Hebat bukan..............?

Tetapi itu semua tinggal sejarah sahaja sekarang ini. Sepatutnya daripada tahun ke tahun, pencapaian Malaysia bagi Indeks Persepsi Rasuah akan menjadi lebih baik tetapi lain pula jadinya sekarang ini. Makin tahun makin teruk. Terbaru, kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah 2011 makin merosot.


 Kita boleh semak semula rekod pencapaian negara kita dalam membanteras dan menangani rasuah dalam tempoh 10 tahun terakhir:


 Apabila gejala rasuah makin “menjadi-jadi” di Malaysia. Secara faktanya, kesannya :

·         akan mengakibatkan ekonomi merosot
·         matawang Malaysaia akan menjadi semakin lemah

Sepatutnya Malaysia mencontohi negara seangkatannya dengan dahulu, yang sama-sama diangkat sehingga digelar “Harimau Asia” iaitu Korea Selatan. Tetapi sekarang, segala benda kita jauh tertinggal termasuklah dalam Indeks Persepsi Rasuah pun kita ketinggalan. Korea Selatan di era 1990 dulu yang keluar daripada kepompong rasuah & membanteras habis-habisan salah laku dan sekarang apa jadi..............? Korea Selatan merupakan negara maju & boleh dikatakan lebih bersih daripada tahun-tahun sebelumnya daripada pimpinan politik yang rasuah serta menyalah gunakan kuasa.

·         Kemusykilan dengan negara yang terperosok seperti Bhutan pun, Malaysia masih lagi tertinggal..............? Ilmu apa yang kerajaan mereka gunakan..............?
·         Hairan bagaimana negara jiran kita, Brunei yang mengamalkan full monarki pun Indeks Persepsi Rasuah mereka lebih baik daripada Malaysia..............?


 Cuba kita semak 4 negara yang tergolong dalam “Harimau Asia” bersama-sama dengan Malaysia sekitar 90an dahulu, di mana mereka sekarang:

·         Singapura 9.2 (nombor 5)
·         Korea Selatan 5.4 9 (nombor 43)
·         Taiwan 6.1 (nombor 32)
·         Malaysia 4.3 (nombor 60)

Di mana silapnya..............?
Apa kurangnya Malaysia..............?
Kenapa Malaysia tidak boleh..............?

Iltizam (perkataan yang selalu digunakan oleh kalangan wakil rakyat semasa sidang Parlimen) daripada semua pimpinan politik di Malaysia bagi bersama-sama menangani rasuah di Malaysia seterusnya meningkatkan lagi Indeks Persepsi Rasuah (CPI) berbanding yang sekarang ini. Tidak perlu ia dulang saban tahun lagi selepas ini. Aku yakin boleh berjaya, jika semuanya “benar-benar” bersungguh untuk berubah…….!


Print Friendly and PDF

Monday, November 14, 2011

Harga Barang & Kualiti Produk di Kedai 1 Malaysia Pula Dikritik Pembangkang.


Baru-baru ini pembangkang telah menegur tentang barang-barang yang dijual diKedai 1 Malaysia lebih mahal jika dibandingkan dengan harga barang di pusat membeli belah yang lain. Kami kurang bersetuju dengan cara pembangkang menonjolkan isu ini Kedai 1 Malaysia. 

Pembangkang daripada mana-mana negara atau negeri di Malaysia sekalipun, kerja dan tugasnya adalah membangkang dan memperbetulkan rangka kerja yang dibuat oleh kerajaan. Tetapi cara “membangkang” yang bagamana.......? Apa isu yang dipilih pembangkang.......? 

