Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Monday, March 28, 2011

Orang Melayu Juga Adalah Pendatang.......! - Video.


Malaysia  terdiri daripada berbilang kaum dan bangsa. Dan inilah yang menjadi asas pembentukan Malaysia semenjak dari 31 Ogos 1957 oleh Tunku Abdul Rahman dan juga rakan-rakan seperjuangan yang lain pada masa itu. Kita juga sering diingatkan untuk tidak membuat kenyataan berbaur rasis yang akan mengganggu gugat keharmonian, serta tidak mempertikaikan hak-hak penduduk asal yang sudah termaktub sejak sekian lama.

Namun, kenyataan dari Adun DAP Bukit Mertajam, Chong Eng, yang mengatakan bahawa “Melayu juga adalah pendatang“, sedikit sebanyak menggangu emosi sesetengah pihak. Lihat video dibawah:


Kenyataan beliau di atas sememangnya boleh menaikkan api kemarahan kaum Melayu. Lebih-lebih, kenyataannya yang kami kira, adalah kurang bijak dan jumud sama sekali. Mungkin Adun DAP ini kurang membaca sejarah Tanah Melayu, jadi tidak mustahil kenyataannya mengenai Melayu juga adalah pendatang, adalah bukan berdasarkan dari hasil penyelidikan yang teliti.

Adalah Adun DAP ini telah lupa bahawa sejarah tanah Melayu sudah pun bermula dari abad ke 14 lagi melalui kesultanan Melayu Melaka? Atau mungkin juga dia sudah lupa sebelum itu juga, sudah wujud penempatan di tanah yang dikenali Malaysia ini sejak abad ke-2 lagi di Lembah Bujang, Kedah?

Mungkin juga dia sudah lupa, kedatangan kaum Cina dan India di Tanah Melayu adalah berasal dari dasar yang diperkenalkan oleh British? Kami pasti ramai daripada anda lebih pandai dalam menjelaskan ketuanan Melayu ini. Kongsikan pendapat bernas anda.

Dipetik dari : Berita Semasa.
Print Friendly and PDF

11 comments:

  1. Mengapa negara ini dinamakan MALAYSIA dan bukan Cinasia ataupun Indiasia? Ini menunjukkan bahawa kaum Melayu lah (walaupun pendatang kononnya) adalah pengasas terawal pemerintahan negara. Kaum Cina dan India yang berakal waktu itu menerima keadaan ini dgn hati yang terbuka.
    Hanya mereka yang tak sedar diri sahaja yang mempertikaikannya.

    ReplyDelete
  2. kalau kita marah orang cina kita akan jerit
    "balik china la woi!!!"
    kalau kita marahkan orang india kita akan jerit
    "balik india la woi!!!"
    kalau marahkan orang melayu?..nak suruh balik mana?..sebab dah memang ni tanah melayu....
    diulangi...TANAH MELAYU!!!!

    ReplyDelete
  3. Melayu dilahirkan serta sudah berada di persekitaran Nusantara. Melayu berhijrah kesana sini didlm alam Melayu. Melayu nak ke Brunei ke , ke Borneo ke, ke Kelimantan ke, ke Riau ke,ke Pelembang ke , ke Aceh ke, ke Sumatra ke, ke Selatan Thai ke, ini Alam Melayu ( The Malay Achcipelago ) Melayu bukan pendatang di China atau di India. Cina dan India cuma terdapat di China dan di India. Tiba2 ada di Nusantara. Maka dgn itu mereka pendatang.
    Malaysia asalnya Tanah Melayu. Dan diubah2 mengikut perkembangan semasa, kerana nak hidup damai dan bersama. Kita bolih tolak ansur.
    Kalau Melayu pergi ke China Melayu itu pendatang, dan Melayu tak bolih temberang. Mana ada Cina dan India tiba2 terpacul di Bumi Nusantara. Taada. Pendatang tetap pendatang. Sampai bila pun Melayu akan ingat asal Malaysia adalah TANAH MELAYU.

    ReplyDelete
  4. DASAR MANUSIA BAJINGAN TAK SADAR DIUNTUNG. SUDAH BANYAK KAU PUNGGAH HASIL DIBUMI BERTUAH INI BANYAK PULA CENGKADAK KAU. PEGI JAHANAM KAU. SAJA NAK CARI PASAL .

    ReplyDelete
  5. INI MALAYsia dan bukan cinasia atau india sia Faham sedikit sejarah wahai kaum pendatang.

