Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Wednesday, October 12, 2011

UMNO Kedah Tidur Dalam Senyuman 2…….

Aku petik komen dari Anak Cucu Pak Ya Kapak Pendang dari artikal aku UMNO Kedah Tidur Dalam Tangisan 1:

“Umno Kedah bukan lemah tetapi Pemimpin asyik main kotor, cantas mencantas, asyik cari makan, bukan berjuang untuk negara tapi berjuang untuk perut. Ibaratkan mcm keretapi. Kalau kepala nya rosak, maka rosak lah gerabak nya. Kalau Kepala nya jalan tak betul, maka gerabak nya pun tergelincir. Ahli Umno tak boleh disalahkan.

“Umno Kedah tk payah nak bekerja kuat untuk jatuhkan PAS Kedah, hanya di ingatkan kepada Pemimpin UMNO, tlg berjuang dengan amanah dan jujur untuk rakyat kedah, tk kira bangsa, agama dan pahaman politik, ambil berat masalah rakyat, kerap turun padang, bantu rakyat yang memerlukan, pantau setiap cawangan seluruh negeri kedah. Buat kerja dengan amanah dan rajin berusaha. Bercakap hendak lah betol jangan bohong, janji hendak lah di tepati, berkorban apa saja, harta atau pun nyawa demi untuk kesenangan anak cucu kita di masa akan datang.

“Pas dapat tawan negeri kedah pada PRU-12, sebab apa..?. Yang pertama. Ramai orang yang mengundi calun PAS. Adakah mereka semua ahli PAS, Bukan. mereka adalah ahli UMNO yang tk puashati dengan Pemimpin UMNO di peringkat Cawangan, Peringkat Bahagian dan Peringkat Negeri. Sebab apa jadi macam tu plak. Sebab Semua ketua ketua kerja tak serupa bikin. Kerja tk betoi, cakap lain buat kerja pun lain pulak. Ahli UMNO kt cawangan bekerja bermati matian tetapi Ketua UMNO yang dapat nama dan dapat kenyang. Sebab tu lah semua ahli UMNO tk puashati dengan pemimpin, mereka semua lari bagi undi kpd calun PAS.”.

Aku amat bersetuju dengan apa yang diluahkan oleh ACPYKP tu dan inilah hakikat sebenarnya kelemahan yang ada pada UMNO Kedah. Hampir semua peringkat JK Bahagian dan Cawangan masing-masing bergerak dengan agenda dan matlamat tersendiri. Ahli biasa tu maspus pi aja……. Mai time pilihanraya huluq sikit mesti buat kerja punya. Biasanya ahli memang setia pada UMNO dan sayangkan UMNO tetapi kerana yang berjawatan tu lebih pentingkan pulangan sesuatu, membuat ahli mula memberontak.

Seperti komen yang ditulis di dalam blog GMC bertajuk “RAKYAT KEDAH MARAH MAT BASHAH …kah..kah..kahhh.” berbunyi

“Kerana Mat Basah yg terus lembab dan mandom ni la yang rakyat cuba nak bagi tau apa yg dia tak tau.Yg Mat Basah tau UMNO blh ambik balik Kedah.Pooodah ! jgn dok mimpi kalau Mat basah ni terus buat kerja Lone Ranger.Kalau ia pun penyokong UMNO terus bersatu macam Dato'Najib harap tapi apakah rakyat yg terdiri dari pengundi atas pagar dan pengundi biasa dapat terima Mat lembab ni?Rakyat kedah yg rata2 bkn memihak pada mana2 parti kenai ke sapa Mat lembab ni.Hr ni rakyat kedah lebih kenai Ust Azizan Razak dr Mat lembab pemimpin UMNO kedah.Si Mat Lembab ni tau……sambungan (klik sini).

Ketika aku menjelajah sekitar Kedah, sempat aku singgah di Jerlun. UMNO Jerlun aku tengok hebat sekali. Sokongan pada Tok Mukhriz amat membanggakan maklum la anak kepada bekas mantan PM. Walaupun tak banyak sangat pembangunan di sana tetapi aku lihat rakyatnya hidup agak selesa. Perbualan aku dengan beberapa penduduk di sana, aku dapati mereka memberi sokongan yang penuh kepada Tok Mukhriz. Suara ini bukannya datang dari orang UMNO malah orang PAS dan PKR. Kerjasama antara UMNO dan PAS menambat hati rakyatnya ada persefahaman (Cuma tolak yang totok hangit tu aku no komen – dok pelaga lagu tu laaaaaaa…….).

Tapi sayang seribu kali sayang……. kehebatan Tok Mukhriz diperingkat Nasional tak ada SAY di Kedah. Berjawatan Timbalan Pengerusi BPUNK sekadar menjadi YES MAN kepada Tok Bashah. Begitu juga dengan Tok Man Setiausaha BPUNK. Program-program yang disusun entah apa jadinya…….? Aku dikhabarkan banyak program cuba disusun tetapi kebanyakkannya ada kebuntuannya. Kerap kali alasan yang keluar RM TAK CUKUP. Nak kata UMNO Pusat tak bantu……. Mustahil. Sepatutnya Tok Bashah kena cari jalan lain la untuk mendapatkan dana. Berdikari la sikit dan jangan jadi peminta sedekah……. Masa perintah Kedah dulu tak beringat. Asyik nak karau aja. La ni ambik la habuan.

