Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Friday, December 17, 2010

Rakyat Dipariakan, Kroni Diutamakan…….

Ketika aku dok membelek e-mail aku yang lama tak buka, terpandang satu e-mail dari seorang hamba Allah meminta aku mengulas tentang lampiran surat dari satu pertubuhan dialamatkan kepada Perdana Menteri yang penulis e-mail itu menjumpainya di berlapuk untuk dibuang..

Memang beliau sengaja meminta aku mengulaskannya kerana ada artika-artikal yang aku tulis dalam blog aku sebelum ini ada disentuh sedikit tentang apa yang berlaku.

Baca punya baca……., aku rasa terguris dan simpati di mana sebuah pertubuhan yang ingin membantu kerajaan mungkin di “REJECT” begitu saja. Aku cuba menghubungi Presiden pertubuhan ini tetapi tak dapat maklum balas. Aku rasa mungkin pertubuhan ni tak berjaya untuk berjumpa PM. Kalau ada semestinya sudah masuk media massa.

Surat yang diperolehi.

Kalau aku nak rumus seolah-olah melepaskan batuk di tangga. Tapi kalau betoi sepertimana yang ditulis di dalam surat tu, dengan usaha yang depa buat berjumpa puak-puak Dato masih tidak dilayan, sesuai la kalau aku ubah slogan 1 Malaysia kepada “Rakyat Dipariakan, Kroni Diutamakan”.

Adakah ini caranya puak-puak ni layan rakyat……?

Waktu nak mengundi, PM nak jumpa siapa pun tak pa, malah puak-puak ni atur jadual supaya PM mahupun Menteri dapat berjumpa dan duduk bersama rakyat. Tetapi selepas menang, rakyat ibarat pencacai. Hangpa dok di atas sana bermewah-mewahan.

Patut la selama ini rakyat dok merungut hantar surat tak dapat maklum balas, buat appointment tak mendapat layanan…….

Aku harap sekiranya jawatankuasa pertubuhan ini ada membaca artikal ni, dapat menghubungi aku. Aku ingin terjah Putrajaya mendapat kepastian.
Print Friendly and PDF

9 comments:

  1. Tang kroni diutamakan ni akan buat UMNO melingkup.

    Ubah-ubahlah perangai.

    ReplyDelete
  2. UMNO ataih semuanya selesa, bila pihanraya yg bawah ni la jadi balaci. Masa tu nak jumpa spa pun line clear.

    Akar umbi tetap bagi sokongan penuh, tapi yg di bhg haru-biru. Berebut nak jadi calon, berebut buat kroni, berebut RM yg bakal nak luruh. Pusat lepas turun RM 100%, negeri ambik 70%, bhg sapu 25% dan cawangan haria 5%. Kat petugas2 huluq gula, kopi, biskut kering dan t-shirt riuh rendah pulun buat kerja bagi memenangkan UMNO.

    ReplyDelete
  3. Agreed with you. This is what BN practised.

    ReplyDelete
  4. Pm dok suruh berubah, apa yang nk berubah????

    ReplyDelete
  5. Semua itu adalah lumrah Pemimpin UBN, dalam 5 tahun di beri mandat sebagai YB, tahun pertama ke 2, itu hak YB, tahun ke-3 keluarga, tahun ke-4 sahabat handai, dan tahun ke-5, baru nak di bagi Rakyat, macam mana, kadang kadang tak sampi 5 tahun dah pun PRU, sabarlah Rakyat ku, akan ku cari kamu dalam berkempen, itulah kerja mereka, UBN?

    ReplyDelete
  6. baik BN atau PR, bila dah ada kuasa semua jd lupa diri.

    ReplyDelete
  7. undilah parti baru, parti cap kapak.

    ReplyDelete
  8. sALAM,

    CUBA ANALISA DAN BACA SEMULA SURAT TU. OK MMG LAH NAMPAK MCM REAL JE SURAT TU.. SBB SCANNED DOCUMENT..SO MUNGKIN KOT ADA ORIGINAL PUNYA.. TETAPI HAYATILAH DAN SELAMILAH SUSUN ATUR DAN BUTIRAN YG ADA DIDALAM SURAT ITU... DARI MULA MEREKA MEMPERKENALKAN DIRI SBG NGO... JD NGO TAK INVOLVE ON POLITICS KAN? JD NYA APE PASAL PULAK YG PERTUBUHAN ? NI SMPI NAK HANTR SURAT UTK JUMPA PM.... DH TU KATA NYA NGO.... TP KENAPA PULA NAK TOLOG UMNO.. LEPAS TU DLM 2ND PAGES ADA PULAK PETIKAN2 YG MENGGAMBARKAN DATO' YG HAMPAS KONONNYA DIBWH PM... SAPA DATO' TU?. BAGI LAH NAMA, KENAPA SURAT TU TAK MENTION NAMA? DAN KENAPA PULAK BABIT KAN ROSMAH... BUKAN SENGAJA KE NAK BAGI GAMBARAN KONON2 NYA OFFICER2 BWH NAJIB SUME XSENANG LAH DGN ROSMAH!! APE PUNYE PESEN LA PENULIS SURAT YG DITULIS SEMATA-MATA NAK BUAT FITNAH... STRATEGI APE LAH NI.. MULA2 KATA NAK TOLONG UMNO DLM PRU 13 UTK RAMPAS KEDAH.. PASTU BUAT ADUAN YG ORG2 YG RAPAT DGN PM XNAK LAYAN SBB PROJEK YG XMSYUK... HAH.. PROJEK PULAK.. TD KATA PASAL NAK TOLONG DLM PILIHANRAYA.. NI CITE PROJEK PULAK... LG SATU YG AKU BOLEH KATA MMG CONFIRM INI SURAT KENCINGA... KENAPA PULAK DI TUTUP NAMA PERTUBUHAN TU..... DAN ADA PULAK NAMA2 DAN APE2 LG TAH YG TITUTUP... BACUL APE... KALO BETOL BIAR JE LAH.... NAMPAK SGT LAH.... NAK SGT AKU JUMPE DGN BAHLOL TONGOK YG BUAT SURAT NI.. YG BUAT LAGI XBLEY BLAH BILE ADE LAK BANGANG YG DOK SUPPORT SBB PERCAYA KAT SURAT BODOH NI..... BLOGGER NI PON SAMA JUGAK... KO BAWAK SMPAH DLM BLOG KO... MAKNANYA YG KO TULIS PON SAMPAH.....

    ReplyDelete
  9. Samapah pun sampah la Sungguhka. Janji hang keluaq lepas apa yg patut. betoi tetap betoi dan salah tetap salah. Pembaca nak sokong sapa ikut depa la.
    Depa nak padam nama ka, sorok nama ka itu hak penulis. Yg ko pun sama pakai "Anonymous" buat pa. Ko pun kencing jugak.

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.