Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Friday, March 18, 2011

Fill In The Blanks.......?


Aku mendapat emai dari seorang pembaca setia yang ingin aku kongsikan bersama buat renungan semua.


Nama
GLC/Organisasi
Keanggotaan Parti
1.
Tengku Zafrul
Maybank Investment Bank
?
2.
Zainal Aznam
NEAC
?
3.
CEO-CEO GLC
TNB, Telekom Malaysia, Proton
?

Kita telah pun melihat dua individu di atas yang mengkritik secara bebas polisi Perdana Menteri (PM) di forum awam.  Memang betul seperti kata komen di blog pro BN dan UMNO bahawa mereka ini tidak sepatutnya mengeluarkan komen sensitif yang boleh mendatangkan kritikan kepada PM dari DAP, PAS dan PKR.

Persoalannya dari parti manakah mereka ini? Atau pun mereka ini tidak ada parti/neutral/profesional atau memang ahli cerdik pandai sahaja.

Tidakkah mereka tahu yang tempat mereka yang empuk dan bergaji besar mengalahkan gaji Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri adalah sebahagiannya hasil perjuangan dari UMNO dan BN?

Oleh itu saya ingin mencadangkan kepada PM agar membuat kajian kepada keahlian parti CEO semua GLC milik kerajaan pusat dan juga kerajaan negeri.  Ianya boleh dibuat secara senyap dan lihat hasilnya.  Kalau boleh, ini perlu dibuat segera memandangkan pilihanraya sudah pun hampir tiba.

Bagi saya sebenarnya, pelantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi FELDA sepatutnya dicontohi iaitu pelantikan untuk jawatan penting GLC adalah dari kalangan ahli parti UMNO yang patut diberi ‘priority’ atau keutamaan. 

Sebenarnya memang ramai kalangan profesional dan berpengalaman dari UMNO yang berkelayakan untuk menjadi peneraju utama GLC, cuma mereka ini tidak diberi ruang dan peluang sahaja. 

Mungkin juga dari kalangan CEO GLC sekarang sudah mempunyai rangkaian mereka sendiri, contohnya Khazanah akan melantik dari kalangan rakan mereka untuk menjadi CEO syarikat milikan Khazanah dan amat sukar untuk dilantik CEO yang bukan dari kalangan rakan mereka. 

Mengapa tidak kita cadangkan setiap UMNO Bahagian boleh keluarkan senarai kalangan ahli profesional mereka (sebagai contoh mereka yang telah menyumbang kepada parti dan mempunyai kelayakan tinggi seperti ijazah, sarjana atau doktor falsafah (PhD). 

Dari senarai inilah setiap Bahagian akan dapat mencadangkan mungkin seramai 10 orang ahli mereka untuk diberi jawatan utama dalam GLC.  Kemudian diberi kuasa kepada PM untuk menilai dan melantik mereka yang berkelayakan , berpengalaman dari kalangan ahli UMNO mengepalai GLC, dan ini akan dapat membasmi penularan gejala kerja dengan kerajaan (GLC) tetapi sokong pembangkang yang semakin berleluasa di Malaysia.  Setidaknya pun, pelantikan ahli UMNO sebagai CEO akan mencerminkan bahawa UMNO juga ada calon yang mantap dan tidak ketandusan cerdik pandai sebagai mana yang digembar-gemburkan oleh pembangkang.

Berdasarkan pengalaman saya, ahli UMNO yang berjuang semasa pilihanraya dan juga menentang pembangkang dari segenap aspek perlu diserap masuk ke GLC untuk membasmi gejala pembangkang di GLC.

Di PLUS sebagai contoh, program untuk Maulud Rasul atau Maal Hijrah yang diadakan di Kedah dengan peruntukan PLUS diadakan di surau yang berada dalam kawalan PAS.  Ini dibuat secara terang-terangan, walau pun mungkin CEO nya tidak sedar ini sedang dan akan terus berlaku jika tidak dibendung diperingkat syarikat.  Ini berlaku apabila pekerja yang menjadi ahli PAS yang menjaga peruntukan syarikat terus memberi cadangan dan keputusan untuk membantu parti mereka.

Sebagai contoh lain, kita boleh lihat GLC seperti Proton juga mempunyai ramai kakitangan yang menyokong Pakatan Rakyat atau pun ahli PAS (ada laman blog yang telah pun ‘highlight’ perkara ini.  Ini memang jelas dan nyata dan tidak sepatutnya berlaku (patut la kereta Proton ada banyak masalah kualiti). Saya tidak tahu untuk GLC yang lain seperti Khazanah, Telekom Malaysia dan Tenaga Nasional (TNB).  Mungkin boleh mendapat sedikit maklumat untuk kita kongsi bersama.