Isu yang diketengahkan oleh pembangkang kali ini adalah persoalan disebalik harga barang yang ditawarkan di Kedai 1 Malaysia. Contohnya : 
  • Sos Tiram dari Kedai 1 Malaysia dikaji di mana tiada unsur tiram & protein terlalu rendah. 
  • Selain sos tiram, lapan produk yang didedahkan pembangkang ialah jem nenas, ais krim, susu sejat, krimer pekat manis, minyak sapi, sardin, dan kari ayam. Katanya, kesemua produk ini telah melanggar klausa 13, 13B, 14, 15 dan 16 menurut Akta Makanan1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985.
  • Harga barang-barang di Kedai 1 Malaysia mahal dari pasaraya yang lain.
Pembangkang ini pun, kalau nak membangkang pilihlah isu yang bersesuaian. 
  • Dalam kes ini, jangan hanya fokus kepada produk-produk yang ada di Kedai 1 Malaysia sahaja. Berlambak lagi produk yang sepatutnya mereka buat kajian, jika mereka betul-betul konsisten apabila melibatkan pelanggaran akta makanan. Kenapa mereka tak nak bangkitkan produk-produk makanan dari China.......? 
  • Pembangkang buatlah kajian secara menyeluruh, banyak lagi pasaraya besar yang murah juga harganya seperti UO, Econsave. Ada buat perbandingan.......? Cukupkah hanya buat 5, 6, 7 perbandingan, kemudian dah buat dapat satu kesimpulan secara keseluruhannya? 

2. Konsep Kedai 1 Malaysia : Setakat ini agak baik, untuk menyelaras harga barang di Malaysia. 
  • Sekurang-kurang ada ikhtiar daripada kerajaan yang kami fikir agak sesuai dan relevan serta boleh diterima pakai bagi membantu menyelaraskan harga barang di Malaysia. 
  • Kebanyakan peniaga biasanya kalau bekalan barang yang diperolehi mereka mula naik harga, mereka pun naik harga. Betullah kan.......? Itu sahaja pilihan yang mereka ada. Tetapi…...apabila harga bagi bekalan barang yang diperolehi mula berada pada kedudukan yang stabil, ada mereka nak turunkan harga semula.......? Mungkin ada sebahagian kecil yang berbuat begitu. Tetapi, “bertuahlah” jika ramai yang mengikut untuk menurunkan haraganya semula. 
  • Nak paksa mereka.......? Tak semudah yang disangka. Kalau ada Kedai 1Malaysia sekurang-kurangnya memberikan “tekanan” yang berterusan kepada peniaga yang degil untuk menurunkan harga barang di premis mereka contohnya. 

3. Janganlah harapkan kualiti setanding dengan dengan produk-produk di luar sana. 
  • Contoh paling mudah, kalau anda pergi ke pasar malam kenapa ada yang jual mahal dan ada yang jual mahal.......? Sebabnya isi dalamnya itu sendiri yang membezakan harga dan juga mungkin penjual itu sendiri agak terkenal. Mungkin. 
  • Jadi sama juga dengan konsep kedai 1 Malaysia, harga bolehdiletakkan pada kadar yang munasabah tetapi kualiti janganlah diharapkan sangat. 
  • Yang penting bagi kami rakyat ada pilihan, pilihan dan pilihan.
  • Jika mahal, jangan beli. Jika tiada kualiti, jangan beli. Pandai-pandailah buat pilihan. 

4. Berikan Kedai 1 Malaysia ini peluang untuk membuat penawaran kepada pelanggan mereka 
  • Mereka baru lagi berikan mereka peluang. Baru setahun jagung. 
  • Sekarang ada pertikaian dengan kualiti yang ada. Mungkin selepas 2 atau 3 tahun Kedai 1 Malaysia pun mendapat sambutan, ada kemungkinan kualiti barang pun diambil kira. 
  • Yang penting di sini, dalam pasaran sekarang ada banyak pilihan untuk produk-produk yang ada baik Kedai 1 Malaysia mahupun kedai dan pasaraya yang lain yang ada sekarang ini. 

5. Banyak lagi pasaraya yang boleh dibuat perbandingan dengan Kedai 1 Malaysia 
  • Kalau nak dibuat perbandingan dengan rangkaian pasaraya seperti Carrefour, Giant, Tesco dan lain-lain lagi, mereka ini bilion company. Banyak cawangan di seluruh dunia.
  • Jadi tidak mustahil mereka sering buat promosi lebih dan dapat menurunkan harga. Itupun apabila buat promosi pun, hanya untuk tempoh-tempoh tertentu sahaja. Kemudian promosi pun bukannya kepada semua produk, tetapi hanya sesetengah produk dan barang sahaja.
  • Lagipun apa yang kami perhatikan dekat 3 pasaraya tersebut, setiap pasaraya ada benda yang murah, ada benda yang mahal sikit. Akhirnya pusing-pusing balik sama sahaja. 
  • Sama juga dengan kedai 1 Malaysia sekarang ini. 

