Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Wednesday, May 4, 2011

MB Kedah Nak Jadi Anti Kerajaan Pusat... Anak Buah Pula Minta Bantua Kerajaan Pusat...

We must not depend on federal government grant.
Dengan izin DKS aku petik artikal beliau "MB Kedah Nak Jadi Anti Kerajaan Pusat... Anak Buah Pula Minta Bantua Kerajaan Pusat..." untuk dikongsi dan renungan kita bersama.

"Melihat kpd tajuk berita di dada akhbar utama lalu, kita mesti menyangka bahawa Kedah ni diperintah dgn cekap. Apa taknya, MB Kedah semasa wawancara dgn wartawan sempat memberitahu bahawa jika Kerajaan Pusat tak mampu mengurus Universiti Utara Malaysia (UUM), kerajaan negeri Kedah boleh ambil alih. Begitu hebat Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bercakap. Tetapi beliau tak sedar bahawa RM1.7 juta cukai tanah tu akan mengundang padah kpd projek lain di Kedah yg dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Pusat.

Mungkin Azizan perlu belajar menjadi seorang insan yg tak bongkak dan belajar apa itu ‘humble’. Lagu ni beliau ibarat kata mat saleh pulak; ‘if you are as great as I am; it is difficult to be humble’. 

Kita cuba ‘backtrack’ seketika dan lihat ke projek utama Kedah untuk pelaburan langsung asing (foreign direct investment/FDI) iaitu Kulim Hi-Tech Park (KHTP). Rata-rata secara umum rakyat Kedah telah mengetahui bahawa projek ini dibiayai secara sepenuhnya infrastruktur dan pembangunan (termasuklah pengambilan tanah dari pihak swasta). Secara keseluruhannya sebanyak RM2 billion telah dibelanjakan untuk membangunkan sebuah kawasan industri bertaraf taman teknologi atau taman sains yg menjadi contoh terbaik di Malaysia untuk pembangunan perindustrian yg teratur dan moden. Hasilnya ialah KHTP berjaya menarik RM24 juta pelaburan dan menyediakan puluhan ribu peluang pekerjaan yg bernilai tinggi untuk anak Malaysia secara am dan anak Kedah secara khususnya. 

Apa yg ingin ditonjolkan ialah Kerajaan Pusat mempunyai kemampuan untuk membayar cukai tanah berjumlah RM1.7 juta ini. Tetapi Kerajaan Pusat melalui UUM ingin melihat sejauh manakah keikhlasan Kerajaan Negeri dalam menangani isu yg melibatkan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan juga bidang pelajaran, iaitu bidang yg tak mendatangkan pulangan wang atau keuntungan kpd Kerajaan Pusat, hanyalah sekadar memenuhi tanggung jawab sosial menyediakan pelajaran lanjutan kpd semua lulusan SPM, termasuklah dari Kedah sendiri. 

Sejak memegang tampuk pemerintahan KHTP, PAS melalui Tuan Haji Muhamad Sobri bin Osman (dia ni sain nama pun unik, sekerat rumi, sekerat jawi; tak tau pasai apa), beliau masih sehingga ke saat ini, menggunakan cara lama semasa BN memerintah, iaitu memohon bantuan geran dan pinjaman dari Kerajaan Pusat (melalui PKNK) atau secara terus bagi pembangunan infrastruktur KHTP. Ini adalah polisi jelas dari beliau, walau pun pernah beliau mencuba untuk menjarakkan diri dari polisi ini sewaktu awal pemerintahannya apabila berkata dgn angkuhnya; ‘we must not depend on federal government grant’ atau pun dialih bahasakan; ‘kita tak perlu bergantung dgn geran dari kerajaan pusat’. Beliau nampak begitu angkuh dan sombong ketika itu. Malah beliau juga berkata semasa itu; ‘I am fully in charge’. Ini berlaku disekitar hujung tahun 2008. 

Berbalik kita kpd tajuk di atas yg ingin aku kupas. Selalunya apabila boss kita membuat sesuatu, ianya juga akan diikuti oleh anak buah. Tetapi terbalik pulak dgn apa yg terjadi di Kedah. Boss dah nampak anti kerajaan pusat, tetapi anak buah di KHTP masih menagih bantuan dari Kerajaan Pusat. 

Kita sarankan kpd Kerajaan Persekutuan supaya menjemput MB Kedah untuk juga mengambil alih pengurusan dan juga tanggungjawab membiayai keperluan kewangan KHTP kpd Kerajaan Negeri Kedah. Ini adalah kerana MB Kedah sudah membuat tawaran tak rasmi untuk mengambil alih UUM. 

Apa yg perlu Kerajaan Pusat buat lag ialah menuntut balik segala hutang KHTP dari Kerajaan Negeri Kedah yg mungkin berjumlah sekitar RM170 juta sahaja. Ini boleh dibuat dgn kadar segera kerana hutang itu pun sepatutnya sudah dilunaskan, tetapi Kerajaan Pusat amat baik hati untuk menangguhkan pembayaran tersebut. 

Nasihat aku kpd MB Kedah ialah agar berhati-hati dalam memberi kenyataan akhbar. Jangan terperangkap dgn ideologi PAS bahawa apa yg kami buat semua betul dan apa yg BN/UMNO buat semua salah. 

