Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Saturday, July 11, 2009

Guan Eng "Hina" Calon PAS Manek Urai.....?

Semua jentera BN sama ada penceramah, peraih undi mahupun petugas gantung poster adalah dilarang sama sekali untuk mengutuk peribadi calon PAS di Manek Urai. Nampaknya semua jentera UMNO di Manek Urai begitu patuh kepada arahan tersebut. Syabas diucapkan atas sikap profesional tersebut. Namun, lain halnya pula Lim Guan Eng di pihak Pakatan Rakyat. Di depan orang-orang PAS di Manek Urai, "khalifah palsu" dari Penang ini begitu memuji calon PAS. Namun, dibelakangnya...Guan Eng tidak segan silu memberitahu bahawa "calon PAS kali ini lemah...tak boleh menulis" katanya!

Kempen Manek Urai difahamkan tidaklah sehangat PRK di Bukit Gantang mahupun di Bukit Selambau. Kempen berjalan "lembab" oleh kedua-dua belah pihak. Peluang dilihat masih 50-50. BN dengan kelemahan krisis kempen yang masih lagi "caca merba" akibat kemelut "strategi". Namun, calon BN dilihat mempunyai beberapa kelebihan yang tertentu, cuma publisitinya belum kelihatan "menyinar" lagi. Manakala calon PAS, publisitinya juga "malap" berikutan hal ehwal "peribadi"nya sebagaimana yang di dakwa Lim Guan Eng. Isu-isu di kedua belah pihak lebih tertumpu tentang isu-isu setempat, semasa dan nasional. UMNO bidas PAS tentang "kerajaan perpaduan, PAS serang UMNO tentang "1Malaysia" yang tidak difahami rakyat. Pi mai pi mai tang tu jugak.

Pada saya, peluang masih lagi 50-50 juga. Kalau tanya UMNO, depa akan kata "UMNO ada peluang cerah!". Kalau tanya puak PAS, depa akan kata "PAS ada peluang menang!". Baik tak payah tanya...hehhehhe. Kita tunggu dan lihat. Bagi saya, semuanya tertakluk kepada faktor calon dan dasar parti yang bertanding. Calon UMNO dilihat sebagai individu yang berjaya, calon PAS pun adalah peraih ikan dan hasil laut yang terkemuka di Kelantan. Bezanya hanya calon UMNO tahu membaca dan calon PAS dikatakan tidak mampu membaca?. Sebetulnya, saya tak percaya pun dakwaan Lim Guan Eng bahawa calon PAS itu tak tahu membaca. Jika calon PAS "buta huruf", bagaimana dia nak "sign agreement" perniagaan atau mengisi borang-borang SPR? Takkan main "sign" saja? Bagi saya, dakwaan Lim Guan Eng itu berniat "jahat" terhadap PAS. "Main tikam belakang" sebagaimana Anwar jugak!

Apa pun, kita tunggu dan lihat. Apakah BN mampu menang pada PRK kali ini. Jika menang, ianya mampu menjadi "batu loncatan" kepada PRK yang bakal diadakan di Kelana Jaya kelak. Kalau kalah jugak, Kelana Jaya pun mungkin hancusss! Pengundi Kelana Jaya bukan boleh harap sangat cara pemikirannya. Orang macam Low Gwo Burne tu pun boleh menang? Entah apa jasa Gwo-Burne kat depa...aku pun tak tau! Hehehhe...

By DukeOfUMNO.
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.