Cadangan untuk Kedai 1 Malaysia 
  • Kami harapkan Kedai 1 Malaysia memilih niche dan strategi yang betul untuk buat penawaran produk kepada pengguna di Kedai 1 Malaysia. Contohnya produk yang ada jenama dijual di Kedai 1 Malaysia. 
  • Untuk permulaan ini janganlah meletakkan produk dan barang barang yang harganya tinggi dari pasaran. Janganlah dicampuraduk untuk dijual di kedai 1 Malaysia 

Isu mudah sahaja, apabila monopoli semakin dikurangkan kerana : 
  • Pilihan semakin bertambah 
  • Kalau nak beli harga munasaabah dan dalam pada masa yang sama kualiti dikurangkan, silakan berbelanja 
  • Kalau nak beli harga sedikit mahal dan dalam pada masa yang sama ada kualiti, silakan berbelanja 
  • Rakyat Malaysia ada wang untuk dibelanjakan dalam pada masa yang sama pilihan banyak di depan mata 
  • “Perang harga barang” berlaku 
  • Akhirnya gunakan kuasa kita sebagai pembeli 


Aku harapkan pembangkang buat sedikit kajian yang lebih terperinci di mana, apa kesan harga barang di Carrefour selepas adanya Kedai 1 Malaysia. 
  • Adakah harga barang menjadi semakin mahal.......? ataupun.......
  • Adakah harga menjadi semakin murah.......? ataupun.......
  • Harganya sama sahaja.......? 

P/S : Walaubagaimanapun, aku ingin minta pendapat dan pengalaman anda sendiri yang pernah pergi ke Kedai 1 Malaysia dan pasaraya yang lain, harap boleh kongsikan perbandingan harga, kualiti, senarai barang yang ada. Sekurangnya-kurangnya membantu rakan-rakan yang lain utnuk buat pilihan pada masa akan datang.

Print Friendly and PDF

Sunday, November 13, 2011

Kecewa Tindakan Kerajaan PAS Kedah.

Sebahagian penduduk berdemontrasi secara aman membantah pengambilan tanah wakaf oleh kerajaan negeri Kedah 

Inilah yang dikatakan PAS pembela Islam....... hamPAS....... Sedikit demi sedikit tanah-tanah wakaf diratah, lebih-lebih lagi tanah itu terletak di kawasan BANDARAYA. 
----------------------------------------------------------------------
Oleh : JAMLIAH ABDULLAH  - utusankedah@utusan.com.my (11/11/2011)


ALOR SETAR 10 Nov. – Seluruh kariah Madrasah Sahiliah Kanchut, Jalan Tambang Badak dekat sini sebulat suara akan mempertahankan madrasah itu daripada dirobohkan walaupun notis mengosongkan bangunan daripada kerajaan negeri berakhir hari ini.

Pengerusi jawatankuasa madrasah, Ahmad Hamzah berkata, ahli kariah amat kecewa dengan tindakan kerajaan Pas Kedah yang membenarkan pengambilan tapak dan bangunan madrasah berstatus wakaf khas itu yang mendapat sokongan Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah.

Sehubungan itu, pihaknya mendesak agar satu perbincangan semula diadakan dengan Majlis Agama Islam Kedah (MAIK), Jabatan Mufti negeri dan Pejabat Tanah Kota Setar berhubung status sebenar premis di atas tanah wakaf itu.

“Seluruh pemegang amanah dan kariah sangat kecewa kerana kerajaan negeri dan pemaju projek ini melanggar dan mengabaikan keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah sendiri yang dikeluarkan pada 21 Jun 2010. - ( PRU13 undi la PAS or PKR or DAP lagi....... ).

“Jadi kami semua ahli jawatankuasa nekad untuk mempertahankan madrasah ini supaya dikekalkan tanah wakaf khas berusia 100 tahun ini daripada diambil dan membantah sekerasnya bangunannya dirobohkan,” katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Difahamkan, tapak madrasah seluas 0.08 hektar akan dibangunkan menjadi sebahagian daripada projek pembangunan semula Plaza Tunku Yaacob yang turut membabitkan pembinaan kompleks beli-belah, pusat komersial, hotel dan kondominium.

