Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Sunday, June 14, 2009

Dalang Kehancuran PKR.

Oooo….. selama ni aku sangka puak erdogan yg wujud berlaku dalam PAS sahaja, rupa-rupanya sangkaan ku salah.

Puak Erdogan dalam PKR telah lama wujud menguasai parti. Watak-watak ini memainkan peranan yg besar menyebabkan akar umbi hilang kepercayaan serta timbul rasa tidak puas hati dikalangan pemimpin-pemimpin diperingkat bahagian dibeberapa buah negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Perlis, Selangor dan sebahagian kecil daerah dalam Perak.

Ternyata apa yg berlaku dlm kongres khas PKR di Kolej Universiti Islam Selangor pada 13hb. Jun, 2009 lalu, bagaimana AMK memprotes dgn mengadakan demonstrasi di luar dewan kerana tidak berpuas hati dgn keputusan cara pengundian yg dibuat.

Aku setuju dgn AMK kerana ada ka patut keputusan keputusan usul pindaan perlembagaan diadakan secara diplomasi sedangkan amalan biasa perwakilan yg menentukan keputusan pindaan usul tersebut. Patutla kongres ni dibuat dlm masa 1 hari sedangkan pindaan perlembagaan terlalu banyak.

Apa tujuan mereka sebenarnya…..?

Dlm perlembagaan terbaru, sangat jelas berlaku Pemusatan Kuasa PKR. Majlis Perwakilan Tertinggi (MPT) adalah penentu kpd segala keputusan dan hala tuju parti sekaligus membelakangi suara akar umbi diperingkat bawahan.

Dgn wujudnya Pemusatan Kuasa ini, Perhubungan Negeri hanya menjadi “Mr. Yes Man” sahaja. Apatah lagi suara peringkat Bahagian bo layan la…..

Puak Erdogan menjadi perosak utama yang menjadi punca perpecahan parti. Puak-puak ni pro PAS, kerana watak-watak ini hilang jati diri dengan menjadi pendokong kepada pemimpin-pemimpin tertinggi PAS.

Pemimpin-pemimpin Perhubungan PKR Negeri, khususnya di Kedah terang-terang di bawah telunjuk puak Erdogan ini. Ada satu gerakan terancang untuk memastikan puak Erdogan menguasai PKR dgn mengamalkan budaya politik yang tidak sihat. Di antaranya ialah budaya chah keting, iaitu budaya yang amat sinonim dan menjadi praktis dalam parti UMNO.

Siapa mereka…..?

Sungguhka…. Dato’ Johari Abdul, Saifuddin Nasution Ismail dan Dato’ Zahrain.

Print Friendly and PDF

1 comment:

  1. Aku tak sedikitpun heran dengan wujudnya puak erdogan dalam PKR, seperti yang terdapat dalam PAS.
    Tetapi aku sedikit terkejut bila AMK berdemonstrasi. Jarang atau tak pernah berlaku, aku difahamkan, selama ini. Bermakna proses demokrasi telah diketepikan dalam hal yang amat penting ini. Walaupun aku bukan ahli parti politik, tetapi melalui bacaan, mengikut perlembagaan lebih-lebih lagi bila membuat pindaan perlembagaan keputusan seharusnya dibuat oleh para wakil, bukan main “tak apala”
    Aku rasalah, kalau benarlah seperti yang tercatat, mungkin ia sesuatu yang akan menarik perhatian Pendaftar Pertubuhan.
    Kalaulah benar Perhubungan Negeri dan Bahagian akan jadi “tunggul” – dengan pindaan perlembagaan tersebut, segalagalanya diputuskan dan dikuasai Pusat, elok sangatlah Perhubungan dan Bahagian “ucapkan selamat tinggal”. Dan kalau benarlah ini keputusan akibat pindaan perlembagaan, ia sesuatu yang telah membunuh demokrasi dalam parti itu. Dan amalan ini terbukti lebih teruk dari yang dituduh terhadap sebuah parti politik komponan Parti yang memerintah.
    Dan kalau benarlah bagaikan dikata biarlah Pusat sahaja uruskan pilihan raya yang akan datang.
    Itupun pendapat aku dari kawasan pendalaman ini. Tak taulah nanti bila menjelang PRU 13 dengan pelaburan yang cukup ahli-ahli akan kembali bertaut…..

    ReplyDelete

Sebarang komen yang dibuat tidak terlibat dengan Sungguhka. Adalah menjadi tanggungjawab dan etika pemberi komen.

Followers

Blog Ikuti.