Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Wednesday, January 12, 2011

Kalau Bukan Bermulut Celupar, Bukan Zuraidah Namanya.


Suatu hari, sebuah bas kilang yang memuatkan YB-YB wanita daripada sebuah Pakatan Pembangkang yang tidak berdaftar sedang menuju kilang kayu yang terletak jauh dari kawasan kampung untuk tujuan lawatan sambil belajar. Dalam perjalanan itu mereka terpaksa melalui kebun getah yang sangat luas.

Hendak dijadikan cerita, ada seorang lelaki berdekatan tepi jalan menahan bas tersebut dengan tujuan hendak menumpang. Bas berkenaan berhentilah. Tiba-tiba lebih kurang 6 orang perompak keluar dari dalam semak dan menyerbu untuk merompak bas tersebut..

Sorang perompak berkata, "Keluarkan dan bagi semua barang kemas yang korang ada!! Cepat!!"

Sorang YB di dalam bas kilang itu membalas, "... tapi ... kami tak bawak barang kemas kalau pergi kerja ... duit pun ada sikit saja untuk belanja," kata YB berkenaan dengan tujuan untuk menipu perompak.

Perompak berfikir seketika dan berkata, "Ha .. gini la ... sebab korang takder barang kemas dan duit, kami akan rogol korang SEMUA ahahhaa.."

Seorang YB yang agak muda sedikit berkata, " Alalaa...takkan la orang-orang tua yang dekat belakang tu nak rogol jugak. Tak kesian ker?"

Tetiba seorang perempuan tua bernama Zuraidah yang digelar orang tua itu marah seraya berkata, "Weh ... ko nie. Tak paham ker. Kalau dia cakap SEMUA ... SEMUA la!"


Cerita di atas adalah sekadar hiburan dan tidak ada kena mengena di antara yang hidup atau yang telah dikebumikan.

Beberapa hari lepas, Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin telah mengeluarkan kenyataan akhbar yang mendesak Menteri Kebudayaan dan Perlancungan, DS Dr Rais Yatim supaya meletakkan jawatan sebagai Menteri disebabkan fitnah yang dilakukan ke atas beliau. Petikan penuh kenyataan media beliau adalah seperti berikut dan juga boleh dibaca di blog beliau, di sini.
Gantung Segera Tugas Rais Yatim!!

Kenyataan Media: 06 Januari 2010 (Khamis)

Saya berasa amat kesal apabila insiden “Menteri Rogol Amah” ini seolah dipandang sambil lewa oleh kerajaan Malaysia sedangkan sudah jelas apa yang berlaku mencemarkan imej dan kredibiti Malaysia di peringkat antarabangsa. Tindakan PM sendiri yang mengambil jalan mudah dengan berdiam diri seolah ‘merestui’ jenayah pihak terbabit.

Sebagai sebuah negara Malaysia yang telah bersama menandatangani perjanjian Konvensyen Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (CEDAW), sikap sambil lewa ini amat bertentangan dengan CEDAW itu sendiri iaitu bertujuan menghapuskan semua bentuk diskriminasi, bukan sahaja terhadap wanita Malaysia semata-mata, tetapi juga merangkumi perlindungan daripada diskriminasi terhadap wanita imigran dan pekerja asing.

Sebagai respon kepada penafian Menteri Datuk Seri Rais Yatim terhadap isu ini, sya mempersoalkan tindakan Rais Yatim yang seolah-olah cuba menyalahkan pihak Pakatan, bloggers dan media bahawa kononnya insiden ini adalah ciptaan permainan politik berkepentingan. Wanita Keadilan menganggap ini sebagai suatu tuduhan keras dan Rais Yatim patut segera memohon maaf.

Pihak kerajaan juga seharusnya mengantung tugas Rais Yatim buat sementara dan berkuat-kuasa serta merta bagi menjamin sebuah pentadbiran yang benar-benar bersih, sehingga keputusan siasatan selesai.