Projek tersebut dikatakan dibangunkan oleh anak syarikat kerajaan negeri Kedah termasuk Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK), Bina Darulaman Berhad dan pemaju swasta.

Menurut Ahmad, pihaknya turut keliru dengan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah pada 21 Jun lepas yang disifatkan membelakangkan pemegang amanah madrasah.

“Apa yang menghairankan Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah bersetuju melakukan pindaan terhadap fatwa yang dikeluarkan sebelum ini iaitu menerima permohonan PKNK agar madrasah ini dirobohkan.

“Walaupun kita sudah memohon secara rasmi agar madrasah ini dikekalkan, namun nampaknya ia tidak diendahkan kerana kami masih menerima notis mengosongkan bangunan ini hujung Oktober lalu daripada Pejabat Tanah Kota Setar yang berakhir hari ini,” katanya.

Katanya, madrasah berkenaan yang mempunyai kira-kira 200 ahli yang berstatus tanah wakaf dikhususkan untuk orang Islam bagi tujuan pembinaan masjid atau surau dan ia tidak pernah diganggu sejak sekian lama.

“Tanah ini adalah hak orang Islam yang sudah termaktub sekian lama dan kami memilih untuk mengekalkannya seperti sedia ada.

“Apa salahnya di sebalik pembangunan kawasan ini dengan pusat komersial, madrasah ini tetap dikekalkan di tempat asal tanpa diruntuhkan bagi manfaat jemaah untuk menunaikan ibadah serta melakukan aktiviti keagamaan,” katanya.

Katanya, madrasah itu kini menjadi pusat kegiatan kelas bahasa Arab dan pengajian agama dan al-Quran selain menjalankan pelbagai aktiviti keagamaan termasuk ketika bulan Ramadan.
----------------------------------------------------------------------
Mengapa 2 gereja dan satu kuil kedudukannya begitu hampir dengan tapak projek tidak terterlibat.......? Oh yaaaaaaaa....... tanah WAKAF kan FREE, cuma tukar status saja....... Lupa pulak aku....... hukum PAS pakai boleh dilacuri kalau depa perintah......

Print Friendly and PDF

Tiada Pembelaan Nasib Orang India Di Kedah.....?


Aku terbaca artikal dari "free Malaysia today" bertajuk "PKR Indians present a litany of woes". Amat tertatik sekali. kerana sura-suara ini datangnya dari orang India sendiri di dalam perjumpaan tertutup bersama Azmin Ali yang kelu seribu bahasa.

Bukan setakad kaum India saja diabaikan di Kedah....... sebenarnya rakyat Kedah diabaikan. Yang kaya dan merasa kesenangan hanyalah Rakyat PAS sahaja.

-----------------------------------------------------------------------------

PETALING JAYA: The Indian vote was a crucial factor for PKR doing so well in the 2008 general election. But now the Indians in the party feel that they are being marginalised.

At a meeting on Monday night the Indian leaders presented a litany of woes to the PKR leadership.

The meeting was helmed by PKR deputy president Azmin Ali and sources say it turned out to be a heated affair.

Apart from Azmin the closed door meeting was attended by vice president N Surendran, deputy secretary general T Kumar, Kapar member of Parliament (MP) S Manikavasagam, Subang MP R Sivarasa, Hutan Melintang state assemblyman S Kesavan, Bukit Selambau state assemblyman S Manikumar and Port Dickson state assemblyman M Ravi.

Others included Ampang MP Zuraida Kamaruddin and Indera Mahkota MP Azan Ismail.

The meeting attended by more than 150 Indian leaders in PKR was aimed at drawing-up strategies to win back the Indian support for the opposition bloc — Pakatan Rakyat, which comprises PAS, DAP and PKR.

But the Indian leaders took the opportunity to tell the party that the Indians and the community’s problems were sidelined.

The leaders, a source said, questioned why Indian leaders were not given positions in Pakatan led states.

“We also raised the Tamil schools land issue, the lack of business opportunities and the level of poverty in the community,” he said.

The source said Manikavasagam claimed that the PKR-led Selangor government was discriminating against Indians in the state.

“He also raised the issue of sand mining in the state. The state government recently refused to renew the sand mining license of KL Larut Sdn Bhd just because the company belongs to an Indian.

“He also questioned why there were no Indians appointed to high post at state government linked companies,” said the source.