Di harap Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, Menteri EPU ambil perhatian mengenai perkara ini dan bertindak dgn segera dgn menghantar surat dari EPU kpd pejabat MB, dan cc kpd PKNK dan Hj Sobri, meminta agar hutang Kerajaan Pusat yg tertunggak diselesaikan dgn segera. Dan untuk UUM punya cukai tanah RM1.7 juta tu, kontra saja dari RM170 juta hutang tu. Jangan pula pi kata kat media bahawa itu hutang dari Kerajaan BN/UMNO dulu. Siapa yg perintah lagi, dialah yg kena ambil tanggung jawab. Macam jugak bila tarif air dinaikkan, yg bertanggungjawab ialah Kerajaan Negeri, bukan Kerajaan Pusat. Pelaburan pun kalau naik atau turun, sendiri kena tanggung la, jangan pulak apabila banyak kata buat sendiri, bila sikit tuduh MIDA tak buat kerja. 

Malah lebih menarik lagi disini ialah Hj Sobri yg amat marah dgn Datuk Shukri kerana menghantar cadangan KHTP untuk diambil alih oleh Kerajaan Pusat pada hujung tahun 2008, akhirnya akur juga dgn cadangan asal Datuk Shukri itu. Walau pun Hj Sobri dgn keras menentang cadangan agar KHTP diambil alih oleh Kerajaan Pusat melalui penukaran status pinjaman RM200 juta oleh Kerajaan Negeri kpd geran (cadangan dari Datuk Shukri), akhirnya telah menghantar cadangan yg sama pada tahun 2010, iaitu setahun dari cadangan asal itu dihantar kpd Kabinet. 

Ini boleh kita sifatkan seperti ‘menjilat ludah sendiri’. Sama juga seperti YB Datuk Haji Amiruddin, yg dulu mencanangkan bahawa Kedah atau KHTP tak perlu lagi mengikuti ‘trade mission’ MITI/MIDA oleh Kerajaan Pusat, dan boleh pergi sendiri, akhirnya akur juga dgn keberkesanan misi pelaburan Kerajaan Pusat dan lag telah menjadi ‘regular customer’ untuk misi pelaburan MIDA ini. 

Sebagai rumusannya, mengapa MB Kedah tak mendapat gambaran sebenar apa yg berlaku di KHTP…? Dahulunya adalah menjadi ‘precedent’ sesiapa sahaja yg menjadi MB Kedah dialah yg menjadi Pengerusi KHTP, ini adalah sesuatu yg baik yg dilakukan oleh BN/UMNO. Tetapi ini tak diikuti oleh Ustaz Azizan yg hanya ‘mendelegate’ sahaja tugas ini kpd Exco Pelaburan & Industri. Diharap ini juga akan diubah dgn segera oleh Ustaz Azizan dgn mengambil balik takhta Pengerusi KHTP dari YB Datuk Hj Amiruddin yg khabarnya sudah menambah cawangan beliau

Kat sini aku selitkan kertas kerja dari KHTP untuk menukar RM130 juta pinjaman kpd status geran yg dihantar kpd Kementerian Kewangan pada tahun lepas untuk tatapan dan analisa pembaca sekalian. Tak perlu kita heboh bagai mana dan macam mana maklumat bocor (memang kerja aku). Yg penting, persoalan kita ialah adakah MB dan anak buahnya Hj Sobri dapat mentadbir Kedah dan mengurus KHTP secara cekap…?".








Print Friendly and PDF

2 comments:

  1. MB Kedah kaki tidoq ni bukanlah anti Kerajaan Pusat, tapi dia ni mimpi dalam tidoq siang dan PS dia buat masih dalam mimpi pasai tu merapu...MB dok pikiaq macam mana nak laksanakan manifesto PRU Ke-12 "Kedah Negeri Berkebajikan"...pasaitulah dia ni kata nak ambek aleh pentadbiran UUM..best jugak kalau Kerajaan PAS Kedah ambek aleh UUM..lepas di ambek..banyak perubahan dia akan buat..
    a-Semua pelajar lelaki berjubah
    b-Pelajar lelaki mesti berjanggut...berserban..berselipar
    c-pelajar perempuan berjubah dan berpurdah
    d-tidak dikenakan sebarang bayaran untuk masuk UUM [kebajikan]
    e-setiap pelajar diberikan wang saku sebanyak RM5 ribu sebulan[kedah kaya raya hasil pengeluaran balak dan harga air]
    f-logo UUM akan bertukar wajah baru
    g-akan ada pelajar UUM mati kerana di dera oleh pensyarah
    h-pengawal keselamatan UUM ialah Unit Amal PAS
    i-semua PASTI dan SAR akan ditutup dan semua pelajarnya dipindahkan ke UUM
    j-Mahfuz...Mat Sabu antara dekan baru di UUM
    k-UUM akan menjadikan institusi untuk melahirkan ahli PAS tegar
    l-Kerajaan PAS Kedah yang pertama memiliki universiti sendiri di mana pelajar tidak dikenakan sebarang bayaran..malahkan diberikan wang saku...Negeri berkabajikan...

    ReplyDelete
  2. muka tak malu ....Tak tahu rega barang.... Nak buat UUM pun org sanggup .. nak urus pulak tak sanggup...Dia tu yang mengong dia ingat UUM tu untuk anak UMNO jer ke ..Dia sendiri mesti ada contect demia kepentingan pendidikan rakyat .... Budak nak belajak.....Jgn dok tekan depa kerana politik bodo tu......

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.