Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Saturday, January 28, 2012

Station Dang Wangi.......?

GMD Prasarana bertambah hebat sekarang ini. Untuk menghabiskan sisa-sisa kontrak yang hanya tinggal setahun jagung lagi di isikan dengan kekayaan dari hasil titik peluh orang lain (business air liur). Bukannya apa, Tok Shahril ni prepare awal takut kontrak dia tak disambung memandangkan rekod beliau ibarat telor di hujung tanduk....... Pergi US baru-baru ni HEBAT NAMPAK.......

Apa yang akan berlaku di Station Dang Wangi.......? Sabar....... Aku cuba dapatkan bukti yang lebih kukuh lagi dalam MOF, RapidKL dan SPAD. Pembangunan dekat Dang Wangi amat dialu-alukan, tapi caranya saja.....?

Maaf Tok Shahril....... nak tanya sikit. SPAD dah bayar tak lagi Program Pelancaran hari tu.......?

P/S. Kasihanilah si ibu yang jujur dalam perjuangan memartabatkan Islam.......

Print Friendly and PDF

11 comments:

  1. jahanam betul manusia ni.Semoga Allah melaknat kau shahril!

    ReplyDelete
  2. MOF patut dipersalahkan .......kenapa prasarana terlibat dengan cable car langkawi .....ADAKAH cable car langkawi tergolong didalam pengangkutan Awam .......SPAD tolong jawab.......Kenapa SPAD berdiam diri dalam soal ini.....SPRM mesti bongkar isu Panorama langkawi ...Dengar kata nak dipulangkan semula pada LADA...Apa cerita ......?MOF tolong jawab ......Wang mana prasarana guna untuk menyelamatkan cable car langkawi pada tahun tersebut....bukankah wang tersebut untuk kegunaan pengangkutan awam lembah klang ......
    Tentang sahril ni beliau memang makhluk perosak ....INI termasuklah beberapa orang didalam SLT>>>>.

    ReplyDelete
  3. Emmmmm... promotion thn nie cakap tak ada.. tapi katak gemuk (fazlan HR) yg masuk tak sampai setahun dah naik jadi GM... Tak umum pulak tu... lepas tu tender join Prohas... Naik pangkat lagi... Woiiiiiiii apa dah jadi ngan Prasarana niee?? Apa yg dia dah buat smpai boleh naik GM??????? Kami ni tak buat kerja ka???? Kenapa tak umum dalam buletin??? tak ada telurrrr kaaa??? Ini Syarikat Prasarana Negara Bhd atau Syarikat Mohtar Sendirian berhad... suka2 hati lu nak buat apa lu nakkk.... manyak celaka punya org.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah permainan didalam prasarana .Prasarana dijadikan sebagai batu loncatan atau transit bagi makhluk perosak .Fazlan ni memang besar punya celaka ...tapi ada orang balakang dia .
      Baru baru ni code berpakaian telah dikeluarkan tampa meneliti dimanakah tahap pakaian yang dibekalkan oleh prasarana kepada perkerja terlebih dahulu .Tahu kah ayoub ada diantara kami dah setahuntidak mendapat pakaian .Seluar baju dah lusuh dan koyak rabak ada HR kesah?.......Memang sial Orang orang didalam HR ni .makan gaji buta macam shril moktar .Hoi ayoub kau ingat semua orang ada jeket prasarana ke .......jeket tu hanya diberi kepada pengarah dan pengerusan kanan saja .....sebab diaorang ja yang keja kat Prasarana ni .Inilah dia yang dikatakan cakap tak serupa bikin ...cakap lain buat lain ......