Lack of funding

The issue of the controversial Interlok novel was also raised, added the source, with local leader Dr P Sri Ram from Petaling Jaya Selatan division asking the party to clarify its stand on the novel.

The PAS-led Kedah government also came under heavy criticism for not helping the community in the state.

“Azmin could not answer our queries. He could not even answer a single question raised. Surendran tried to answer but this was not enough. The deputy president sat silent like he was under a spell or something,” said the source.

The Indian leaders also raised the issue of funding as many were not satisfied with the lack of funds to run grassroot programmes.

“What can we do if there is no money. The main problem is that Indians are still poor and without money we can’t reach out to help them. Mere lip service alone will not do,” said a leader who attended the meeting.

The leaders also questioned the Selangor government’s move to finance Malay and Chinese village headmen but limited financial assistance were given Indians.

“Many Malay and Chinese village heads get up to RM8,000 to RM10,000 through allowances, other goodies, while the Indian village heads just get a monthly allowance of RM450,” said the source.

Talking strategies

A notable absentee at the meeting was Selangor exco Dr Xavier Jeyakumar. The Seri Andalas assemblyman, it is learnt, could not make it for the meeting because he was attending the Pakatan Rakyat executive council meeting in Langkawi. (Melarikan diri la tu....... sebab tak sanggup menghadapi herdikan dalam meeting tu.......)

Azmin, on his part, sources said requested the leaders to hit the ground to regain the lost Indian support for the party and the opposition coalition.

PKR is on a drive to win back Indian votes, especially after the community started moving back to the Barisan Nasional (BN).

The support of the community is also vital as it would enable Pakatan to cling on to Selangor. The BN on the hand has vowed to retake the state at the next general election.

Meanwhile, Surendran denied that the meeting was heated.

“It was a calm meeting and we spoke about the strategies to be used for the upcoming general election..it was a normal meeting,” he told FMT.
-----------------------------------------------------------------------------

Cuma yang aku tahu, majoriti anak-anak muda India di Paya Besar, Kulim, Kedah, bertambah samseng. Paya Besar dibuat macam negeri bapak depa punya.......

Print Friendly and PDF

Kerajaan Kedah Ada Peruntukan Mencukupi, Tidak Perlu Bantuan Pusat - Azizan.


ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini berkata kerajaan negeri mempunyai peruntukan mencukupi untuk membuat persediaan menghadapi banjir dan tidak memerlukan bantuan pusat.

Beliau berkata berdasarkan persiapan yang dilakukan sekarang, peruntukan sedia ada memadai untuk menampung keperluan. "Umno pula dah siap semuanya....kita tumpang dialah. Ringan sikit beban kerajaan negeri...terima kasihlah kat Umno," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di sini.

Bagaimanapun Azizan berkata jika keadaan memerlukan, kerajaan Kedah akan membuat permohonan rasmi kepada kerajaan pusat.

Katanya lapan daerah iaitu Kota Setar, Kubang Pasu, Baling, Kulim, Padang Terap, Bandar Baharu, Pendang dan Pokok Sena masing-masing akan menerima dua bot yang ditempah khas kerajaan negeri esok, untuk digunakan semasa banjir.

Beliau berkata kesemua bot tersebut yang bernilai hampir RM200,000 diperbuat daripada aluminium dan boleh membawa sembilan penumpang dewasa. -BERNAMA

Dipetik dari mStar.

Print Friendly and PDF

Sinar Harapan Baru Bagi Kaum Nelayan.

Tahun 2012 membawa sinar harapan baru dan menjanjikan kehidupan baru yang penuh bermakna bagi para nelayan di seluruh negara. Impian mereka untuk mengecapi kehidupan yang lebih sempurna akan menjadi kenyataan tidak lama lagi.

Pihak Kerajaan sedar akan hakikat kesempitan hidup yang dihadapi oleh para nelayan yang saban hari mempertaruhkan nyawa untuk mencari rezeki di lautan, yang ada kalanya bergelora apabila dipukul badai. Mereka bergantung hidup semata-mata kepada hasil tangkapan yang tidak menentu.

