Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Sunday, July 19, 2009

Azizan Bawa Pelaburan RM35.7 Billion ke Kedah.....?

15hb. Julai lalu, Ustaz Azizan Razak telah menghadiri satu majlis sebagai saksi termetranya satu perjanjian sebuah projek mega di Kedah. Pihak pelabur dan Merapoh Resources Corporation telah menandatangani satu perjanjian projek hub penapisan minyak terbesar di Malaysia. Merapoh Oil Refinery yang akan dibina di daerah Yan itu bakal menyaksikan pelaburan berjumlah RM35.7 billion! Hebat sekali projek ini. Yang pentingnya, perjanjian projek ini di"saksi"kan oleh Ustaz Azizan sebagai MB Kedah. Dikhabarkan bahawa projek ini akan menjana ekonomi Kedah, meningkatkan taraf hidup rakyat selain menawarkan ruang perkerjaan kepada anak-anak Kedah.

Segak sungguh Azizan ber"kot" ber"songkok" ketika majlis itu. Tentu rakyat Kedah berasa bangga dengan Azizan Razak. Apa tidaknya, Azizan menjadi "saksi" kepada projek & pelaburan RM35.7 billion. Mungkin Azizan jugalah yang bertanggungjawab membawa pelaburan semewah itu ke Kedah. Begitu juga dengan laporan akhbar dan media internet pro PAS, seakan-akan Azizanlah individu yang berjaya mencari pelaburan berbillion ringgit ke Kedah. Jadi "hero" lagi Azizan nampaknya dimata mereka...

Sedar tidak sedar, itulah permainan "politaik" media internet dan akhbar Pakatan Rakyat. Kononnya, rakyat Kedah akan mudah tertipu dengan berita-berita seperti ini. Memanglah tidak disebut disitu bahawa Azizan bukanlah insan yang menarik pelaburan berbillion ini di Kedah. Namun, tajuk-tajuk berita itu bagaikan merekalah "champion" sebenar! Padahal, setiap kali BN nak buat projek, merekalah yang pertamanya yang akan membangkang! Elok ke tidak projek itu untuk rakyat, belakang cerita. Bangkang tetap bangkang! Apa yang dibangkang pun "depa" tak paham!

Azizan sebelum ini banyak dikritik kerana didakwa gagal menarik pelaburan ke Kedah. Berikutan kemelesetan ekonomi global dan kurangnya pelaburan di Kedah, banyak kilang-kilang ditutup. Begitu juga dengan pekerja yang diberhentikan dan kurangnya peluang pekerjaan di Kedah semakin ketara. Namun, setelah projek sebegini yang asalnya dicetus dan dimulakan oleh kerajaan BN sebelum ini terlaksana, maka ekonomi Kedah semakin pulih. Peluang perkerjaan juga meningkat mendadak. Dan rakyat akan "membuka mata", memuji Kerajaan PAS Kedah yang "berjasa". Padahal, "lembu punya susu, sapi dapat nama"!

Tak mengapa lahhhh! Sudah dasar rasmi Pakatan Roit begitu. Sebetulnya, hanya SATU (1) sahaja projek yang bagus, yang telah berjaya diusahakan oleh Kerajaan PAS Kedah iaitu projek "BABI" yang bakal mengambil tempat di Kg. Sg. Tok Pawang. Itu pun jika tiada bantahan dari golongan India yang tinggal disitu. Projek pertama yang bakal dijayakan PAS ialah projek "BABI"? Hehhehhe...itulah! Bila orang kata Pakatan Rakyat suka "binatang haram" tu, "hangpa" nak marah! Dah terbukti begitu. Nak kata macam mana lagi?

Sedarlah rakyat Kedah. Kerajaan PAS sehingga sekarang belum menunjukkan prestasi yang membanggakan walaupun sedah lebih setahun memerintah Kedah. Hatta manifesto PRU12 juga telah di"jamban"kan oleh Exco-Exco dan MB Kedah itu. Kerajaan PAS Kedah ini hanya meneruskan "kesinambungan" kemakmuran dan pembangunan yang telah direncanakan oleh kepimpinan BN yang terdahulu. Harap-harap "depa" tak "claim"lah bahawa mereka yang membawa "pelaburan berbillion" ke Kedah selepas ini!

Posted by DukeOfUMNO

Ya la..... Hampir 2 tahun PAS memerintah Kedah, tak nampak lagi apa yg majunya Kedah ni. Makin teruk ada laaaaa.
Banyak dah layawatan exco buat di luar negara dan ada 2...3... MOU dah ditandatangani tapi hasilnya entah kemana. Ada banyak projek aku dengar antaranya:
  1. Ternak lumut..... hancur.
  2. Ternak ikan patin di Tasik Pedu..... Pelabut lari..... hancur.
  3. Kilang ikan keli..... minta rakyat Kedah bela ikan keli..... hasilnya..... hancur.
  4. Ternakan ayam dlm aircond..... projek lembu tolak mentah2..... hancur.
  5. Program Kedah Belanda..... hancur.
  6. Program tanaman padi 3 kali setahun..... hancur.
  7. Projek Universiti Insaniah hadapi sedikit masalah tanah..... mungkin hancur.

Setakad ni aku rasa hanya satu saja projek akan terlaksana adalah Pusat Penternakan Dan Penyembelehan Babi terbesar di Kedah.

Entahlah aku tak tau apa nak jadi dgn exco yg ada. Boleh dikatakan setiap bulan keluar negara, selalunya balik kosong. Depa yg syok. Rakyat nganga.

Mesyuarat EXCO 2 minggu berturut2 buat di Kuala Lumpur. 7/7/09 Rabu buat perjanjian dgn DAP masuk PR kembali. 14/7/09 MOU dgn Merapoh pasai projek hub minyak. Awat tak boleh buat di Kedah ka semua ni atau malu nak bawa pelabur tengok Kedah.....?

Kalau aku nak kira perbelanjaan mesyuarat EXCO di Kuala Lumpur tu apa faedah aku dapat, bak kata pepatah Nabil....."Lu pikir la sendiri.....".

Print Friendly and PDF

2 comments:

  1. PROJEK-PROJEK LAIN YANG HANCUR TU KERANA ADA EXCONYA YANG BERLIDAH BIAWAK....

    ReplyDelete
  2. Pelaburan RM35.7b memang bunyinya sedap, tapi merapoh pun mencakar cari duit untuk nak buat majlis pecah tanah, never mind nak buat apa pun.

    Anyway, projek minyak ni takdak kena mengena dengan pas pun, ambik nama saja. 5-6 tahun lepas Tan Sri Syed Mokhtar dan Tun negotiate dengan Iran utk bawa projek tu ke Kedah. Company lain mcm merapoh tu semua menempek saja, mcm pas.

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.