Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Wednesday, February 16, 2011

Prasarana Oh Prasarana - Katak 1.

Sekali lagi aku lepak dekat Dataran Maybank Bangsar....... ala food court tu....... . Seronok dengar cerita-cerita sensasi pasal GMD baru. Sedih aku dengar sebab dalam satu organisasi yang besar semuanya berkumpulan. Ingat ka politik saja berpuak-puak, dalam business pun ada juga.

Aku tertawa sendirian bila mereka cerita pasal katak. Aku hairan, bab katak pun boleh cerita time makan. Tentunya mesti ada cerita hangat yang mereka sedang mengumpat....... Sambil menghirup secawan kopi, undur kerusi sikit dan pasang telinga.......

Oooo....... baru aku faham, bukannya Ibrahim Ali saja, dalam Prasarana pun ada juga. Ramai pulak tu. Tapi aku rasa biar aku cerita kisah mamat ni dulu. Kalau salah mohon maaf la, telinga hanya mendengar kalau tiada gangguan dari bunyi bising.......

Beliau merupakan SM di Human Capital Division lulusan Ekonomi dari Kanazawa Universiti, Japan.  Gomen ne...... nihongo zen zen wakarahen....... Shigoto wa taihen desu ne....... Hebat juga mamat ni bekerja.  Berpindah randah merata. Mungkin teruk tempat kerja tu....... Sejarah beliau bekerja:

No.
Company
Duration
Position
1
Matsushita Company
July 1994 — June 2001
Sr Executive - Human Resource
2
Citibank Berhad
2001  -  2001
Assistant Manager
3
Time Dotcom Berhad 
2001 — 2003
Manager IR
4
Celcom Berhad
June 2005 — June 2008
Senior Manger, Human Capital Services
5
Rapid KL
June 2008 — March 2010
Senior Manager HR Shared Services
6
ProKhas Sdn Bhd  (SPAD )
April 2010 — February 2011
General Manager (HR)
7
Prasarana Negara
5 January 2011
Head of Human Capital (Business)

Patut la depa panggil katak....... dari Rapid lompat masuk Prasarana. Aku dengar depa dok sembang, mamat ni juga merupakan sahabat baik kepada GMD Prasarana sekarang ni.

Nampak gaya macam GMD ni sememangnya nak tarik kroni-kroni di masuk Prasarana. Aku dengar omongan depa, kebanyakkannya datang dari RapidKL dan SPAD. Tak tahu la aku akan kebenarannya....... Nanti aku terjah lagi.

Apakah keistimewaan mamat ni pun depa tak tahu. Aku hairan, sepatutnya perkara ini tak berlaku tapi kalau  dua tiga orang tu tak hairan laaa....... Aku cuba menggali, rupa-rupanya hebat juga mamat ni beri kejayaan pada Prasarana, seperti mana yang aku jumpa dalam artikal dia di bawah:


Macam ni pun dia dah rasa bangga. Adakah ini kejayaan atau keuntungan besar pada Prasarana.......? Pening-pening kalau nak difikirkan. Adakah ini kehebatannya yang GMD war-warkan.......?

Kalau depa sebut bab katak memang kena pada tempatnya sebab bila aku buka halaman tu, ni yang aku dapat.......


Entah untuk apa kereta tu entah laaa....... SPAD nak race dengan Evo10 Polis kot....... Muncul Naib johan kawad hari Wilayah Persekutuan RM3,000.00....... nak bagi upah tukang-tukang kawat pun tak berbaloi. Pasai tu tak hantar wakil perarakan Maulidul Rasul baru-baru ni kot.......?

Aku tertanya-tanya, di manakah orang-orang Prasarana menghilang sehinggakan tidak mendapat tempat di hati GMD untuk kenaikan pangkat......? Adakah mereka-mereka ini tidak tahu buat kerja....... malas....... cakap pandai buat kerja tak tahu....... tiada kelulusan....... ataupun tak pandai mengampu.......?

Majoriti yang diambil oleh GMD adalah mereka yang datangnya dari Rapid. Bagus sangat ka orang-orang Rapid ni.......? Mungkinkah GMD sendiri datangnya dari Rapid atau SPAD.......?

Print Friendly and PDF

19 comments:

  1. Kalau orang bawah minta kerja balik ,kata tak boleh ikut buku(CA Hr), kalau orang atas minta kerja balik,kata Ok ikut rasa(macam lah company ni bapak ia punya).

