Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Friday, April 16, 2010

Kisah Pujuk Rayu Anwar dan Azmin .....

Nampaknya, musim pilihanraya kecil adalah juga ‘musim rajuk dan ugut’ kebanyakan ahli politik kita. Tak kiralah kerajaan ke pembangkang. Sama sahaja. Ada sahaja kalangan mereka yang menganggap mereka ‘indispensable’ dan terlalu menyumbang kepada parti. Kononnya tanpa mereka, parti bungkus dan pimpinan melarat. Dalam konteks Hulu Selangor, ada dua kes yang cukup nyata bahawa politik rajuk dan ugut ini menjadi ‘modal politik’ kepada sesetengah pihak.

Semalam Azmin dipanggil ke Segambut. Dah dekat tengah malam. Sepanjang hari, Pak Sheikh cuba bercakap dengan Azmin – tetapi gagal. Maka, Pak Sheikh tahu ’soft spot’ Azmin adalah Izzah. Betul Izzah dah berumahtangga, tapi Izzah besar depan mata Azmin. Azmin anggap Izzah jelmaan Kak Wan. Lembut, cantik dan intelligent. Azmin dah lama mempunyai hubungan yang rapat dengan Izzah. So, Anwar pun tahu – Izzah akan mampu memanggil Azmin datang.

Azmin cuba berlagak seperti biasa. Seperti tidak ada apa-apa. Padahal, Anwar tahu bahawa Azmin sudah melahirkan rasa kecewa kepada Dr Halili dan sekumpulan penyokongnya di Hulu Selangor. Azmin kecewa kerana dia tidak mahu Zaid di Selangor. Ini petaka politik kepadanya. Apatah lagi, apabila Tian Chua dan Gobalakrishnan mengatakan Zaid sebagai ‘Presiden PKR’ to be. Berdesing telinga Azmin. Dia tak boleh terima.

Anwar beritahu kepada Azmin bahawa Zaid adalah pilihan yang lebih baik berbanding Dr Halili. Azmin diam. Azmin tidak menjawab satu patah pun. Inilah baiknya Azmin, kalau Pak Sheikh bercakap – dia tidak akan lawan. Diam sahaja.‘Now, you highlight your concern’, kata Anwar.

Azmin hanya menyatakan beberapa perkara umum. Akar umbi (ayat politik biasa) sedikit sangsi dengan proses penentuan kepimpinan selepas ini. ‘Your case is still on Sir’, tegas Azmin. What’s next? Are you considering Zaid as successor?’, tegas Azmin.

‘Not at all’. Kata Pak Sheikh. You’ll always be my harapan. Zaid is there to make him visible in Parliament. We need a stronger man to handle constitutional matters. Things are getting more delicate in Parliament – kata Pak Sheikh.

Are you with me Min? tanya Pak Sheikh.

Yes….but. Saya tidak mahu diberikan peranan utama. Saya membantu, yes. Tapi let the ‘big man’ handle (Khalid Gagap). I don’t want to get involved. Selain daripada itu, mereka bercakap soal lain. Soal – bagaimana Najib beria nak berjumpa Obama di States. Ada ketika, settle masalah bunyinya.
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.