Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Friday, April 30, 2010

Keangkuhan PAS Kedah Tidak Mahu Mohon Maaf.....

Kerajaan Pakatan Rakyat terus angkuh dan sombong dengan institusi raja dan kenyataan terbaru MB Kedah Azizan Razak berkata Pas tidak perlu memohon ampun kepada Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berhubung soalan beliau pada persidangan dewan itu Isnin lalu yang didakwa mempersoalkan kuasa baginda sebagai ketua agama Islam Kedah.

Walaupun Azizan Razak cuba membela Adun Kubang Rotan ini berkata maksud sebenar soalan Mohd Nasir adalah mengenai kuasa raja yang tidak dihormati dan bukannya mempertikaikan kuasa raja sebagai ketua agama tetapi perkara pokoknya adalah tidak wajar seorang Adun mempertikai kuasa raja di dalam Sidang Dun yang sebelum tidak pernah berlaku .

Wakil rakyat PAS ini tidak wajarnya mengemukakan soalan yang menyentuh tentang kuasa Raja-Raja Melayu dan sultan sebagai Ketua Agama Islam.
Malah Pensyarah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Md. Shukri Shuib berkata, wakil rakyat sepatutnya mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu daripada pihak yang lebih pakar dan mahir dalam soal undang-undang serta kuasa institusi beraja.

Katanya, adalah tidak wajar untuk mereka mengemukakan soalan seperti itu pada sidang Parlimen mahupun Dewan Undangan Negeri.

"Eloklah soal kuasa sultan ini diletakkan di tempatnya.

"Kita sudah merdeka lebih setengah abad dan sepatutnya wakil rakyat sudah tahu dan faham tentang sejauh mana kuasa raja-raja Melayu dan apa yang wakil rakyat patut dan tidak patut buat.Soalan seperti itu hanyalah berbaur politik. Jangan soal dari segi prosedur sahaja yang pentingnya kita seharusnya menghormati apa yang sudah termaktub itu,"

Bila semua pihak termasuk NGO2 dan rakyat marah kepada puak2 biadab , mereka mudah menafikan perkara itu sepertimana wali selipar menafikan mempelekehkan titah Sultan Selangor .

PB melihat tindakan Azizan Razak yang tidak mahu mohon maaf @ menarik balik soalan itu menunjukkan kerajaan PR kini sudah besar kepala . Selepas episod di Perak dan Selangor sudah mereka tunjuk kuasa , kini nampaknya ni negeri kesultanan tertua di negara ini pulak mahu dipertikaikan kuasa raja.

Ehsan dari : Pejuang Bangsa.

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.