    ReplyDelete
  2. kepade tuan pye blog ni...
    klu x tau cite yg sebenar2 nye... baek diam jek..
    jgn buat sebarang kenyataan TANPA ade fakta atau bukti yg kukuh!!!
    nanti x pasal2 dapat DOSA free jek!!!

    ReplyDelete
  3. Ape yg dicitekan oleh blogger ini semuanya betul.kalau u all nak tahu, sejak GMD ini masuk, semua kroni-kroni dia dibawa sama.Ini semua pasal projek.Semua nak bolot sorang2.

    ReplyDelete
  4. betol ke ni?
    tp sy pk.. x kesah la kroni or x kroni...
    yg penting sume leh wat keje.. dan sume leh bekerjesame dgn baek...

    yg penting dlm organisasi... sume leh bekerjesame dgn efficient and effective..

    ReplyDelete
  5. kamu org Rapid ok la. Mana kamu tahu apa yg org prasana rasa.

    ReplyDelete
  6. Betul..betul..betul..orang Rapid ker,orang prasarana ker, kitakan 1 group Prasarana.. tetapi kenapa banyak sangat jawatan GM dlm Prasarana & Jawatan Pegawai dlm Rapid KL. Badan Rasuah tolong masuk dalam 1 Prasarana ni macam ada tak kena ajer.

    ReplyDelete
  7. Thanks "Anonymous February 19, 2011 9:33 AM".
    Antara yang ko sebut tu akan aku terjah sedikit masa nanti. Aku tengah edit bahan-bahan tu.

    Dari apa yang aku amati, bertambah ramai GM di dalam Prasarana tu. Staff bawahan tak berubah tugasnya. Terlalu banyak protokol tugas melawan kerenah-kerenah GM ni.

    Untuk memperbesarkan skop-skop GM ni....... ada yang menjadi mangsa "KAMBING HITAM".

    Tunggu..............................

    Note to GMD.......,

    Tak teringin nak jawab ka.......? Bukannya apa, artikal yang lepas you cuba memperbetulkan cerita yang mungkin ada kebenarannya juga (aku rasa). Tetapi bila aku jawab, ko sonyap aja.

    Be keterbukaan laaa...., ko kena ingat GMD, anugerah yang dipinjamkan Allah kepada kamu bagi menjawat jawatan GMD tu. Tidak dinafikan ko bekerja keras hingga ketahab itu. Tetapi hargailah staf-staf di bawah tu. Mereka juga bekerja keras demi untuk memertabatkan Prasarana termasuklah anak syarikatnya Rapid dan Panorama.

    Yang pastinya MoF sedang memerhati.......

    ReplyDelete
  8. ingatlah wahai sahabat2 sume...
    ape2 pon yg berlaku...
    anda kene bersyukur...
    anda dh dikire bertuah sbb ade keje..
    ramai lagi yg xde keje..
    so..klu korg x puas ati sgt..
    baek benti keje jek...
    ramai lg yg bleh ganti korg..
    jgn asyik dengki dgn kejayaan org laen jek...

    ReplyDelete
  9. Mcm ni je la, tukar je name company ini to shahril mokhtar berhad.lantik semua kroni2 dan kwn2 baik keja dgn dia. Sape yg tidak layak pun boleh seperti ebi coo kabel car langkawi (kwn baik,partner nite club shahril & kaki ampu shahril) kelayakan akademik hanya spm je tp leh di lantik jd coo.Tahniah panorama langkawi dpt new bos mcm lembu.hebat betul prasarana ni.pastu kill semua orang2 lama yg berkelayakan.semakin hari semakin ramai staf2 spad join prasarana at top management.Kepada staf prasarana semua, better u all cepat2 buat resume baru sebab company u all ni akan bankrap di bawah new management atau shahril akan penuhkan kroni2/sedara dia di prasarana.......

    ReplyDelete
  10. Anonymous 21/Feb 2011 12.40am, quote " Kepada staf prasarana semua, better u all cepat2 buat resume baru sebab company u all ni akan bankrap...." . Apa punya olang, suruh berhenti kerja, lu berhenti kerja la...hati banyak busuk! Munasabah diri dulu, perbetulkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  11. rasanye statement penulis blog sangat adil..dan tepat..yelah berdasarkan info dari rakan di rapid dan prasarana gak...saye berharap sangat prasarana sebagai syarikat yg 90% bumiputera di dalamnye berjaya..tapi kalo mcm nih rasanye lambat lagi kot...kepada org dalam yg lihat komen di sini..utamakanlah yg berkelayakan dan boleh bekereje...ye..Allah akan membalas kebaikan yg kamu lakukan...begitu jugak sebaliknye...jgn bila terantuk baru tergadah...dah terlambat masa tuh kot...lol

    ReplyDelete
  12. Sungguhka,

    Besok aku call GMD Prasarana suruh bagi jawatan Pegawai Tulis Blog bertaraf GENERAL MANAGER kat kau...