    ReplyDelete
  6. dan harus ingat juga ...org china juga pendatang di negara china,,,, asal penduduk china ialah org2 tibet....oleh kerana mereka membiak sama sperti babi...maka mereka rampas tanah besar dari org2 tibet dimana telah dinafikan hak negara mereka oleh china hingga kini

    ReplyDelete
  7. kalau nak diikutkan kejadian manusia, kita ni x satu bngsa pn yg btul2 berasal dari bumi malaysia ni sebabnya kita merayap dari tanah arab ke serata dunia melalui keturunan adam dan hawa. setakat yg tercatat dalam sejarah t/melayu pun belum cukup untuk 'menceritakan' segala2nya dan kita hanya bergantung spenuhnya kpd permulaan sejarah itu dicatatkan. sekiranya kita mbuat penilaian berlndskan sejarah awal tnah melayu, memang benar bhw kaum cina dan india adalah pendatang spt mana dtgnya pkistan, bangla pada zmn skg cuma zmn yg brbeza. dlm sejrah juga mnybut ttg kdtangan pramesuara dr plembang ke melaka dn disitulah brmulanya krjaan awal melayu dan sistem raja melayu. mungkin dr sudut inilah penilaian adun dap mengangap bhw org melayu jg pendatang dr indonesia...jd persoalanya, siapakah pnduduk sbnr d tanah melayu? jwpn yg paling sesuai adalah org2 asli dn pribumi d sbh dn swk. pun begitu skiranya kita kaji semula penghijrahan manusia purba, x seorangpun manusia yg bnar2 berasal dr malaysia...

    ReplyDelete
  8. Aku dengar cina ni bercakap aku rasa panas..nak je aku lempang dia walaupun dia orang politik!! sial

    ReplyDelete
  9. Keturunan Pendatang ni tak sedar nenek Moyang mereka di bawa Oleh British untuk Bekerja Di Tanah Melayu..Mereka ni sibuk hasut orang Asli walhal Orang Asli mengakui Raja Melayu sebagai Raja Mereka sejak zaman berzaman..

    ReplyDelete
  10. Rasanya melayu ni wujud di tanah semenanjung sebelum Kesultanan Melayu Melaka lagi. Kerajaan Melayu Melaka popular sebab ia jadi persinggahan pedangang dn lama2 jdi pusat perdangangan trbesar. Seblm tu wujud Kerajaan Kedah Tua. Maknanya tlah wujud kelompok melayu di semenanjung tak kira la melayu dr Sumatra, Philippines, Kemboja, Thailand asalnya ia tetap dri RUMPUN melayu. Bermula dr kelompok dn kemudian mmbesar mnjadi sebuah negeri dn mula brsepah tak kira dri utara, selatan dan timur semenanjung.Maka wujudlah negara. Prosesnya makan tahun. Suruh dorang rujuk balik konsep pembentukan negeri/negara. Itupun kalau diorang pegi skolah. yg mewujudkn negeri ke negara di sini asasnya orang melayu. Mungkin benar melayu pendatang tapi lihat kembali siapa pengasasnya. Mungkin seblom British bawak masuk diorang beramai ke sini, dh wujud bangsa diorang tapi Siapa yg mempertahankan tanah semenanjung ni dr di jajah Inggeris, ada ke bangsa diorang ni? Berapa ramai bangsa melayu mati brjuang. Jgn stakat tengok askar yg pegang senapang aja. Itu dr tahun berapa..? Tgk juga yg sebelum2 tu.Tak payah jauh2, cuba suruh dorang bukak sejarah brmula dr Krajaan Melayu Melaka smpai merdeka scara rasminya. Satu kisah je yg aku dgr pasal bangsa dorang cuba prtahankn Malaysia.KOMUNIS. Katanya x mau di jajah tapi sbenarnya mau ambil peluang utk menjajah. Cuba cari kaitan Kospirasi komunis di malaysia dgn komunis dunia @ sewaktu dengannya.Saling paut-memaut. Yg lain gaduh sesama dorang pasal bijih timah ada la.Perkara mcm ni kalau dah trlebih perlu di ungkit pd mereka. Bukan suruh benci bangsa lain cuma wujudnya pelembagaan dn undang2 negara ni dulu hasil dri rasa hormat nenek moyang dorang dulu2 yg tau hak org melayu.

    ReplyDelete
  11. KESULATANAN MELAKA=PARAMESWARA JADI,ORANG MAJAPAHIT=JAWA @ ORANG PENDATANG, CANDI LEMBAH BUJANG = CANDI UNTUK ORANG HINDU = ORANG MELAYU ASALNYA BUKAN ORANG ISLAM. = ORANG ASAL PUN BUKAN / ORANG ISLAM ASAL PUN BUKAN...SO KALAU BUKAN ORANG ASAL / ADA AGAMA ASAL = TIDAK MEMPUNYAI IDENTITI. = .KEMANA PERAHU HANYUT DI LAUTAN DI SITULAH PERGINYA ORANG MELAYU.

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.