Satu lagi profesion yang dibayar oleh kerajaan gaji tepat pada 26 hb setiap bulan dan cenderung menyokong PR ialah guru.  Ini juga perlu ditangani oleh kerajaan dengan segera kerana dari pengamatan saya, mungkin 60% ke 70% guru amat cenderung menyokong pembangkang, terutamanya guru-guru muda. Sudah sampai masanya kita perlu menyedarkan mereka bahawa mereka ini makan gaji dengan kerajaan yang mereka telah cop sebagai zalim dan tidak adil. 

Syarikat pengurusan koridor juga seperi ECERDC, NCIA dan SEDIA juga perlu di pantau agar tidak terdapat elemen mereka yang cenderung kepada pembangkang atau pun tidak berparti bekerja di situ kerana ada ramai lagi ahli UMNO yang layak dan berpengalaman boleh melakukan kerja yang baik di situ.

Saya percaya dengan PM menggerakkan inisiatif ini iaitu memeriksa keahlian parti setiap CEO GLC akan menyedarkan mereka bahawa kerusi empuk mereka  itu sebahagiannya juga adalah hasil perjuangan ahli UMNO yang menyokong kerajaan BN, walau pun ada sesetengah dari mereka tidak menyokong polisi kerajaan dan menghentam balik polisi dan pelantikan kerajaan dan PM seperti Tengku Zafrul.

Yang saya tahu YBhg Dato Redza Rafiq, Ketua Eksekutif, NCIA adalah Ketua Cawangan UMNO Cyberjaya Centre.   Y.Bhg Dato Ahmad Ibnihajar , Penang Port juga Ketua UMNO Bahagian Tanjung.  Yang lain-lain tu saya minta komen dari saudara dan saudari sekelian.  Kita patut tanya pada Dato Seri Abdul Wahid, Maybank, Dato Seri Che Khalib, TNB, CEO Perodua, CEO Proton, MD PLUS dan lain-lain GLC adakah mereka ini ahli UMNO atau pun neutral; supaya mereka sedar dari mana jawatan yang mereka pegang mereka dapat.  

Ianya diperolehi bukan sahaja dari kelayakan dan pengalaman mereka semata-mata, tetapi mereka juga perlu berterima kasih kepada semua ahli UMNO yang selama ini bekerja keras dan setia untuk BN memegang tampuk pemerintahan.  Kenanglah jasa dan titik peluh perjuangan UMNO, terutama sekali ahli peringkat akar umbi (grassroot) yang berjuang bermati-matian terutamanya sewaktu pilihanraya.

Sebagai perbandingan juga, kalau diperhatikan di Kedah misalnya, semua CEO GLC negeri ditukar kepada ‘political appointment’ sebaik sahaja PAS memegang tampuk pemerintahan negeri, dan hasilnya semua GLC sekarang ‘contribute’ kepada parti mereka.  Malangnya ada sesetengah ‘appointment’ ini tidak menepati kriteria calon yang layak dan berpengalaman, sebagai contoh seorang engineer kilang telah diambil menjadi Presiden yang menguruskan sebuah taman teknologi.  

Ini hendaklah diambil iktibar oleh BN dan UMNO agar tidak mengulangi kesilapan yang sama.  Hanya cadangkan orang yang betul-betul berkaliber sahaja untuk mejadi CEO di GLC milik Kerajaan Persekutuan untuk kita gantikan CEO GLC yang cenderung kepada pembangkang.

DAN YANG PALING PENTING SEKALI, KEPADA SEMUA CEO GLC; JANGAN BERI RUANG KEPADA DAP, PAS DAN PKR UNTUK MENYERANG PERDANA MENTERI DAN BARISAN NASIONAL.  SEBALIKNYA BANTULAH PERDANA MENTERI MENDOKONG POLISI KERAJAAN IAITU ETP, NKRA, NKEA, EPP DAN MODEL EKONOMI BARU.

SOKONGLAH PM, BN, UMNO DAN KERAJAAN 100%

Tetapi kena ingat juga, tidah semua yang menyokong UMNO tu benar-benar setia pada UMNO. Ada yang lebih nampak PROJEK dan RM sahaja…….

Dan tidak semua UMNO tu panda mentadbir……. Yang tidak berparti  (TUNGGU DAN LIHAT) tidak pandai mentadbir…….

Berikanlah kepada mereka yang benar-benar layak. POLITIK DAN KETELUSAN MENTADBIR IBARAT LANGIT DENGAN BUMI…….
Print Friendly and PDF

1 comment:

  1. GLC ni duitnya dari rakyat. Bukannya UMNO. Amanah dari rakyat tak kira PR mahupun UMNO. Janganlah disebabkan ada yang mengkritik, nak suruh dipecat. Terima la kritikan secara terbuka. Amikla ia sebagai pemangkin untuk lebih telus dalam membuat dasar. Mereka ni buat kerja, bukan menghabiskan duit rakyat membuta tuli.

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.