Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Thursday, October 7, 2010

Pilihan Raya Kecil DUN Galas N45, Gua Musang, Kelantan.

Penamaan calon : 26-10-2010.
Pengundian : 04-11-2010.

Jumlah pengundi : 10,300 (6,255 Melayu, 1,903 Cina, 172 India dan 2,000 Orang Asli).

PAS memenangi kerusi DUN N45 Galas dengan majoriti kecil iaitu 646 di mana calon PAS YB Chek Hashim Selema (4,399) mengalahkan calon BN En Mohamad Saufi Deraman (3,753) dalam PRU12.

Pusat penamaan calon : Bilik Gerakan Tanah dan Jajahan Gua Musang.
Pusat penjumlahan undi : Dewan Sivik Gua Musang.
Tempat mengundi : Merangkumi sebanyak 11 buah sekolah, 1 balai rawatan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli dan 1 dewan mengandungi kesemua 25 saluran.

SPR menggunakan Daftar Pemilih Induk yang digabungkan dengan Daftar Pemilih Tambahan Suku Pertama dan Suku Tahun Kedua 2010 yang telah dikemas kini sehingga 27 September lalu.

Ketua Jajahan Gua Musang Wan Mustapha Wan Abdul Hamid dilantik sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Paya manakala Penolong Pegawai Pengurus pula terdiri daripada Mohammad Yusoff Hassan (Timbalan Ketua Jajahan Gua Musang), Mohd Helmi Mat Zin (Penolong Ketua Jajahan Gua Musang) dan Hasnul Hariz Abd Llah (Penolong Ketua Jajahan Gua Musang).

Pasukan penguatkuasa kempen pilihan raya pula SPR melantik Muhamad Rasani Ramli (Setiausaha Majlis Daerah Gua Musang), Mohd Khiril Hazmie Yusof (Penolong Ketua Jajahan Gua Musang) dan Norhalis Mohamad Noor (Penolong Ketua Jajahan Gua Musang).

SPR akan mendapatkan khidmat pemantau bebas termasuk Pemantau Pilihan Raya Bersih dan Adil (Mafrel) bagi memantau Pilihan Raya Kecil DUN Galas.

SPR tidak akan melantik mana-mana pertubuhan untuk menjadi pemantau.

Dianggarkan lebih RM1 juta, mungkin RM1.3 juta kerana terdapat empat pusat pengundian memerlukan perkhidmatan helikopter.

Print Friendly and PDF

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.