Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Friday, October 15, 2010

Anwar Di Komunitas Salihara, Jakarta.

Anwar kata tulisan Salman Rushdie sungguh indah dan menarik, katanya lagi beliau tidak bersetuju dengan hukuman bunuh ke atas penulis tersebut, "kalau tidak bersetuju dengan karya surah syaitan jangan baca, itu adalah kebebasan menulis".


Anwar Ibrahim, mengatakan ekspresi kebebasan dan menyampaikan pendapat harus dijamin dan mendapat perlindungan dari pelbagai pihak, terutama dari negara. "Kebebasan merupakan fitrah yang dibawa manusia sejak ia dilahirkan," kata Anwar dalam ceramah bertajuk “Kebebasan dan Musuh-musuhnya”, di depan 100 orang budayawan dan cendekiawan di Komunitas Salihara, 11 Oktober 2010 Jakarta Indonesia.

Antara isi kandungan Anwar mengritik sikap negara Islam yang menyekat hak kebebasan bersuara. Pada pandangannya banyak negara Islam terlalu jumud dalam pengamalan Islam.

Beliau juga telah memanipulasi istilah kebebasan di dalam Islam dengan menhubungkaitkan dengan apa yang diperjuangkannya terutama menegakkan keadilan dan kebebasan. Walhal perjuangan yang dilakukannya adalah bersandarkan kepada nilai hak asasi barat yang merangkumi kebebasan agama, seksual dan pandangan hingga melampaui apa yang telah diaturkan Islam.

Bukan sahaja kerajaan Malaysia yang dikecam, malah pimpinan PAS rakan di dalam Pakatan Rakyat turut dipersenda oleh Anwar kerana dikatakan taksub dengan fahaman agama. Turut hadir sama program tersebut adalah Kamarudin Jaafar bekas Setiausaha Agung Parti Islam Semalaysia, Azmin Ali, Yusmadi Yusuf dan Shamsul Iskandar Mat Akin Ketua AMK PKR. Agaknya bagaimana respon Kamarudin apabila Anwar memperlekeh pimpinan tertinggi PAS…..?

Menguatkan pengutaraan isu kebebasan, Anwar mengunakan hujah beberapa pandangan orientalis barat bagi menyokong pandangannya.

Dengan selangselikan ucapannya dengan retorik ketegangan Malaysia dan Indonesia, Anwar cuba ingin menjadi hero kepada krisis yang berlaku dengan mempersalahkan pimpinan Malaysia yang disifatkan arogan kepada Indonesia dan media Malaysia tidak bertindak adil dalam laporan berkaitan. Malah pengusaha pakaian batik di Pantai Timur Malaysia pun dikritik Anwar kerana mengangapnya tidak kreatif dalam penghasilan berbanding batik Indonesia. Pada Anwar Indonesialah segala-galanya yang baik dan Malaysia berada di belakang jauh ketinggalan.

Renung dan fikir-fikirkanlah…..

Print Friendly and PDF

1 comment:

  1. bukankah saudara ambil artikel ini di aidcnews..
    hargai keringat orang lain....terima kasih..

    faizal9680@yahoo.com

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.