Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Friday, September 18, 2009

Agenda Anwar Di Belakang Tabir.....

Pluralisme (agama) dalam konteks pembicaraan ini merujuk faham menyamakan semua agama dalam erti:

a)Kebenaran ada dalam semua agama, dan
b) Keselamatan boleh dicapai menerusi mana-mana agama.

Anwar terpengaruh idea father L.Esposito mengenai "Islam dan Demokrasi", Kepakaran Esposito dalam bidang agama khusus Islam. Kristian, Hindu dan Budhha.

Kepakarannya dalam bidang agama kristian katholik dia kenali sebagai 'Father Esposito' dan pernah menjadi pensyarah di the College of the Holy Cross (Catholic), Jesuit college di Massachusetts.

Semasa di Holy Cross, beliau menjawat the Loyola Professor of Middle East Studies position, iaitu pengerusi Jabatan Agama (the Department of Religious Studies, dan Pengarah Pusat Pengajian Antarabangsa di Georgetown Universiti.

Sebab itu di negara-negara Islam, Anwar lebih gemar memilih tajuk berkaitan dengan Islam dan Demokrasi.

Semasa TPM, beliau mengarahkan Universiti Malaya untuk menganjurkan persidangan mengenai dialog peradaban di antara Islam dan Confucianisme.

Anwar tidak sempat menganjurkan dialog peradaban di antara Islam dan Hinduisme kerana di penjara di Sungai Buloh.

“Dunia Islam harus mencontohi Eropah pada abad ke-18 telah memulakan pencerahan dengan membebaskan manusia daripada kepercayaan karut, fanatisisme dan ketaksuban.”- Anwar

Print Friendly and PDF

1 comment:

  1. Kewujudan pluralisme sebenarnya merupakan satu lagi rancangan jahat orang kafir dalam menyesatkan orang Islam. Setelah Kristianisasi dapat dikesan dan ditangani serta ditentang oleh orang Islam, orang Kafir yang diketuai orang Kristian dan Yahudi mahu memperhalusi "hasil kerja" mereka agar ia sukar dikesan.


    oleh itu, apabila sesorang individu muslim itu terpengaruh dengan ideologi ini, dia tidak sedar bahawa ia merupakan salah satu cabang syirik. Malah mereka mendakwa pemikiran ini menyerupai toleransi agama Islam terhadap agama-agama lain.

    jueteru kita perlu berhati-hati kerana ia juga boleh menggugat akidah kita..
    wawahualam..

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.