Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Sunday, September 6, 2009

Sempatkah UMNO Berubah , jangan kuburkan UMNO Terengganu.

Masa semakin dicuri , tempuh dua tahun yang mahu di kejar oleh Timbalan Perdana Menteri untuk memulihkan UMNO kini sudah terpakai beberapa bulan. UMNO pula semakin hari semakin parah. Perlis bagaikan apa dalam sekam. Kelantan juga bagaikan retak menunggu belah . Terengganu pula tidak ubah seperti air laut Tsunami yang sudah menjulang tinggi setinggi 5 kali pokok kelapa yang hanya tunggu untuk jatuh saja di Kuala Terengganu. Apakah UMNO sudah pulih ? Apakah UMNO sudah dapat kembali kepercayaan orang Melayu. Itulah yang kita sering dengar pada tiap tiap pilihan raya kecil yang kita terus kalah. Sokongan bertambah tapi kita kalah juga, Apakah sokongan kepada UMNO tidak cukup untuk memenangkan UMNO dan sampai bila kita hanya boleh berbangga dengan pertambahan sokongan yang tidak boleh memenangkan UMNO di mana mana pilihan raya kecil.


Masa dua tahun bukan lah panjang sangat jika kita ukur dengan keadaan yang berlaku di Terengganu sekarang ini , tidak perlu kita menyebelahi mana mana pihak, yang penting apa yang kita mahu adalah sesuatu yang ajaib boleh dilakukan untuk memperbaiki keadaan d Terengganu itu. Apakah kita sudah lupa, Rakyat Terengganu ini lain sikit. Mereka boleh humban mana mana kerajaan yang mereka tidak suka dalam sekelip mata saja, Tidak mustahil jika mereka merasa bosan dan menghumban kerajaan BN pada pilihan raya yang ke 13 nanti. Ini mengakibat kan kita akan kehilangan sebuah negeri lagi kepada pembangkang, sebuah negeri yang kaya dengan pengeluaran minyak setelah kita hilang Selangor , sebuah negeri yang terkaya di Malaysia.

Pulau Pinang amat sukar untuk ditawan dalam masa satu atau dua penggal lagi, percaya lah , sewaktu Pulau Pinang di tawan oleh Gerakan, kita hanya bergabung dengan Gerakan untuk memerintah kembali Pulau Pinang, Tidak mungkin kita kan bergabung dengan DAP untuk mendapatkan kembali Pulau Pinang. Dengan kesan MCA , MIC dan PPP yang serabut dan kelam kabut, sukar untuk menyakinkan kaum Cina dan India untuk menyokong Parti Parti yang dibawah naungan BN ini. Dengan sokongan padu kaum Cina dan India kepada DAP , kita kalah beberapa negeri dan sekiranya mereka terus maintain begini bererti amat sukar untuk kita tawan negeri yang mereka tawan dengan kuasa mengundi bangsa asing yang tidak lagi memihak kepada BN.

Luka di Terengganu ini bukan nya luka baru, luka ini sudah menjadi barah dan bernanah. Semua orang lihat dan pandang dan tiada siapa yang berani bertegas untuk memastikan perkara ini diselesikan segera. Aoa yang kita lihat sekarang, dua tahun lagi, masalah negeri Terengganu ini akan kekal ditahap ini dan mungkin UMNO Terengganu telah bersedia untuk menjadi jenazah untuk dikuburkan.

Ikut desas desus yang berlegar ada pertemuan sulit antara Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan sembilan Adun di Terenganu, Sekiranya ini berlaku , bagi saya ini merupakan kegagalan Menteri Dalam Negeri Hishamuddin yang menjadi Pengerusi UMNO Terengganu untuk mengawal keadaan yang bergolak di Terengganu ketika ini sehingga Timbakan Perdana Menteri , Tan Seri Muhyiddin Yassin terpaksa menawarkan diri untuk mengedali kan isu dan masalah UMNO Terengganu. Mungkin Hishamuddin terlalu sibuk dengan tugasan dalam Kementerian Dalam Negeri sehingga gagal untuk memantau keadaan di Terengganu sehingga tercetusnya kesah yang memalukan ini. Jika benar beliau terlalu sibuk dan gagal melaksana kan tugas sebagai Pengerusi Perhubungan Negeri Terengganu
.lebih dari seratus hari , eloklah serahkan saja tugasan ini kepada yang lebih berminat dan yakin dapat menyelesaikan masalah UMNO Terengganu ini. Serahkan saja kepada Tan Seri Muhyiddin Yassin.

Berdasarkan laporan sebuah portal berita sebelum ini, Adun Hulu Besut, Nawi Mohamad mengakui pertemuan kedua-dua pihak memang wujud tetapi beliau tidak terbabit. Bagai manapun, Adun Ajil, Datuk Rosol Wahid, menafikan laporan portal itu kononnya beliau dan lapan lagi Adun bercadang meninggal kan UMNO untuk menyertai PKR.Beliau berkata, laporan portal berkenaan semata-mata untuk menjatuhkan imej UMNO di samping sebagai provokasi supaya mereka menyertai PKR. Apa juga laporan Portal berkenaan , perbuatan bertemu den berunding dengan DS Anwar adalah satu perkara yang menjijikkan .

Kita tidak mampu lagi kehilangan beberapa buah negeri lagi dalam PRU13 yang akan datang. Tidak perlu kita mahu menyedapkan hati kita saja , terus terang saya nyatakan bahawa Selangor sukar kita tawan kembali dengan keadaan pemimpin UMNO Selangor yang kini bagaikan patah sayap . Amat sukar untuk kita lihat dan melihat program program yang dianjurkan oleh Ketua ketua Bahagian mahu pun bahagian UMNO di Selangor. Mereka hanya kan bekerja apabila nama mereka akan diumumkan sebagai calon BN . Jika tidak semua akan mengambil jalan tunggu dan lihat siapa calon.Bukannya kerajaan PKR itu baik, Mereka tahu kerajaan PKR Gagal , tetapi kepada siapa mahu mereka serahkan kerajaan , kepada BN , Mana pemimpinnya.Batang hidung pun tak nampak.

Kita ambil contoh Gombak , Ampang dan juga Batu Caves, Siapa Pemimpin UMNO, Siapa ketua Bahagian, Calon yang tewas semua mengundur kan diri, Calon ini tahu mereka tidak mungkin akan di calonkan pada penggal akan datang. Ketua Bahagian yang bukan calon enggan turun padang kerana tidak tahu siapa akan menjadi calon nanti. Akhirnya Bahagian bahagian ini jadi padang yang tidak bertuan dan PKR yang tidak menonjol akhirnya menonjol sebab tidak ada orang lain lagi yang menonjol.Jika sekiranya mereka berhenti di tepi jalan dan menghadap tasik pada waktu senja untuk baung air kecil pun , mereka masih dianggap menonjol kerana mereka yang muncul. Kalau setakat mahu mengharap kan Khir Toyo dan blognya sahaja untuk menawan Selangor. Ucapakan lah Selamat Tinggal kepada Selangor buat selama lama nya. Masjid yang dahulunya dikuasai oleh UMNO kini dikuasai sepenuhnya oleh Pas, Imam UMNO di pecat , naik imam Pas.

Oleh : Anak Mat Lela Gila.
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.