Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Saturday, September 5, 2009

PAS Kedah Kemaruk Atau Melahaq...?

Keputusan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) yang memutuskan bahawa tiada berlaku kekosongan kerusi bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh di Kedah tidak dapat diterima oleh Kerajaan dan juga kepimpinan PAS Kedah.

Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Razak menyatakan bahawa Kerajaan Kedah bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang bagi mengisytiharkan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh setelah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan tidak berlaku kekosongan pada kerusi DUN itu hari ini.

Ustaz Azizan yang juga Pesuruhjaya PAS Kedah memberitahu bahawa Kerajaan Negeri menyerahkan kepada Penasihat Undang-undang dan Speaker DUN untuk mengkaji peruntukan undang-undang dan mengambil tindakan lanjut.

Sehari sebelum SPR bermesyuarat dan membuat keputusan, Ustaz Azizan dilaporkan media, meminta agar SPR lebih bersikap adil di dalam membuat keputusan. Ternyata seperti juga kebanyakan pemimpin pembangkang di negara ini, adil bagi Ustaz Azizan hanyalah apabila keputusan SPR memihak kepadanya.

Sementara itu Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail dalam nada yang berbeza memberitahu, beliau terlebih dahulu akan mengkaji alasan dan hujah-hujah SPR dan perlu membuat satu analisis mendalam sebelum menentukan bentuk tindakan yang akan diambil.

Apapun yang nyata, Kerajaan PAS Kedah tetap mahukan kerusi DUN Siputeh dikosongkan dan Pilihanraya Kecil diadakan.

Nampak sangat PAS Kedah begitu kemaruk atau lebih tepatnya 'melehar' dalam bahasa Kedah. Kemaruk setakat teringin untuk makan namun masih boleh bertahan jika tidak dapat memakannya. Tetapi kalau 'melehar', tahap laparnya sudah sampai ke peringkat berusaha mencari dan akan makan apa jua yang boleh dimakan.

Di awal pemerintahan di Kedah, PAS telah menunjukkan sikap kemaruknya dengan mengacah DUN Kuala Nerang dengan membangkitkan kes kebankrapan YB Dato' Syed Soberi. Cubaan pertama PAS Kedah itu tidak menjadi malah ditempelak BN dalam Sidang DUN ketika itu.

Tidak berhenti di situ, PAS yang mulanya kemaruk telah bertukar jadi melehar. Maka terjumpalah dengan kes ADUN Kota Siputeh yang 2 kali tidak hadir Sidang Dewan.

Rupanya PAS yang tidak begitu selesa dengan jumlah kerusi yang dimiliki dan tidak pernah duduk diam. Anehnya, PAS sering menuduh bahawa pihak Pembangkang di Kedah iaitu BN, tidak henti-henti berusaha untuk menjatuhkan Kerajaan PAS Kedah. Bermacam tuduhan dan tohmahan dilemparkan kepada BN yang konon dikepalai oleh MK, mantan Menteri Besar BN.

Sebenarnya yang tidak boleh tidur lena ialah PAS tetapi PAS sentiasa menuduh BN yang sentiasa mengintai peluang. Hinggakan apabila ADUN Lunas, YB Radhzi mengisytiharkan diri keluar PKR, juga dituduh gara-gara tindakan MK membeli ADUN PKR. Namun hingga kini belum nampak wujudnya sebarang usaha dari BN untuk menarik YB Radhzi ke dalam BN, kecuali tawaran kerjasama di dalam menjalankan tugas sebagai ADUN di kawasannya.

Dicatat oleh Ekeng A/L Etong
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.