Keadaan kediaman mereka yang daif itu telah mendapat perhatian dan simpati pihak Kerajaan. YAB Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Tun Razak, telah membawa khabar gembira apabila beliau mengumumkan peruntukan sebanyak 300 juta ringgit untuk Tabung Khas Perumahan Nelayan khusus untuk membina dan membaik-pulih rumah para nelayan, semasa membentangkan Baget 2012 baru-baru ini. Perkampungan nelayan di Malaysia akan berubah wajah apabila pembinaan dan kerja-kerja membaik-pulih tersebut dilaksanakan.

Selain dari itu, pihak Kerajaan akan menyediakan prasarana asas untuk dimanfaatkan sepenuhnya oleh para nelayan. Dengan kemudahan-kemudahan tersebut, mereka akan dapat mengecapi kehidupan yang lebih baik dari sebelumnya.

Alangkah beruntungnya para nelayan kita, kini nasib mereka terbela dan yang pasti, mereka tidak ketinggalan dalam arus kemajuan dan pembangunan negara. 

Sesungguhnya, melalui dasar transformasi nasionalnya, pihak Kerajaan begitu prihatin terhadap nasib rakyat serta komited untuk memperbaiki taraf hidup mereka demi untuk kesejahteraan negara yang tercinta.



Terimakasih JMJ.
Print Friendly and PDF

Thursday, November 3, 2011

Awat Sikit Sangat....... Silap kot.......

Ni yang aku tak puas hati ni...... Awat aku dapat sikit sangat.......


Di sini Mc nak buat pengakuan, Mc mengaku kami semua blogger dan Facebookers pro UMNO Kedah menerima bayaran yang sangat lumayan dari UMNO Kedah. Silap-silap boleh sampai RM10,000 sebulan.

Mc akan sertakan list nama blogger dan Facebookers Kedah.
Det Guaq (blog Pelantaq Hujah) dibayar rm8000 sebulan.
Aloq Staq (Aloq Staq blog) dibayar rm5000 sebulan.
Aktivis UMNO Pekan Naka (FB dan sumber blog) dibayar rm6000 sebulan.
Pisau Kedah (Media Kedah) dibayar rm5000 sebulan.
Pak Teh (blog Pak Teh kata) dibayar rm4000 sebulan.
Kedah Times (blog Kedah Times) dibayar rm6000 sebulan.
Pemuda Melayu Kedah (Kedah Ke KL) dibayar rm4000 sebulan.
Sungguhka (blog Sungguhka) rm3000 sebulan.
GMC (blog Gunung Mat Cincang) rm4000 sebulan
Duke (blog Duke Of UMNO) rm6000 sebulan
Malah McTheory (Kedah Ke KL & Media Kedah) sendiri di bayar rm7000 sebulan.

Kami blogger2 Kedah ni semuanya kaya2, banyak duit UMNO Kedah bayaq kami. Hidup kami senang lenang, semua naik kereta besaq2. Hidup kami cuma buat blog dengan FB saja, tak payah kerja lain.

Selama ni kami hidup pun makan duit hasil blog saja la. Mana ada makan duit hasil lain.

Terima kasih HH, kerana bagitau blogger UMNO Kedah di bayar. Bayar celah mana pun Mc taktau la.

Kesimpulan yang Mc dapat, puak Pas ni main bubuh cerita blogger Kedah dibayar.. fitnah-fitnah.. apa nak jadi la dengan puak Pas ni. Dok mengaku Islam terlebih, tapi fitnah macam haram.

McTheory:
Kalau ada bukti dibayar, minta Pas Kedah dedahkan..

Sungguhka:
Zul Yahya ni ambil or dapat keterangan silap kot.......? Aku nak pebetoi sikit....... List tu sebenarnya bayaran tu kena tambah 1 di depan tu. Ini tak termasuk lagi + elaun perjalanan + elaun keselamatan + elaun broadband + elaun transport. Macam member aku "Dahulu Kini Selamanya" dan "Flyingkick"siap dapat kereta lagi.....

Zul Yahya apa dia tahu. Warta Darul Aman dah hilang modai cerita dia. Aku tengok wartawan yang ada tu jenoh hang dok basuh suruh cari berita.

Aku nak tanya sikit kat Zul Yahya ni....... dah lulus Ijazah out campus tu tak lagi.......? 2008...2009...2010 hang pengang Pengarah Penerang Kerajaan PAS Kedah atas tiket STPM saja tau........ Wartawan hang kelulusan lebih tinggi dari hang tu......