      Delete
  4. Saya amat keciwa dengan apa yang sedang berlaku diprasarana .Prasarana mengalas satu tugas dang tangungjawab yang amat besar ,dan mendapat peruntukan dari kerajaan yang amat besar supaya apa yang dicita citakan oleh kerajaan menjadi kenyataan .....tujuanya tidak lain dan tidak bukan untuk merungkai permasalahan yang membelengu rayaat terutama dilembah klang sekian lamanya ....
    Seperti yang kita sediamaklum dengan penyatuan operator operator didalam satu bumbung dengan mengunakan satu jenama adalan dengan harapan supaya kerajaan dapat mengawalselia dan merancang perancangan yang lebih mampan untuk kemudahan rayaat jelata dan boleh dijadikan satu model atau contoh oleh negara negara yang sedang membangun atau yang sudah maju .Kerajaan mampu merancang dan memberi segala peruntukan yang diperlukan ,tetapi untuk menjadikan cita cita itu menjadi kenyataan ia memerlukan seorang pentadbir atau ketua yang berpandangan jauh serta mempunyai seni dan tau arah dan tujuan serta punca masalah yang boleh menyebabkan cita cita tersebut menjadi angan angan semata mata .
    Pekerja adalah harta yang amat bernilai kepada sesebuah syrikat jika ianya diurus dengan rapi dan bertangungjawab ,Akan tetapi perkerja juga boleh bertukar menjadi satu beban yang amat memeritkan sertaboleh meruntuhkan jika tidak diurus dengan mampan .Segala keperluan perkerja ketika bertugas perlu diambil perhatian dari segi kebajikan ,dari segi pakaian serta kelengkapan ketika menjalankantugas .Walaupun kadang kala pekara itu dipandang isu remeh oleh pihak pengurusan tetapi ianya boleh menyebabkan perkerja merasa merika tidak dihargaai oleh majikan.Apabila ini terjadi moral perkerja akan menurun dan akhirnya syrikat akan terjejas.Contoh yang paling nyata adalah jamuan makan tahunan ianya patut dibuat setiap tahun ,walaupun ianya tidak termaktub didalam syarat perkerjaan .
    Prasarana mempunyai barisan pengarah yang amat ramai bilanganya .Ada kemungkinan tak lamalagi ada orang yang akan dinaikan kepangkat pengarah khas untuk menjaga jamban jamban didalam prasarana gamaknya .Merika ini amat seronok menjadi pengarah dan berebut rebut untuk mendapatkanya.Suktur pengurusan syrikat bertukar tukar seperti bertukarnya seluar dalam .Didalam kenyataan terbaru GMD hanya dua anak syrikat mencatitkan keuntungan dan tiga lagi mengalami kerugian puluhan dan ratusan juta ringgit.
    Jangan jadikan prasarana sebagai lombong emas kepada golongan tertentu .Kami dah kumpul telur busuk untuk GMD dialogue nanti.

    ReplyDelete
  5. Saya ingin petik kenyataan GMD "Saya ingin merakamkan ucapan tahniah kepada rakan-rakan kita di Laluan Monorel kerana berjaya menukarkan drpd kerugian operasi sebanyak RM2.9 juta pada thn 2010 kpd keuntungan operasi sebanak RM11 juta pd thn 2011; manakala Panorama Langkawi pula meningkatkan keuntungan operasinya drpd RM3.5 juta pd thn 2010 kpd 6.5 juta pada thn 2011." Emm rasanya untuk Panoram n Monorel setiap tahun mmg mencatat keuntungan...

    Tahniah untuk tenaga kerja Panorama dan Monorel... Tapi apa yg saya sedih kenapa warga kerja Panorama dan Monorel tidak mendapat ganjaran yg lebih?? Apa salahnya bagi bonus lebih kepada mereka... Mereka berhak mendapat diatas pencapaian yg mereka perolehi.. Butakah GMD.. tak boleh ke Shaik Rizal (personel advisor to GMD yg dibayar berpuluh ribu ringgit buat apa?)tolong advice kat GMD tentang perkara nie???

    "Di peringkat Prasana iaitu Shared Services, ita telah berjaya mengurangkan perbelanjaan operasi sebanyak RM54.7 atau 38.7%" GMD tolong huraikan lebih lanjut apakah peranan Shared Services nie smpai memerlukan perbelanjaaan yg besar?? "RM54.7 atau 38.7%" apakah maksudnya?

    "BAs RapidKL juga mencatatkan kerugian operasi yg membimbangkan pada tahun 2011 sebanyak RM106 juta berbanding RM72 juta pd thn 2010" Kenapa ini boleh berlaku???? Kenapa masih lagi beli bas baru??? Bas lama masih banyak tersadai nak buat apa?? tukun????

    Sedih betul dgn apa yg berlaku...

    ReplyDelete
  6. Allah akan laknat kau Shahril.hidup ko x selamat nanti.percayalah.Allah Maha Adil

    ReplyDelete
  7. Shaik Rizal Sulaiman tu Advisor Shahril la konon. Tapi apa advise dia yang best sangat tu sampai nak bayar beribu ribu. Banyak sangat ke Prasarana bayar sampai boleh tukar kereta baru sejak masuk Prasarana ni. Dulu takde apa pun budak buncit tu. Takat mabuk sana sini dengan cari pompuan pandai la dia nak advise kat mana. Kita semua dah menyampah tengok mat sebuk ni....

