Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Thursday, June 24, 2010

Berita Dari Palestin 24.06.2010.

Laporan: Jumlah jutawan di Israel meningkat sebanyak 43% pada tahun 2009.

Pada hari Selasa yang lalu, firma perunding perniagaan Capgemini dan firma penasihat pengurusan kewangan Merrill Lynch telah mengumumkan bahawa bilangan jutawan Israel meningkat secara mendadak kepada 43% dalam tahun 2009, meskipun krisis ekonomi melanda dunia waktu itu. Pada masa yang sama, jumlah jutawan di seluruh dunia meningkat kepada 17%.

Peningkatan drastik ini meletakkan Israel sebagai negara ketiga yang mempunyai kadar kenaikan jumlah jutawan per kapita, selepas India dan Hong Kong. Hong Kong mengungguli kadar kenaikan jumlah jutawan tertinggi sebanyak 104%, sementara India mencatatkan peningkatan sebanyak 50.9%.Negara yang mempunyai jumlah jutawan terbanyak masih diungguli Amerika Syarikat, Jerman dan Jepun.

US Bimbang Rancangan Roboh Rumah di Baitulmuqaddis.

Jabatan Luar Negeri Amerika Syarikat menyatakan rasa bimbang tentang rancangan Israel untuk merobohkan 22 buah rumah Palestin di Baitulmuqaddis Timur yang dijajah. Jurucakap PJ Crowley mengatakan itu adalah bentuk tindakan yang merosakkan kepercayaan dan meningkatkan risiko keganasan.

Rancangan itu sebahagian daripada projek pembangunan kembali di persekitaran Silwan yang masih dalam peringkat awal. Menteri Pertahanan Israel juga mengkritik Majlis Perbandaran Baitulmuqaddis pelan yang dibuat dalam masa yang buruk dan miskin “akal”. Di bawah rancangan yang telah diluluskan pada hari Isnin, 22 rumah akan diroboh untuk memberikan ruang bagi sebuah taman pelancongan Israel. 66 bangunan lain dibina tanpa kebenaran Israel akan disahkan. Hal ini sangat ditentang oleh orang Palestin, yang percaya akan memperketat kawalan Israel ke atas wilayah itu.


PBB akan mendesak penarikan semula sekatan Gaza.

Penarikan penuh sekatan ke atas Gaza akan memberikan peluang wilayah itu untuk dibangunkan semula, demikian menurut agensi PBB yang bertanggungjawab ke atas pelarian Palestin pada hari Isnin, sehari selepas kerajaan haram Israel berkata akan mengundurkan kawalannya.

Kerajaan haram Israel, yang menutup laluan di perairan wilayah Gaza untuk menghalang Hamas daripada mendapatkan senjata, sedang dalam tekanan antarabangsa untuk membuka sekatan Palestin selepas tentera rejim Israel membunuh sembilan aktivis dalam serangan ke atas kapal bantuan Flotilla pada 31 Mei yang lepas.

Dalam undang-undang sekatan yang lepas, sebarang barang yang yang tidak termasuk dalam senarai yang dibenarkan diharamkan daripada dibawa masuk. Kerajaan haram Israel berkata buat masa ini semua barang akan dibenarkan masuk ke Gaza kecuali barang berkenaan termasuk dalam senarai yang diharamkan termasuk senjata dan bahan untuk membuat senjata.


Pemuda Palestin ditahan selepas dibebaskan sebulan yang lalu w/pun telah menjalani hukuman 8 tahun.

Rejim Zionis telah menangkap/menahan seorang pemuda daripada bandar Nablus hari ini selepas/sejurus/setelah membebaskannya sebulan yang lalu/lepas. Pemuda tersebut telah menjalani hukuman 8 tahun di dalam penjara Israel selepas dibebaskan pada kali pertama. Sumber-sumber Palestin telah berkata bahawa Mazen Aldanbak, 34, merupakan ahli gerakan Fatah di Nablus. Kuasa pendudukan Israel telah membebaskannya pada Mei 18, 2010 selapas menjalani 8 tahun secara berturut-turut di dalam penjara (kuasa) pendudukan tersebut.

Sumber-sumber juga mengatakan/menambah bahawa pendudukan kuasa telah menyerbu rumah Aldanbak yang terletak di Nablus pada waktu fajar/subuh hari ni dan telah menahan Mazen Aldanbak.