Berbalik semula cerita Tok Mukhriz……. Semangat bapa membuatkan beliau untuk terus berjuang. Diletakkan bertanding di Jerlun dengan harapan beliau kalah dalam PRU12. Kerana cita-cita pihak tertentu untuk mematikan kerier politik beliau. Dengan kerjasama YB PAS dan beberapa orang lagi, berkempen untuk memberi kemenangan kepada Tok Mukhriz. Ada juga suara halus dok berbunyi……. “Tok Mukhriz tok sah dok rasa lega di Jerlun, masih dok ada lagi cubaan nak rosakkan politik dia”. PRU13 belum tentu Tok Mukhriz akan bertanding di Jerlun. Adakah Tok Mukhris akan berdepan dengan Ustaz Zizan ataupun Amiruddin PRU13 nanti…….?

Aku tengok percaturan Tok Bashah sedang mengatur calon-calon PRU13 amat gerun sekali. Kalau betul seperti apa yang dirancangkan……. NESCAYA KEDAH KEKAL PADA PAS. Dan berkemungkinan Kedah akan ulangi sejarah UMNO BERPECAH.

Tok Bashah harus ingat pesanan DS Najib…….

“Kalau nak menang dalam PRU, kita mesti tonjolkan ‘winable candidate’, mesti tampilkan kriteria calon berdasarkan penilaian, buat perkiraan rapi dan tinjauan tapi kalau ‘winable candidate’ itu adalah ‘saya’ maka akan berlaku potong trip dan membuat tindakan-tindakan yang tak betul.”.


Tegas DS Najib dalam Konvensyen BN Selangor di Shah Alam.


Program 'Syok Sendiri' merupakan salah satu punca BN tidak mendapat sokongan daripada masyarakat akar umbi. Anggota parti itu sewajarnya sedar akan tindakan sedemikian yang menjadi salah satu punca parti komponen tersebut tewas pada PRU 12. Tindakan sesetengah Pemimpin BN Negeri yang bersikap sedemikian yang hanya akan menipu diri sendiri sendiri. sekiranya melaporkan bahawa program yang diadakan itu merupakan satu kejayaan. Jangan hantar laporan, 300 orang berhimpun, berjaya. Siapa 300 orang itu? Kalau 300 orang itu orang yang menentang kita, barulah berbaloi buat perhimpunan”.

Kepada Tok Bashah……., tolong buktikan kenyataan yang di buat sewaktu berucap pada majlis kesyukuran dan perjumpaan bersama rakyat di Kampung Tiak, Kupang.

“Peningkatan sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional di Kedah semakin ketara, BN mampu kembali berkuasa di Kedah dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya semua pihak dalam Umno dan BN mengutamakan misi "gelombang merah". Semua pihak dalam Umno dan BN hendaklah mengetepikan perselisihan peribadi dengan meletakkan parti mengatasi kepentingan diri.”.

Apa “GELOMBANG MERAH” tu……. Kelantan lancar Gelombang Merah, Kedah pun nak tumpang tui……. Di Kelantan ada juga nampak keberkesanannya. But Kedah sorry to say, “lebih sudu dari kuah”. Aku rasa “GELOMBANG DARAH” ada laaaaaa…….

Lama tak pekena laksa rasa teringin la pulak……. Nak singgah di Zakaria Laksa Telok Kechai sambil menzairah sahabat aku sorang lagi, mana la tahu kot-kot ada cerita baru or boleh minta dia belanja pun jadilah…..Aku tengok tak banyak perubahan di sana dan cerita-cerita UMNO pun tak rancak sangat. Cerita sahabat aku  kalau nak tau cerita bab UMNO ni kena pi Kuala Kedah…… Setelah selesai semua, dengan hati yang tak sabar aku teringin nak tahu apa cerita di Kuala Kedah dan terus bergegas kesana…….

Kehadiran aku di sana telah dihidu oleh sahabat-sahabat aku dari PAS dan PKR (depa ni open minded – sokong yang kebenaran saja sebab tu PAS ngan PKR pun tak berapa suka dengan depa ni). Riuh rendah bercerita. Cerita bab PAS dan PKR lain kali aku cuba sampaikan sebab tulisan aku kali ini hanya untuk UMNO supaya sedar dimana kelemahan mereka…….

Cerita mereka, mangkok hayun ni bukan kata kiri atau kanan YB Nasir dan YB Mat Kasim…….tempias pun tak ada……ada hati nak bertanding…….

Maghrib dah masuk……. Kita sambung lagi……

Print Friendly and PDF

3 comments:

  1. nak suruh tuan-tuan besar dalam umno kedah berkorban.Yang aku nampak ...kereta makin besar,hidup makin bergaya,belanja makin mewah,rumah makin besar.Itulah perjuangan sekarang ....macamaman rakyat tak kecewa.Nampak sangat TRANFOMASI hidup mereka.

    ReplyDelete
  2. Oooo...aku tau dah, janji nak mai tempat aku, tiba2 pi Kuala Kedah, takpa, takpa, nanti kau...
    YB Mat Kasim kirim salam dengan sungguhka..YB Nasir kata Cina, Hindu..op silap mana ada hindu di KK. Semua bagi full support dgn YB MK dab YB NM.

    ReplyDelete
  3. Kata Tok Bashah.....

    Apa nak kata, katalah...

    Aku tetap PPUNK.....he3

    Aku bos untuk hangpa ooo..

    Hormat sikit...

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.