Semakin lama kerajaan Umno-BN memerintah semakin bertimbun kes-kes penindasan, diskriminasi dan memalukan terhadap wanita berlaku. Bermula dari kes Rahim Tamby Chik, isu Penan, pemerdagangan manusia, penyeksaan pembantu rumah Bonita dan kini sudah sampai ke kemuncaknya apabila seoarang Menteri sendiri dikaitkan dengan jenayah serius ini. Kerajaan Malaysia nampakkan tidak menunjukkan ketegasan dan tiada ‘potical-will’ dalam menjanjikan keadilan hak kemanusiaan buat semua.

Maka, atas dasar kebimbangan dan kebertanggungjawaban terhadap keadilan buat semua wanita di negara ini saya menggesa agar Kemmenterian Pembangunan Wanita, Sumber Manusia, Kementerian Dalam Negeri dan Perdana Menteri memandang perkara ini dengan serius dan segera mendapatkan japawn kepada jenayah ini bagi membersihkan imej kerajaan Malaysia di peringkat antarabangsa sekaligus membawa penjenayah terbabit ke muka pengadilan.

Sekian. Terima kasih.

YB ZURAIDA BINTI KAMARUDDIN
KETUA WANITA KEADILAN
MERANGKAP AHLI PARLIMEN AMPANG

Saya tidak tahu, di atas kapasiti apakah Zuraidah membuat kenyataan akhbar, mungkin sebagai Ketua Wanita PKR, sedangkan Ketua Umum PKR sendiri mendiamkan diri, mengenai isu ini. Kenapakah beliau tidak lantang menyuruh Ketua Umum PKR yang sedang dibicarakan meliwat jubur lelaki supaya meletakkan jawatan? Kenapakah beliau menjadi manusia paling lantang membela Ratu Porno Seks, YB Eli Wong dan menyokong seks bebas. Kenapa YB Eli Wong tidak turut sama disaran supaya meletak jawatan? Bagaimana dengan kes Setiausaha Parti Islam SeMalaysia Hulu Selangor ditahan reman selama 5 hari untuk siasatan mencabul kanak-kanak. Kenapa beliau tidak menyaran tindakan dikenakan ke atas suspek juga merupakan pengusaha Pusat Asuhan Kanak-Kanak Islam (PASTI) anjuran Parti Islam SeMalaysia?

YB Zuraidah sepatutnya meminta maaf dengan tertuduh berkaitan kenyataan akhbarnya kerana yang dituduh, Robingah, sudahpun membuat akuan bersumpah seperti tersiar di akhbar Sinar Harian bertarikh 09 Januari 2011, bahawa beliau tidak dirogol oleh DS Dr Rais. Habis tu, kalau Robingah telah mengakui dirinya tidak dirogol, siapa yang dirogol? YB Zuraidah kah?

Surat Khabar Indonesia Nafi Rubingah Diperkosa Menteri Malaysia:
Jumat, 07/01/2011 15:31 WIB
BNP2TKI: Rubingah Tidak Diperkosa Menteri Malaysia 
Fitraya Ramadhanny - detikNews

 Jakarta - Media Malaysia meramaikan dugaan pemerkosaan TKW Rubingah oleh Menteri Rais Yatim. LSM Migrant Care juga membenarkan data perkosaan adalah milik mereka yang dibocorkan blogger Malaysia. Namun menurut BNP2TKI, Rubingah tidak pernah diperkosa.

Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Jumhur Hidayat menegaskan, kasus dugaan pemerkosaan terhadap Tenaga Kerja Indonesia Rubingah (48) oleh Menteri Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia Datuk Rais Yatim, tidak pernah ada.

"Sudah ada keterangan langsung dari Ibu Rubingah dan juga pernyataan tertulis bahwa beliau tidak pernah mengalami pemerkosaan selama bekerja pada keluarga majikan Datuk Rais Yatim di Malaysia, termasuk perlakuan lain yang tidak pantas," kata Jumhur dalam rilis ke detikcom, Jumat (7/1/2011).

Penjelasan Jumhur didasarkan hasil pertemuan 4 staf Balai Pelayanan Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BP3TKI) Semarang dengan Rubingah dan suaminya, Sukirman. Rubingah bekerja di Malaysia sejak 1999-2007 di rumah Datuk Rais Yatim dan Datin Masnah, kemudian kembali ke kampungnya di Dukuh Kramenan Rt 2 Rw 3, Desa Pagelak, Kecamatan Madukara, Banjarnegara, Jawa Tengah.