Satu lagi minta hang tolong jawab pasal projek sawit tu boleh tak.......? Jangan kerana kenang jasa, hang sanggup bergelumbang dengan pembohongan. Jawab la di akhirat kelak.......
Print Friendly and PDF

Friday, October 28, 2011

Laporan Ketua Audit Negara 2010. Apa Respon Kerajaan Selepas Ini……........?

Akhirnya, Laporan Ketua Audit Negara 2010 oleh Tan Sri Amrin Buang telah didedahkan kepada umum. Kebiasaan integriti Laporan Ketua Audit Negara tidak bias, bebas daripada pengaruh politik, tiada unsur prejudis kepada mana-mana pihak. Yang betul dipuji dan salah akan dibentang & dibongkarkan berasaskan bukti yang sahih  melalui kaedah pengauditan yang profesional yang akhirnya diharapkan dapat memberikan “nilai tambah” kepada akaundibiliti pengurusan awam…..

Tan Sri Amrin
Seperti laporan Ketua Audit Negara sebelum-sebelum ini, antara beberapa pendedahan laporan Ketua Audit Negara 2010 yang telah didedahkan setakat ini dan telah berjaya menarik perhatian umumsetakat ini ialah :

1.       19 daripada 47 syarikat-syarikat (40%) yang dikawal oleh Kementerian Kewangan mengalami kerugian pada tahun 2009 hampir mencecah RM0.71 bilion (RM710,000,000)


Oleh kerana 28 syarikat lain berkenaan mencatatkan keuntungan sebelum cukai berjumlah RM93.06 bilion, keuntungan sebelum cukai keseluruhan 47 syarikat tersebut adalah berjumlah RM92.35 bilion yang turun yang menunjukkan penurunan sebanyak RM3.83 bilion berbanding dengan keseluruhan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM96.18 bilion pada tahun 2008. Antara syarikat-syarikat yang menyaksikan prestasi cemerlang, adalah Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Bank Pembangunan Malaysia Bhd dan syarikat hartanah Cyberjaya, Cyberview Sdn Bhd.

Antara syarikat-syarikat yang menyaksikan prestasi cemerlang, adalah Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Bank Pembangunan Malaysia Bhd dan syarikat hartanah Cyberjaya, Cyberview Sdn Bhd. Tiga syarikat yang mencatatkan kerugian terbesar adalah syarikat pengendali pengangkutan awam Syarikat Prasarana Bhd (Prasarana), Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) dan Aset Global Network Sdn Bhd.


2.       9 Kementerian & jabatan telah lebih belanja peruntukkan operasi dengan jumlah RM3.73 billion.


Antara Kementerian tersebut adalah Kementerian Kesihatan, Kementerian Pelajaran Malaysia, Kementerian Kesihatan, Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan, Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani, Jabatan Perkhidmatan Awam, Jabatan Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)


3.       Kutipan cukai meningkat sebanyak RM1.01 billion menjadi RM159.65 billion berbanding tahun 2009.

4.       Hutang negara untuk tahun 2010 sahaja sudah menjangkau RM407.1 billion berbanding RM362.39 biliion pada tahun 2009. Kadar hutang negara telah melepasi 50% daripada KDNK untuk 32 tahun berturut sejak tahun 2009 lagi

5.       Dek kerana kuda-kuda yang dibeli pada 2008 untuk tujuan menyertai pertandingan ekuestrian dan sukan lasak gagal memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh Persekutuan Ekuestrian Antarabangsa atau Federation Equestre Internationale, akhirnya Majlis Sukan Negara (MSN) membeli 23 ekor kuda berjumlah RM5.66 juta dan dibuat melalui rundingan terus tanpa kelulusan Kementerian Kewangan. Antaranya :


·         Equine Centre Sdn Bhd (6 ekor) : RM1.98 juta
·         El Ranco Country Club (13 ekor) : RM2.48 juta
·         Royal Terengganu Endurance Stable (2 ekor) : RM0.58 juta
·         Toft Endurance Pty Ltd (2 ekor dengan nilai RM0.62 juta


Kuda-kuda yang tidak dibenarkan bertanding telah diberikan kepada :


