Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Monday, November 29, 2010

Pasukan Teresa Menang, Ronnie Kecundang.


Keputusan pemilihan jawatankuasa DAP Selangor menunjukkan Pasukan Perpaduan (Unity) pimpinan exco kerajaan Selangor, Teresa Kok memenangi tujuh daripada 15 kerusi.

Manakala Pasukan Pelangi (Rainbow) pimpinan Speaker DUN Selangor, Teng Chang Khim pula memenangi lima kerusi, manakala bagi tiga kerusi lagi dimenangi oleh calon Bebas.

Teresa (kiri) dan Teng masing-masing berjaya terpilih. Teng mendapat 504 undi di tangga keempat, manakala Teresa mendapat 437 undi ditangga ke-11.

Seorang lagi exco kerajaan Selangor, Ronnie Liu gagal untuk menganggotai jawatankuasa DAP Selangor.

Ronnie menduduki tempat ke-21 dengan mendapat 369 undi.
Dua lagi ADUN yang tewas ialah Philip Tan Choon Swee (Teluk Datuk) dan Edward Lee (Bukit Gasing).

Berikut adalah keputusan rasmi pemilihan jawatankuasa DAP Selangor:

1) Jenice Lee (B) 703
2) Hannah Yeoh (B) 644
3) Charles Santiago (B) 596
4) Teng Chang Khim (Rainbow) 504
5) Ng Suee Lim (Rainbow) 498
6) Ean Yong Hian Wah (Unity) 478
7) Gobind Singh (Unity) 478
8) Tony Pua (Unity) 463
9) Lau Weng San (Unity) 459
10) Teo Nie Ching (Unity) 452
11) Teresa kok (Unity) 437
12) Tiew Way Keng(Unity) 428
13) Ramakrishnan (Rainbow) 405
14) Lim Soo Hong (Rainbow) 403
15) Kannan (Rainbow) 402



selangor dap convention 281110 teng chang kim meeting delegates

Barisan baru jawatankuasa DAP Selangor itu dilihat menarik kerana wujudnya persoalan sama ada Teresa yang mengetuai kumpulan Perpaduan, boleh diterima pengerusi baru memandangkan beliau berada ditangga ke-11 dengan memperolehi 437 undi.

Di segi senioriti, pilihan yang jelas ialah Teng yang menduduki tangga keempat dengan 504 undi, tetapi agak sukar untuk speaker DUN S'gor dilantik ke jawatan tersebut memandangkan pasukannya - Pelangi - hanya memenangi lima kerusi.

Bagaimanapun, apa yang mungkin berlaku ialah calon 'bebas' akan "dilamar" pasukan yang menang - seperti yang biasanya berlaku - untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing.

Tiga calon yang mendapat undi tertinggi terdiri daripada calon bebas yang tidak menyertai mana-mana pasukan yang berentap dalam pemilihan DAP Selangor hari ini.

Corak pemilihan para perwakilan agak berubah sedikit dengan kecenderungan mereka untuk memilih calon berkecuali - dengan ADUN Teratai Jenice Lee menduduki tempat teratas dengan senarai pemenang.

ADUN Subang Jaya pula, Hannah Yeoh pula ditempat kedua dengan 644 undi, manakala aktivis air yang juga ahli parlimen Klang, Charles Santiago di tempat ketiga dengan memperolehi 596 undi.

Tempat keempat dan kelima pula dimenangi Teng dan rakan sepasukannya Ng Suee Lim dari pasukan Pelangi. Ng mendapat 498 undi.

Manakala tangga keenam hingga ke-12 pula dimenangi anggota pasukan Perpaduan - iaitu Ean Yong Hian Wah (478), Gobind Singh (478), Tony Pua (463), Lau Weng San (459), Teo Nie Ching (452), Teresa Kok (437) dan Tiew Way Keng (428).

Manakala tiga lagi anggota pasukan Pelangi menduduki tangga ke-13 hingga ke-15. Mereka ialah Ramakrishnan Suppiah (405), Lim Soon Hong (403) dan T Kannan (402).

Proses pengiraan undi bermula kira-kira jam 1.30 tengahari selepas sekurang-kurangnya 812 daripada 1,016 perwakilan yang layak, selesai mengundi dalam pemilihan pucuk pimpinan DAP Selangor di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sunway hari ini.

Sewaktu perwakilan memasuki dewan konvensyen untuk mengundi bagi memilih barisan kepimpinan DAP negeri untuk tempoh dua tahun akan datang, para calon termasuk Teng Chang Kim (kanan) dan Yong Hian wah kelihatan sibuk bersalaman dengan mereka.

Suasana kelihatan tenang dan mesra, manakala calon-calon kelihatan menjalankan kempen saat akhir untuk mendapatkan sokongan para perwakilan.

dap selangor convention 281110 teng chang kim ronnie liu lining up
Paling jelas ialah Ronnie Liu (kiri), di mana penyokongnya sejak awal pagi lagi mengedarkan risalah dalam bahasa Inggeris dan Cina, yang memaparkan latar belakang dan manifesto ahli exco kerajaan Selangor itu.

Risalah itu berbunyi: 'Satu undi untuk YB Ronnie Liu adalah satu undi bagi kemajuan DAP khususnya dan rakyat umumnya'.

Beberapa perwakilan juga menerima SMS, konon dihantar oleh penyokong pasukan Pasukan Perpaduan yang diketuai oleh exco kerajaan Selangor, Teresa Kok, meminta mereka memilih kombinasi calon pasukan tersebut.

dap selangor convention 281110 ronnie liu teng chang kim m manoharan voting
Perwakilan dari 145 cawangan DAP mula mengundi pada kira-kira jam 
12.15 tengahari, selepas majlis perasmian dan ucapan oleh pengerusi DAP Selangor DAP Ean Yong Hian Wah dan penasihat DAP Lim Kit Siang.

Seramai 50 calon bertanding merebut 15 kerusi dalam jawatankuasa DAP Selangor.

Dipetik dari: Malaysia Kini.



Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.