Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Thursday, April 8, 2010

Azizan Taichi : Rugi Melabur tu biasalah.....!

Pernah saya menulis mengenai kerugian atas pelaburan salah satu GLC Kedah. Pelaburan Kedah Corporation Berhad (KCB) dikhabarkan telah mengalami kerugian sebanyak RM4 juta di Papua New Guinea. Berikutan itu, Ustaz Azizan Razak sebagai MB Kedah, merangkap Pengerusi KCB telah menafikan bahawa CEO KCB telah meletak jawatan berikutan kerugian itu.

Selain itu, MB Kedah yang "sangat berpengalaman menguruskan ekonomi" itu juga telah melantik sebuah Jawatankuasa GLC untuk membuat siasatan terperinci terhadap GLC-GLC yang bermasalah. MB Kedah itu sedang "menunggu" laporan penyiasatan Jawatankuasa GLC itu untuk menjawab persoalan mengenai kerugian KCB tersebut.

MB Kedah itu menambah...
"Untung rugi dalam sesebuah pelaburan adalah rencah ekonomi dan bukannya sesuatu yang dianggap pelik...Tidak semestinya semua pelaburan itu menguntungkan. Ada yang rugi dan ada yang untung".

Senang je jadi MB & Pengerusi GLC, kan? Untung ke, rugi ke, semua tu letak di belakang. Yang pentingnya, elaun masyuuuukkk tiap-tiap bulan. Melabur ikut suka hati, kalau untung, baguslah...boleh masuk "tabung tin PAS"? Tapi kalau rugi, maka CEO akan dipanggil "mengadap" untuk penjelasan. Lantik Jawatankuasa menyiasat GLC tu. Dapat keputusan, "tembak" mana yang patut. "Aku" tetap MB yang "hebat mentadbir ekonomi", yang bodoh tu bukan "aku". Yang bodoh seleweng sana sini tu CEO aku la kot?

"Aku" sebagai MB Kedah "relax" je. "Aku" tak perlu ambil tahu. "Aku" sebagai Chairman, tunggu je untung syarikat=syarikat GLC ni. Tak perlu risau. CEO-CEO "aku" ada sebagai "scapegoat". Kalau jadi apa-apa yang elok, "aku" letak nama aku yang paling atas. Semuanya kerana "aku hebat urus ekonomi". Kalau GLC tu rugi, "aku" akan suruh siasat & letak nama CEO-CEO tu. Depa salahhh...bukan "aku"! Aku tak payah ambil tahu pun "tak apa".

Paling sadis ialah jawapan MB Kedah mengenai pelaburan, untung & rugi. Memanglah untung rugi bagi suatu pelaburan itu adalah perkara biasa. Tapi, kalaulah pelaburan tu kerajaan BN yang buat & rugi, pastinya ianya diungkit-ungkit dalam ceramah-ceramahnya. Habis diungkit kes-kes 10 - 20 tahun yang lalu. Dikata & dikutuknya BN tak tahu melabur & menguruskan ekonomi. Dicercanya & dihamun BN dihadapan rakyat, kononnya BN seleweng dan sebagainya.

Tapi kalau "dia" yang melabur & rugi, maka akan dikatakan bahawa "itulah risiko melabur, ada untung, ada rugi..kita akan siasat". Senang je. Akan di"taichi" pada CEOnya. Rakyat takkan dengar cerita "kerajaan Azizan tak reti melabur", "kerajaan Azizan bodoh urus ekonomi negeri" & maki hamun yang selama ini dihamburkan pada BN. BN sajalah yang "buruk", Kerajaan Azizan Razak "hebat-hebat" belaka!

Ternyata Azizan Razak dan kepimpinannya bodoh mengurus ekonomi Kedah. Ini bertentangan dengan dakwaannya sebelum ini yang mengatakan "PR bijak urus ekonomi". Bijak ke kalau pelaburan yang dibuat itu rugi? Siapa pengerusinya? Pastinya "Pengerusi"nya itu seorang yang "makan elaun buta". Mungkinkah "pelaburan yang rugi" adalah "biasa" bagi kepimpinan "bijak pandai urus ekonomi" ni...kan?

Ehsan dari : DUKE.
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.