·         Unit Berkuda Polis Diraja Malaysia (tiga kuda)
·         Unit berkuda Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (tiga kuda)
·         Pusat equestrian Angkatan Tentera (dua kuda)
·         Universiti Putra Malaysia (tiga kuda)
·         Universiti Teknologi Malaysia (dua kuda)
·         Majlis Sukan Terengganu (dua kuda)
·         Royal Terengganu Endurance Stable (lapan kuda)


6.       Jabatan Taman Laut Malaysia sepatutnya memperoleh RM52,594.08 (denda) tapi hanya mampu mengutip RM23,792.56. Kalau ikut Laporan ketua Audit Negara 2010, Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM) punya perbelanjaan boleh tahan juga “makannya”. Sebagai contoh :


·         RM56,350 untuk hanya sepasang ‘binokular marin’ atau teropong visi malam ( harga pasaran RM1,940)
·         RM56,350 untuk sepasang binocular visi malam jenama Bushnell (harga pasaran RM2,827).
·         RM11,845 untuk komputer riba dan pencetak warna (harga paasaran RM3,428)


7.       96% daripada 341 penerima bantuan perumahan dikategorikan sebagai golongan miskin tegar “dikira tidak layak” kerana mereka tidak berdaftar dengan e-Kasih atau Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat (SSPKR). Namun, mereka diberi bantuan perumahan di bawah Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH) Program Bantuan Perumahan (PBR). Tetapi ada yang tidak layak diberikan bantuan…9) Kedudukan kewangan di Pulau Pinang telah bertambah baik dari 2009 hingga 2010 yang Laporan Ketua Audit Negara 2010 mendedahkan bahawa semua petunjuk kewangan di negeri ini telah meningkat pada tahun lepas.


·         Kumpulan Wang Disatukan Negeri telah meningkat RM29.28 juta atau 2.7% kepada RM1.13 bilion m
·         Baki Akaun Hasil Disatukan telah juga meningkat RM33.54 juta atau 6.2% sehingga mencapai RM572.49 juta
·         Hasil yang dikutip pada tahun 2010 telah meningkat sebanyak RM34.19 juta atau 9.1% kepada RM410.70 berbanding dengan 2009, RM376.51 juta
·         Aset negeri yang terdiri daripada wang tunai dan pelaburan meningkat RM29.28 jutal atau 2.7% kepada RM1.13 bilion (RM1.10 bilion pada tahun 2009)


8.       Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mendapati beberapa kontraktor telah membina lebuhraya Senai-Desaru yang telah gagal ujian jalan termasuklah kegagalan spesifikasi seperti di beberapa bahagian dengan turapan Dense Bituminous Macadam (DBM) yang kurang daripada ketebalan minimum 95 mm

9.       Kes tangkapan dan aduan oleh Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) mengambil masa lebih 700 hari untuk diselesaikan

10.    Mara telah ditegur supaya membelanjakan peruntukkan sebanyak RM54 juta dengan cara yang betul. Antara barang yang patut boleh dapat harga murah tetapi dibeli pada harga yang tinggi adalah :


·         Ketuhar berharga RM1,200 berbanding harga pasaran RM419
·         Katil Boleh Lipat berharga RM500 berbanding harga pasaran RM100
·         Dapur gas dua pembakar pada harga RM200 setiap satu, dan bukannya RM59.90
·         Mesin gunting rambut yang dibekalkan pada harga RM250 setiap satu, dan bukannya RM79
·         Pengisar pada RM140 dan bukannya sebanyak RM60


Beberapa kelemahan & penyelewangan telah didedahkan kepada umum. Persoalannya sekarang ini, apakah tindakan kerajaan yang bertanggungjawab sekarang ini untuk mengatasi masalah perbelanjaan yang berlebihan ini.......? Adakah Menteri-menteri yang berkenaan dikenakan surat tunjuk sebab.......? Penalti.......? Atau setakat hanya bahas di Parlimen, dan terus berbahasa akhirnya senyap sahaja selepas ituakhirnya tutup laporan. Adakah begitu pengakhirannya.......?

Sebab apa yang kami lihat Laporan Ketua Audit Negara terus didedahkan saban tahun, tetapi yang jadi masalahnya masih tak nampak lagi tindakan lanjut yang serius daripada kerajaan. Sebaliknya, semakin sewenang-wenangnya untuk berbelanja. Bertambah buruk lagi, apabila hutang negara Malaysia semakin melambung tinggi.

Print Friendly and PDF
There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.