Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Monday, June 14, 2010

Berita Palestin 12.06.2010.

Sabtu, 12/06/2010

Zionis akui halang makanan masuk Gaza
Terdapat sumber dari organisasi keamanan dan hak asasi manusia melaporkan Zionis Israel akui menghalang kemasukan makanan ke Gaza. Tujuan utama Zionis Israel mengambil tindakan itu semata-mata untuk memberi tekanan ke atas HAMAS.

Bekalan makanan ke Gaza telah putus sejak 4 tahun dulu. Zionis Israel laknatullah langsung tidak mengendahkan undang-undang antarabangsa dan yang terbaru flotila keamanan yang membawa bekalan makanan telah di serang.


Noam Chomsky : Serangan keatas kapal bantuan adalah perkara biasa bagi rejim Zionis.
Serangan keganasan Israel ke atas armada Kebebasan yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza telah mengejutkan dunia. Perampasan kapal di perairan antarabangsa dan membunuh penumpang, tentu saja merupakan satu kesalahan yang serius.

Tetapi kesalahan itu bukanlah sesuatu perkara yang baru. Selama beberapa dekad, Israel telah merampas banyak kapal-kapal bantuan kemanusiaan antaranya Cyprus dan Lebanon serta membunuh atau menculik penumpang-penumpang kapal tersebut, dan mereka di tahan di salah satu penjara-penjara yang ada di Israel.


Aktivis Korea Selatan protes kunjungan Peres.
Para penunjuk perasaan mengutuk Presiden Shimon Peres sebagai ‘pembunuh’ di dalam demonstrasi pada hari Khamis di ibukota Korea Selatan ketika Peres mengadakan perbincangan dengan rakan sejawatnya Lee Myung-Bak.
Sekitar 50 aktivis berkumpul di luar kedutaan Israel untuk memprotes serangan maut ke atas armada bantuan ke Gaza. Sebahagian dari mereka merosakkan bendera Israel dengan mencetak dengan warna darah.

Empat buah bas yang dipenuhi dengan polis anti rusuhan berada di dalam siap sedia, namun tidak ada sebarang pertempuran berlaku. Lawatan tersebut telah mencetuskan kontroversi kerana serangan Israel telah membunuh sembilan aktivis Turki dan mencetuskan kecaman di seluruh dunia.


Obama mahu Israel memberi kerjasama.
Presiden AS, Barack Obama meminta Israel bekerjasama dengan semua pihak bagi mencari penyelesaian di Gaza disamping mengumumkan Amerika Syarikat akan menyalurkan bantuan baru berjumlah $ 400 juta untuk Palestin.
Ketika majlis pertemuan dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Obama menyeru Israel agar menghentikan kegiatan pembukaan penempatan baru di tanah Palestin bagi mengelakkan tindakan yang boleh mencetuskan konfrontasi.

Abbas melawat Rumah Putih di tengah-tengah reaksi antarabangsa terhadap Israel selepas pasukan komandonya menyerang kapal bantuan Turki ketika menuju Semenanjung Gaza yang dikuasai Hamas pada 31 Mei lalu. Sembilan warga Turki maut.

Lieberman: Israel Tidak Harus Angkat Kepung Gaza Hingga Hamas Benar Palang Merah Lihat Shalit
Menteri Luar Negeri Avigdor Lieberman mengatakan hari Khamis bahawa Israel tidak harus mengangkat kepungan di Semenanjung Gaza kecuali Hamas bersetuju sebagai tukaran ihsan seperti membolehkan wakil-wakil Palang Merah untuk melawat tawanan Gilad Shalit.

Lieberman mengatakan Amir Oren dan Gabriela Shalev, duta besar Israel untuk Amerika Syarikat dan PBB, bahawa tidak ada alasan untuk menukar syarat ini dengan menganggap bahawa sampai Hamas bersetuju dengan permintaan minimum ini.

Selama perbincangan mereka di New York, Lieberman juga menekankan pentingnya perhubungan Israel dengan orang-orang Yahudi Diaspora kerana hubungan seperti itu penting bagi kewujudan Israel.

Lieberman membuat ulasan tersebut ketika permohonan para penyokong Shalit bergema minggu lalu, di tengah tekanan antarabangsa pada Israel untuk mengakhiri pengepungan selepas serangan berdarah terhadap armada bantuan Gaza.


HAMAS kutuk kenyataan Abbas di Washington.
HAMAS mengutuk keras kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Mahmoud Abbas yang sudah tamat tempoh pemerintahannya di Washington yang mengatakan: “Bahawa kami tidak akan menafikan hak bangsa Yahudi terhadap bumi Palestin yang dijajah.” HAMAS menganggap kenyataan tersebut sebagai kompromi politik yang tidak pernah berlaku sebelum ini dan keserasian merbahaya dengan pandangan Zionis sendiri terhadap bumi Palestin yang bersejarah itu yang melihat keperluan untuk menjadikan Palestin dan tanah suci lain sebagai bumi Yahudi. Ini akan memberikan kekuatan kepada polisi menghalau yang dijalankan oleh Zionis terhadap rakyat Palestin.

HAMAS dalam kenyataan yang dikeluarkan pada hari Khamis (10/6) dan diterima oleh Pusat Media Palestin menegaskan: “Kami menganggap kenyataan tersebut sebagai payung yang menaungi Zionis dan menggalakkan lagi mereka melakukan lebih banyak jenayah dan kezaliman terhadap rakyat kita, iaitu dengan giat lagi melakukan proses menyahudikan al-Quds, membina penempatan baru, mengetatkan kepungan terhadap rakyat Palestin di Gaza.

HAMAS juga menegaskan polisi gopoh dan memberikan apa sahaja benda bernilai kepada Zionis secara percuma tidak akan mendatangkan apa-apa manfaat dan tidak akan menjayakan perdamaian, bahkan akan mendorong Zionis lebih keras dan zalim.

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.