Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Wednesday, February 9, 2011

JPJ Nak Saman Kereta Yang Guna Aksesori DVD Dan GPS.......?

Dalam akhbar The Star, ada kenyataan mengenai isu ini.Dikatakan bahawa JPJ ingin mencari kesesuaian perundangan untuk menyaman individu-individu yang menggunakan aksesori DVD kerana dikatakan boleh melalaikan pemandu yang akan mengakibatkan kemalangan.Anda boleh baca dahulu kenyataan di dalam akhbar di bawah.

BUTTERWORTH: The Road Transport Department is looking into the possibility of amending the Road Transport Act to fine motorists who fix television screens and DVD players in their vehicles.

State Road Transport Department (JPJ) director Datuk Hassan Yaacob said an amendment could be made under Section 66 of the Road Transport Act 1987 for making vehicle alterations without permission.

“It is illegal and dangerous to fix these accessories. A driver can easily get distracted and it may result in accidents,’’ he said.

Hassan said enforcement teams would check if vehicles had complied with approved specifications.

“Those with xenon headlights will be fined RM300 while vehicles with fancy number plates will be fined RM120.

“In the end, they waste money by paying thrice – fixing the parts, paying the fine and paying again to remove them,” he said.

Hassan was commenting on the increasing number of motorists fixing televisions and DVD player sets in their vehicles.

On vehicles that are factory fitted with DVD players and GPS navigators, he said the department would have to look into it.

Apa masalah JPJ ni? Dah tak ada duit sangatkah sampai nak buat macam ni? Pakai DVD salah, itu salah, ini salah.Semuanya nak disaman. Tak ada pemandu yang pasang DVD atau GPS semata-mata untuk tengok sambil bawa kereta.Kebanyakannya untuk hiburan anak-anak atau keluarga semasa berjalan jauh.

Dan masalah dengan GPS tu pula kenapa? Terang-terang GPS berfungsi untuk menjadi pandu arah yang lebih baik kepada pemandu.Isu kelalaian pemandu itu isu yang sengaja ditimbulkan.Kami tak tahulah pegawai JPJ mana yang timbulkan idea sebegini.

Apa pandangan anda dengan cadangan JPJ ini?

Petikan dari: Berita Semasa.
Print Friendly and PDF

7 comments:

  1. ni betoi2 masalah Bro !! jgn haram GAMIN udah !

    ReplyDelete
  2. tak dak duit la tuuuu..ikhtiar la jugak2 agar duit manyak meleleh masyukkkk...hidup kan kena cari duittttt..bior pun menyusahkan orang lain..tak gitu jpj..?

    ReplyDelete
  3. GMC........
    Kah...kah...kah...
    Boleh bikin sesat.......

    ReplyDelete
  4. JPJ salah satu Jabatan Kerajaan yang ditadbir sepenuhnya oleh PTD (Pegawai Tadbir dan Diplomatik) yang semua orang tahu mereka ini adalah pegawai kerajaan yang penuh dalam kepala otak mereka dengan idea bodoh dan segaja menimbulkan isu untuk tarik perhatian kerajaan. Sebab itulah masalah jalanraya dan kemalangan di negara ini tidak pernah selesai kerana pegawai PTD ni cuma tahu teori bodoh yang tak praktikal. Kerajaan jangan harap KSN dapat bantu pentadbiran negara lebih baik kerana semua yang ditonjolkan oleh PTD dalam sistem penyampaian adalah teori yang hanya menjadikan negara kita makin ketinggalan berbanding Singapura. Tapi kalau nak naik pangkat cepat sebagai pegawai kerajaan mohonlah jawatan PTD kerana dari KSN sampai Pengarah Jabatan kerajaan semuanya PTD. Imegresen salah satu contoh jabatan PTD yang menyebabkan pendatang haram boleh masuk dengan mudah dan bermaharajalela di negara ini.

    ReplyDelete
  5. JPJ NIE SEBENAR NYA NAK CARI MASALAH DAN MENYUSAHKAN RAKYAT MALAYSIA.PASANG NIE SALAH DAN X PASANG PUN SALAH..KALAU PASAL RASUAH APA LAGI..YANG BUAT BYK KEMALANGAN BUKAN KERANA GPS SISTEM ATAU DVD PLAYER YG CUAI TU IALAH SIKAP SESEORANG PEMANDU...

    ReplyDelete
  6. BARU TAHU KE JPJ TU BODOH DAN TAK MEMPUNYAI DUIT..TU PASAL SEME BENDA DIA NAK SAMAN...ADA OTAK TUHAN KURNIAKAN DIA LETAK KAT BONTOT..YANG PALING BODOH IALAH DIA KATA MELALAIKAN..SUKA HATI KEPALA BAPAK TIRI MAK DIA PUNYA MAK JE DIA NAK KATA..ORANG PASANG DVD UTK FAMILY MASA JALAN JAUH..PASANG GPS MEMUDAHKAN BAGI JALAN2 YANG TAK TAHU..KALAU MELALAI KAN TAK PAYAH BUKA KEDAI ACCESSORIES BERITAHU KERAJAAN HARAMKAN SEME KEDAI ACCESSORIES..MASALAHNYA ORANG PASANG SEME TU UNTUK KELUARGA DAN KEMUDAHAN..KERETA YANG DIBELI BUKAN GUNA DUIT JPJ PON..DUIT SENDIRI LER LAIN LA YANG KAT JPJ TU BELI KETE GUNA DUIT ORANG RAMAI..

    ReplyDelete
  7. bodoh nye la nak haram GPS... kat dalam kereta peronda diorg tu pun ada GPS... Nth2 takut org yg ada police tracking kat GPS tu.. sebab takut kantoi org bleh tau kat mana Kamera Speed Trap atau roadblok... masalah punca kemalangan ni adalah sikap pengguna sendiri.. terutamanya pemandu kenderaan pengankutan awam yg byk x berdisiplin.. macam pemandu lori dengan bas... taxi pn sama.. apa SPAD dgn JPJ x pantau ke.. Diorang La punca byk eksiden... satu lagi permukaan jalan dan keadaan jalan raya yg x sihat tu la lagi punca... haiwan ternakan pun punca eksiden... lepas tu buat jalan banyak.. lampu jalan x de.. bukan semua org reti bahasa nak bukak lampu time gelap ke hujan ke... tau-tau berdentum berlanggar... PTD ni memang bengong mana2 jabatan kerajaan bawah selian PTD ni byk yg kucar kacir.. yelah banyak yg kuar U je terus jadi.. x penah nak rasa apa org bawah ni rasa.. tu la pasal nk haram GPS tu sebab dia x drive.. driver yg drive...

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.