    Ko ni tulis mcm dengki kat mamat tu jee.Lantak dialah.Dah Allah tentukan rezeki dia pegang jawatan tu, lagi ko mau bising...

    Nilah penyakit dengki yang ada kat orang kita..sampai bila la nak maju..

    Patutnya ko bagi la kritikan dan cadangan yang positif macam mana nak majukan Prasarana ke? Paling bagus kalau ko tulis cadangan macam mana nak bagi perkhidmatan pengangkutan yang terbaik kat rakyat ke...

    Tulisan ko ni hampeh sungguh. Taraf karangan sekolah rendah..What the fuck are you talking mate? Rubbish !!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  13. setuju sangat....................

    ReplyDelete
  14. Sabar semua buat ape nak melenting sana sini, sure pembela2 gmd dlm blog ni yg sudah peroleh jawatan hebat2.tahniah la korg.hebat korg ampu gmd smpkn budak spm boleh di lantik menjadi coo. Dimana kredibiliti shahril sbg seorg gmd? Sikit hari lagi kita akan bongkarkan kepentingan kawan-kawan gmd dlm projek2 di prasarana.

    ReplyDelete
  15. Soalan khas to GMD, hope u beri penjelasan yg memuaskan. kenapa kitorg bekas staf tidak dibenarkan utk join semula prasarana?reason yg diberi mengatakan polisi tidak membenarkan ex staf join semula, tetapi kenapa fazlan bekas staf boleh join pula??? Adakah GMD ini double standard? Di mana hak kami? Kalau u tidak boleh beri jawapan yg baik, kami akan mendakwa gmd di mahkamah perindustrian dan aduan kpd mof.

    ReplyDelete
  16. aku rase laa....
    xkesah la ade spm ke.. dip ke.. degree ke...
    bahkan phd skali pon...
    klu x leh wat keje x gune gak...
    klu org tu mmg bleh wat keje... upsr pon ok ape...
    setiap manusia ade kelebihan tersendiri yg telah Allah kurniakan...
    jgn asyik tgk kelemahan org laen...
    tingkatkn keupayaan tuan2 dan atasi kelemahan yg ade dlu.... rezeki Allah yg tentukan.. kite hye mampu merancang... bersyukur la dgn ape yg ade..
    jgn jd kufur nikmat lak...
    muhasabah la diri tuan2 dlu...

    ReplyDelete
  17. orang yg boleh buat kerja semua datang dari SPAD ngan Rapid jer... yang lain semua tak reti buat kerja.. Go Frogy Plan - GFP

    ReplyDelete
  18. ini serkap jarang nama nya
    fakta nak dapat bukan lepak kedai makan.. pasang telinga... kalo telinga besar bapak gajah sekali pun.. ia nya bukan fakta..

    dengan cakap2 orang semua boleh bagi statement.. pendirian masing2.. tapi cara ko terjah tulis kat blog sampai tahap persenda kan rezeki...tak patut ...nak kesah ape ngan tukar company lompat2... aku sendiri 4 kali tukar company yang ko state downkan tue..

    ramai yang berhenti sebab konon tak berpuas hati... konon lah.. i pray they find a better life then after... tapi ramai gak yang meyesal..

    ini kerja NYA kita kena cermin diri.. percaya pada NYA... buang yang keruh ambik yang jernih

    p/s: gambar aku ada dalam salah seorang yang terlibat dalam kawat kaki sempenan hari wilayah tue... bila ko bagi statement tukang kawat.. my response is... masyaALLAH.. jahil lagi ko rupernyer...

    ReplyDelete
  19. penulis blog ni pun org prasarana jugak..
    ni kes tak puas hati la ni...

    penulis ni cakap je pandai...
    tapi keje hampeh!

    nak gaji besar...keje dok buat benda yang sama dari dulu..tak de achievement pun..mengata je lebih..org tu tak betol...org ni tak betol...

    sedar la diri penulis oi...
    awk tu dah tua...tapi tak kemana...

    org lain dok lompat sana sini semua naik pangkat..
    awk tu dok tempat sama je...
    cable kuat/besar pun tak jamin apa-apa kalau tak de achievement mcm penulis ni...
    mmg sampai bila pun tak kemana...

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.