Rubingah memiliki dua anak yaitu Monika Umami (26) dan Agustina Umami (21). Anak terakhirnya kini bekerja sebagai TKI di Taiwan. Sedangkan suami Rubingah membuka usaha bengkel reparasi elektronik.

"Saya juga sudah melaporkan penjelasan Ibu Rubingah ini kepada Menakertrans Muhaimin Iskandar," tambah Jumhur.

Jumhur selanjutnya meminta pihak mana pun agar berhati-hati dalam mengangkat kasus dugaan pemerkosaan terhadap TKI oleh Menteri Malaysia itu. "Sebab, ini menyangkut nama baik Ibu Rubingah bersama keluarganya yang saat ini hidup tenang dan nyaman di kampungnya," ujar Jumhur.

Dalam pernyataan tertulisnya di atas materai, Rubingah menjelaskan tidak pernah terjadi upaya pelecehan seksual oleh majikannya selama ia bekerja di Malaysia. "Saya bekerja selama delapan tahun di rumah Datuk. Selama itu baik-baik saja, tidak pernah ada permasalahan, apalagi terkait perlakuan kasar serta tidak senonoh terhadap saya," kata Rubingah dalam pernyataannya.

Pernyataan ini berbeda dengan keterangan Migrant Care. Mereka betul mengadvokasi Rubingah, namun Rubingah meminta kasusnya tidak dilanjutkan. Migrant Care mengakui yang dibocorkan blogger Malaysia adalah dokumen advokasi mereka yang semestinya untuk kalangan terbatas.

"Migrant Care pada pertengahan Juli 2007, melakukan investigasi kasus dugaan perkosaan yang dialami RB selama menjadi PRT migran di Malaysia dengan pelaku adalah majikannya sendiri. Pihak korban tidak mau kasus tersebut diungkap ke publik dan tidak mau pula menuntut secara hukum," ujar Direktur Eksekutif Migrant CARE, Anis Hidayah, dalam konferensi pers di Restoran Warung Daun, Jl Cikini, Jakarta Pusat, Jumat (7/1/2011).

Kabar pemerkosaan terhadap Rubingah (46) asal Banjarnegara, diramaikan salah satu situs berita oposisi Malaysia, Harakah Daily. Harakah mengklaim ada bocoran WikiLeaks terkait hal itu, seperti ditulis seorang blogger Malaysia, Rocky Bru.

Namun diduga itu pelintiran Harakah yang menjadi oposisi UMNO. Sebab, Bru tidak menyebut demikian di blognya. Seperti dilansir detikcom dari blognya, yang berjudul 'Wikileaks: Malaysian senior politician and his maid?', Bru mengatakan sejauh ini kasak-kusuk WikiLeaks adalah diskusi antar blogger. Bru yang mantan Pemimpin Redaksi The Malaysia Mail pun belum tahu apakah benar ada bocoran WikiLeaks soal kasus perkosaan ini.

Bru hanya memberikan tautan dokumen lain yang bukan WikiLeaks. Dokumen itu adalah laporan investigasi lembaga pembela hak-hak pekerja asal Indonesia, Migrant Care. Dokumen Migrant Care ini juga yang menjadi modal pihak oposisi mengkritisi Rais Yatim, misalnya saja dari Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Sementara, Rais Yatim pun dalam pernyataan kepada kantor berita milik pemerintah Malaysia, Bernama, membantah keras tudingan itu. "Saya membantah tuduhan perkosaan yang dilakukan empat tahun lalu ataupun tuduhan yang disampaikan oleh penulis liar di internet atau partai politik," kata dia dalam pernyataannya, Kamis (6/1) kemarin.

Sumber: detikNews.

Satu perkara yang bermain di fikiran saya - Apa pula tindakan bangsat-bangsat yang hendak menjatuhkan DS Dr Rais Yatim selepas ini.
Do it better next time Bro.
We will be ready! Damn!!!


Terimakasih kepada Cucu Tok Selampit.
Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.