Zionis benarkan beberapa barang komoditi baru masuk Gaza.

Ir. Raed Fattouh, Pengerusi Jawatankuasa Pembekalan Gaza berkata kerajaan haram Israel bersetuju hari ini untuk membenarkan kemasukan beberapa barang komoditi baru ke Semenanjung Gaza yang diisytiharkan sebagai ‘komoditi baru dibenarkan’ sejak beberapa hari lalu.

Fattouh berkata dalam satu kenyataan media, kira-kira 130 buah trak yang sarat dengan muatan bantuan kemanusiaan bagi sektor perdagangan dan pertanian memasuki Semenanjung Gaza melalui pintu sempadan Kerem Abu Salem. Bantuan tersebut termasuklah barangan keperluan yang tidak mencukupi seperti gas masakan dan diesel industri untuk kegunaan stesen janakuasa tenaga Gaza. Pintu sempadan komersil Karni masih lagi ditutup.

Kerajaan haram Israel telah mengisytiharkan senarai komoditi baru yang dibenarkan memasuki Gaza sebagai sebahagian daripada rancangan untuk melonggarkan sekatan ke atas Gaza. Antara yang tersenarai adalah kicap, mayonis, jarum jahitan, barang mainan kanak-kanak, enjin kereta dan barang kosmetik. Walaupunbagaimanapun, penduduk Palestin menganggap langkah ini sebagai mengetatkan lagi sekatan dan bukannya melonggarkannya. Mereka menggesa kemasukan bahan-bahan asas seperti simen, besi dan bahan-bahan industri.


Seruan supaya meneruskan kerjasama bagi tujuan menghapuskan kepungan keatas Gaza.

Para Peguam dan ahli undang-undang berpendapat bahawa perlunya lanjutan terhadap usaha kerjasama antarabangsa serta usaha memberi tekanan kepada penjajah Zionis, melalui pembentukan kesatuan politik, dalam rangka menghapuskan kepungan Zionis keatas Gaza.

perkara tersebut muncul ketika sesi diskusi pendapat yg dilakukan oleh Pusat Kajian Dasar dan Pembangunan, pada hari Isnin (21-6), berjudul “Serangan musuh terhadap armada kebebasan dan jalan untuk menghadapinya.”

Raji Surani, Pengarah Pusat Palestin dan Hak Asasi Manusia, berkata “bahawa rakyat Turki telah berdepan (isu ini) dengan sangat serius dan bertanggungjawab dengan mengambil tindakan undang-undang atas pembunuhan yg dilakukan secara kejam oleh penjajah Zionis keatas kapal armada kebebasan di kawasan perairan antarabangsa.”


Israel Pertahan Kepungan Gaza.

Menteri Pertahanan Israel mengatakan bahawa kerajaan haram Isreal akan meminta Lebanon bertanggung jawab jika terdapat lebih kekerasan dalam halangan terhadap kapal-kapal bantuan untuk Gaza.

Perahu yang terdiri daripada aktivis dan bantuan akan memulakan perjalanan dalam beberapa hari dalam usaha ke Gaza selepas pihak berkuasa Lubnan memberikan izin untuk kapal itu belayar ke Cyprus. Kerajaan Haram Israel telah membuat kenyataan bahawa walaupun ia telah melonggarkan kepungan atas Gaza, ia akan tetap mempertahankan kepungan laut dan tidak akan membenarkan kapal ke dermaga di sana kerana takut mereka boleh membawa senjata untuk Hamas.


Kapal Bantuan Iran Akan Berangkat Ahad Ini.

Persatuan Bulan Sabit Merah Iran bertekad mengirim sebuah kapal yang membawa 1100 ton barangan bantuan kemanusiaan ke Gaza. Kapal yang akan bergerak Ahad ini (27/06) diberi nama “Kapal untuk Anak-anak Gaza”.

Jurucakap Persatuan Bulan Sabit Merah Iran, Abdul Rauf Habib Zada, menyatakan, Selasa (22/6), persatuannya akan mengirim sebuah kapal yang membawa 1100 ton bantuan kemanusiaan ke Gaza Ahad depan, terutama ubat-ubatan, makanan dan pakaian kanak-kanak. Beliau menyatakan bahawa kapal ini akan meninggalkan pelabuhan Bandar Abbas di Teluk, Ahad depan menuju laut tengah.