    ReplyDelete
  8. Sahril Moktar ni memang bijak didalam membuat perancangan jangka panjang mengenaai perjalanan prasarana .Membangunkan harta dengan kerjasama atau lebih tepat lagi menjual harta kerajaan seperti yang pernag dilakukan oleh idris jala satu ketika dulu semasa beliau menjadi CEO MAS .Pada tahun tersebut MAS telah mendapat keuntungan diatas kertas .
    Buatlah sebarang cadangan kepada kerajaan untuk menjual harta negara yang dibangunkan dgn wang negara pasti kementerian kewangan akan bersetuju .Sebab itu semasa merangka sesatu projek buatlah kertas kerja yang baik baik serta bbuatlah silapmata (Majic)dan mintalah tanah yang luas untuk pembangunan jangka masa panjang dan hanya bangunkan mengikut fasa sederhana saja .Dari sini nanti akan terdapat lebihan tannah yang boleh dijual .Lihat saja masalah yang melanda MAS selepas penjualan bangunan dan harta harta tersebut MAS sentiasa mengalami kerugian ....dah tiadalagi yang boleh dijual untuk mendatangkan keuntungan ,sehingakan timbulah cadangan pengabungan dan bertukaran saham kedua duia syarikat yang mana menyaksikan kemarahan rayaat dan akhirnya kerajaan terpaksa membatalkan hasrat tersebut .
    Betulke Prasarana selama ini meminjam untuk operasi harian dan pembayaran gaji kakitangan ?SUKUK yang diterbitkan oleh kerajaan untuk membangunkan kemudahan pengangkutan awam ianya dijamin oleh kerajaan .Pembayaran gaji kakitangan adalah dari sumber sendiri yang dijana dari pendapatan tambang serta lain lain siwaan perimis serta iklan .
    Apa yang berlaku didalam Prasarana sebenarnya berpunca darri banyak pembaziran dan kelemahan pihak pengurusan peringkat tertinggi .MD buat laporan silapmata (Majic)sebab sekarang ini Majic menjadi cogan kata bahgian tertentu .Adalah tidak masuk akal boleh mengalami kerugian yang besar sedangkan segalanya dari kerajaan .Apa dah jadi dengan kertaskerja yang dibentangkan kepada kerajaan dulu semasa mohon kelulusan ?Segala unjuran keuntungan dibentang dengan memberangsangkan .Dari 2 car train bertukar 4car train dengan unjuran pertambahan penumpang serta mengurangkan masa menunggu .Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya dimana silapnya ?Jawapan yang paling mudah adalah dengan menyalahkan penguna kerana tidak mahu mengunakan nya .Kurangkanlah kemahuan dan nafsu mengumpul kekayaan ........membuat organsasi untuk menafaat golongan tertentu .inilah penyakit yang melanda PRASARANA .Ada yang seronok dengan idea yang bukan bukan .....kononya untuk menarik penumpang .......tapi akhirnya hampas .....belanja ratusan ribu untuk beli binatang (PET)tak sampai 2 bulan mampos semua binatang ,Sepatutnya orang berkenaan dikenakan tindakan kerana membazir wang serta salah guna kuasa .Banyak lagi perkara pembaziran berlaku dan terus berlaku .
    Orang orang dikementerian kewangan mudah ditipu sebab merika tak tau pun apa yang sedang berlaku DIdalam GOC .Harapkan kelulusan ja tinggi tapi bodohnyanya pun tinggi juga .....

    ReplyDelete
  9. Lubuk Rasuah Shahril Mokhtar

    ‎Alhamdulillah, we are on the right track. Salah satu usaha yang akan meletakkan kedudukan kewangan kita di tahap yang lebih baik ialah dengan mengadakan perjanjian pembangunan secara usaha sama untuk membangun hartanah di sekitar stesen LRT atau tanah hakmilik kita. Baru-baru ini, kita telah melantik NAZA TTDI untuk membangunkan tanah di Taman Tun Dr. Ismail, yang dahulunya terbiar setelah pejabat operasi projek mengosongkannya, untuk membina Apartment Servis dengan nilai pembangunan kasar (Gross Development Value – “GDV”) yang dianggarkan bernilai RM155 juta. Stesen LRT Dang Wangi juga akan dibangunkan sebagai pembangunan bercampur bersama Crest Builder International Sdn Bhd-Detik Utuh Sdn BhdJV, dengan nilai pembangunan kasar dianggarkan mencecah RM1.038 billion. Apa yang lebih utama kepada pembangunan ini ialah potensi perolehan sampingan yang berterusan melalui sewaan tapak kedai dan pejabat yang akan membantu menampung perbelanjaan operasi kita kelak. InsyaAllah, dalam masa 4 hingga 5 tahun akan datang, kita akan melihat hasilnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk mendapatkan modal pusingan harta dan tanah ini akan dicagarkan kebank .dan seandainya adamasalah nanti harta dan tanah ini akan disita dan pada masaitu tahulah langit itu tinggi .Tanah dikawasan yang dinyatakan adalah kawasan yang mempunyai nilai pasaran yang tinggi ,dan sudah tentu apartment yang bakal dibina mempunyai nilai yang baik dan tidak mampu dimiliki oleh kebanyakan staff prasarana .Apakah langkah langkah yang akan diambil prasarana untuk menentukan harta tersebut boleh dimiliki oleh staff staff yang berminat untuk memilikinya .Berapakah potongan harga yang ditawarkan ?Lihatlah Bagaimana TM telah membuat konsep yang sama pada hartanya dikepong .dengan membina Kondo hasil kerjasama dgn sebuat syarikat dan staff menerima potongan harga 30% .Prasarana macam mana pulak berapa %

      Delete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.