Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Monday, August 24, 2009

Koya-Koya, Pandai Kau Cakap Pasal Buruk Orang

Jam 4.00 petang, Abe 'membelek' Harakahdaily 24 Ogos 2009, dalam internet. Ketua Penerangan PKR, Lateefa Koya memberitahu Radzhi keluar dari PKR lebih baik kerana dia tidak membawa apa-apa faedah kepada Pakatan mahupun BN.

Kata Koya, (bagi orang Kelantan maksud koya ialah orang yang suka mengelamun), calon ini memang bermasalah dan wajar dibersihkan dari PKR. Begitu hinanya pada pandangan PKR sekiranya ada calon lompat parti kerana tidak puas hati.

Cakap pasal tidak puas hati, kata Koya, Radzhi dikatakan mempunyai beberapa rekod buruk sebelum menjadi Adun lagi termasuk semasa dia bertugas di Pejabat Pos Universiti Utara Malaysia (UUM). Radhzi juga dikatakan mengalami masalah rumahtangga serius.

Mak oii, lezernya minah nie. Tahu lah dia tu perempuan. Tahulah Mami jarum asal Pulau Pinang, jadi jangan pula Koya kau nak jadi Mami Jarum kat Kedah pulak. Senang-senang hentam orang. Abe nak tanya Koya, kalau dah tahu si Radzhi 'jantan tak guna' apa hal pulak kau dan PKR suruh Anwar al-juburi lantik jadi wakil rakyat. Laki kau aje yang berguna, lantiklah dia jadi ADUN kat situ kenapa lantik Radzhi semasa pilihanraya baru-baru ini.

Yang lucunya, kenapa hal rumahtangga Radhzi menjadi isu. Kalau masalah rumahtangga menyebabkan calon itu perlu letak jawatan, Abe percaya ramai dan berlambak ADUN dan YB Parlimen dari PKR yang ada masalah rumahtangga. Azmin ALi pun bergaduh sakan bila dapat tahu yang dia pernah berdisco dengan big bossnya di Anwar. Azizah pun bergaduh bila dia dapat tahu janji Anwar untuk tidak bermain dubur dilakukan walaupun pada usia senja 50-an.

Koya pun rasa bahagia sangat ke hendak campur urusan rumahtangga Radhzi!!! Jaga makan minum anak yang balik sekolah sudahlah, jangan dok sibuk-sibuk main politik, itu nasihat Abe.

Jaga 'itik' suami tu, nanti suami Koya pasang "cawangan baru PKR' (Pinang, Kahwin Ramai). Kalau itik terlepas, jantan betina tak kenal, jadi macam kes Anwar al-Juburi kira kau Koya akan kena cerai macam DUN PAS. Banyak ke nafkah yang suami kau Koya boleh kasi. Tahu pun, Abe pun lezer juga.

Ketika Alwi Che Mat DUN Kok Lanas, ketua pembangkang dari Kelantan menyuruh Adun Galas Chek Hashim Sulaima (PAS) yang sakit-sakit sendi tu meletak jawatan kerana tidak boleh bekerja, Nik Aziz bingkas menjawab, sepatutnya orang Islam itu saudara, kita kena melawat orang yang sakit bukan suruh dia letak jawatan.

Untuk pengetahuan, kata Harakahdaily, Adun Galas, Che Hashim Sulaima kini berada di Guangtong, China untuk menjalani rawatan barah di sebuah hospital di sana. Beliau kini semakin sembuh. abe MIE rasa silap haribulan kat situ pula ada pilihanraya kecil. Manik Urai jadinya.

Berbalik isu Koya, katanya, Radzhi ketika memegang jawatan Exco Pelancongan, Pembangunan Masyarakat dan Sumber Tenaga Manusia menyalahgunakan kuasa. Dia mengumpul kekayaan atas jawatan itu. Koya berhujah, Radzhi suka memiliki kilang, kedai dan harta semasa memegang jawatan berkenaan. Dia bukan seorang YB yang mementingkan tanggungjawab untuk rakyat sebaliknya menggunakan pengaruhnya untuk memperolehi kekayaan.

Kalau betul lah kata Koya, kenapa dia tidak awal-awal memberitahu supaya letak jawatan!!! Kalau begitu, sudah tentu ramai YB da ADUN PKR yang perlu letak jawatan kerana menyalahgunakan kuasa. Sekiranya disiasat oleh SPRM, ketika mereka dalam PKR, Koya kena ingat, al-juburi akan kata- kenapa siasat orang DAP Cina dan Melayu PKR pula.

Koya menjelaskan, PKR gambira dengan tindakan bekas Adun mereka itu dari terus menjadi duri dalam dagung dan memburukkan imej parti dengan sikap dan rekod yang dimilikinya.

Jadi Abe beranggapan, adakah PKR akan gembira sekiranya lebih ramai ADUN PKR keluar parti sehingga jatuhnya Selangor dan Kedah kepada BN nanti. Gembira juga ke Koya?
Print Friendly and PDF

1 comment:

  1. salam abe

    nama pun Parti Khianat Rakyat ... maka orang yang dalam parti tu pun sama jugaklah abe ooiii...

    depa ni kalau kena kat depa baik belaka tapi kalau kena kat orang depa kutuk bagai nak rak...

    rakyat dah sedar dan tunggulah banyak lagi akan jadi adun bebas

    selama menyeberang ke BN

    salam

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.