Beliau menambah, “Kapal ini hanya akan disertai 10 orang sahaja iaitu seramai 5 orang wartawan dan 5 sukarelawan kemanusiaan. Kapal ini memerlukan masa 14 hari untuk tiba di pantai Gaza.”


Pembentukkan Suruhanjaya Antarabangsa Untuk Siasatan Serangan Ke Atas Flotilla.

Majlis Hak Asasi Manusia yang bernaung di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah disahkan mendapat Suara Majoriti Selesa ke atas cadangan untuk membentuk suatu Suruhanjaya Siasatan Antarabangsa terhadap serangan yang dilakukan Rejim Zionis ke atas Freedom Flotilla pada 31 Mei yang lalu yang telah mengakibatkan puluhan manusia mati syahid dan cedera parah di Kawasan Perairan Antarabangsa.

Dan berkatanya “Kempen Kesatuan Eropah Demi Memberhentikan Sekatan Ke Atas Gaza” iaitu salah satu daripada pertubuhan yang bergabung dengan Freedom Flotilla dan merupakan pertubuhan yang sering mengambil bahagian di dalam perjalanan Perjumpaan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia :

“Sesungguhnya Majlis Hak Asasi Manusia telah pun mengisytiharkan nama-nama untuk ke Misi Siasatan Antarabangsa iaitu pada hari Isnin (21/6) untuk menyiasat dan mengkaji segala fakta-fakta yang berkaitan untuk mengesahkan pencabulan Undang-Undang Antarabangsa yang berpunca daripada serangan Pihak Israel terhadap Kapal Konvoi Bantuan Kemanusiaan ke Gaza.

Dan pertubuhan tersebut menambah di dalam suatu kenyataan bertulis dan Pusat Informasi Palestin telah menerima satu salinan daripada kenyatan tersebut :

“Sesungguhnya draf resolusi tersebut telah diutarakan oleh salah seorang daripada perwakilan Pakistan ( di atas nama Jemaah Perwakilan Bangsa Arab ) berdasarkan di atas permintaan Turki yang menjadi korban pada malam serangan tersebut yang mana telah mengorbankan 9 orang ahli konvoi warganya, dan draf resolusi tersebut telah dikeluarkan bersama-sama dengan nama-nama anggota suruhanjaya yang ditubuhkan itu, sambil memberitahu bahawa misi siasatan tersebut akan menggabungkan ahli-ahlinya yang terdiri daripada :

  1. Dino Criciotbs yang merupakan seorang peguam bertaraf antarabangsa dari Zimbabwe yang sekarang ini bertugas di Jabatan Awam Undang-Undang Antarabangsa di University Nottingham di dalam jurusan undang-undang,
  2. Puan Singh yang merupakan mantan Ahli Jawatankuasa Diskriminasi Terhadap Wanita dari India,
  3. Dmitry Rafik yang merupakan mantan Ahli Perwakilan Hak-Hak Asasi Manusia di Serbia,dan Anaguiborg Sólrún Zdzisladottir yang merupakan mantan Menteri Luar Iceland dan merupakan mantan Pegawai Tertinggi di Mahkamah Jenayah Antarabangsa di Canada.


Barak desak PBB hentikan penubuhan badan siasatan Flotilla.

Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak mendesak PBB untuk menangguhkan rancangan menubuhkan badan siasatan bebas yang disokong oleh pertubuhan antarabangsa berikutan serangan komando Israel terhadap konvoi kapal bantuan kemanusiaan yang melakukan perjalanan ke Gaza bulan lalu sehingga meragut nyawa sembilan rakyat Turki.

Berkata kepada wartawan selepas pertemuan dengan Ban Ki-moon, Barak meminta Setiausaha Agung PBB supaya menangguhkan rancangan untuk membentuk suruhanjaya siasatan serangan Israel terhadap kapal konvoi keamanan termasuk enam kapal pelancongan yang membawa bantuan dan aktivis keamanan ke Gaza.

Barak menambah, “Kami telah menyuarakan pandangan kami bahawa pada ketika ini dan selagi mana masih ada konvoi kapal laut lain sedang bersiap untuk belayar ke Gaza, mungkin cara yang terbaik adalah untuk meninggalkannya (siasatan PBB) di atas rak untuk beberapa ketika. ”

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.