Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Monday, November 29, 2010

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah.....?

La ni di Kedah terlalu sibuk orang memperkatakan siapa PBPUKedah.....

Aku tidak menghakimi mana yang benar dan mana yang salah. Begitu juga yang berikut ini. Aku cuma nak memaparkan betapa sikap kita. Bukan sikap anda, tetapi sikap kita semua.

Sekalipun kita sering melaungkan slogan menentang sana……. menentang sini…….. Namun, slogan-slogan itu adalah untuk orang lain. Untuk yang paling hampir dengan diri kita, iaitu diri kita sendiri, ia memang sukar untuk dislogankan. Payah untuk dipraktikkan.

Aku hairan la dgn kenapa kita manusia ni suka sangat ambil sikap negetif di dlm setiap hal. Rata2 kalu aku pi dan dengar cerita..... mesti cakap bab negetive dulu baru la pikiaq bab positive.

Bagi aku dan banyak kali ada aku sebut, negetive tu jadikan sempadan dan kita sama2 perbetulkan. Kita bawa yg positive dgn sebaiknya sehingga tidak menjadi negetive di mata rakyat. Bila timbul satu-satu isu, kita lihat dahulu siapa dia…….? Orang kita atau orang dia…….? Sentimen 'orang kita' cukup mempengaruhi keputusan kita. Jika dia itu 'orang kita', kita akan takwilkan itu dan ini. Jika bukan, kita akan membelasahnya secukup rasa.

Manusia ni kalau dah meluat kat seseorang tu dia gam terus. Dan letakkan semua yg buruk di hadapan. Itu tak kena..... ini tak kena..... semuanya serba tak kena. Kita jarang melihat satu-satu isu secara adil. Kita jarang slogankan dan praktikkannya bila ia membabitkan diri kita sendiri. Memerlukan keputusan dari kita. Kita jarang melihat apakah benar apa yang di-isukan. Apa yang diucapkan tanpa melihat kepada tokoh atau siapa dia, 'orang kita' atau bukan.

Aku rasa siapa pun pemimpin kita sepatutnya akur dan menegur atau mengejutkan pemimpin dari kealpaan. Kita manusia tidak akan lari dari melakukan kesilapan secara sedar mahupun tidak. Bila kita membuat keputusan, cuba andaikan. Cuba lakukan perbandingan, bagaimana kalau ia diucapkan oleh bukan dari kalangan kita…….? Apakah keputusan yang sama yang akan kita lakukan…….? Diri kita, maka kita boleh menghakiminya.

Kalau kita lihat di pejabat, jabatan, kementerian, kilang, peniaga, keluarga, kawan2 dan kehidupan sekeliling sendiripun ada sifat pilih kasih mahupun “bias”.

Kita sebut pi la nama sapa pun jadi Pengerusi Perhubungan Umno Kedah, pasti ada suara2 sumbang di belakang bagi mereka yg tidak setuju. Tetapi bagi mereka yg setuju sudah pasti puji melambung.

Tapi bagi aku, rasanya Tok Det mampu memperbaiki kesilapannya yg lalu dan memimpin Umno Kedah dgn lebih mantap. Kerjasama semua pihak amat perlu bagi mengambil semula Kedah dari PR. Sekarang bukannya masa untuk kita menunding jari.
Print Friendly and PDF

Pasukan Teresa Menang, Ronnie Kecundang.


Keputusan pemilihan jawatankuasa DAP Selangor menunjukkan Pasukan Perpaduan (Unity) pimpinan exco kerajaan Selangor, Teresa Kok memenangi tujuh daripada 15 kerusi.

Manakala Pasukan Pelangi (Rainbow) pimpinan Speaker DUN Selangor, Teng Chang Khim pula memenangi lima kerusi, manakala bagi tiga kerusi lagi dimenangi oleh calon Bebas.

Teresa (kiri) dan Teng masing-masing berjaya terpilih. Teng mendapat 504 undi di tangga keempat, manakala Teresa mendapat 437 undi ditangga ke-11.

Seorang lagi exco kerajaan Selangor, Ronnie Liu gagal untuk menganggotai jawatankuasa DAP Selangor.

Ronnie menduduki tempat ke-21 dengan mendapat 369 undi.
Dua lagi ADUN yang tewas ialah Philip Tan Choon Swee (Teluk Datuk) dan Edward Lee (Bukit Gasing).

Berikut adalah keputusan rasmi pemilihan jawatankuasa DAP Selangor:

1) Jenice Lee (B) 703
2) Hannah Yeoh (B) 644
3) Charles Santiago (B) 596
4) Teng Chang Khim (Rainbow) 504
5) Ng Suee Lim (Rainbow) 498
6) Ean Yong Hian Wah (Unity) 478
7) Gobind Singh (Unity) 478
8) Tony Pua (Unity) 463
9) Lau Weng San (Unity) 459
10) Teo Nie Ching (Unity) 452
11) Teresa kok (Unity) 437
12) Tiew Way Keng(Unity) 428
13) Ramakrishnan (Rainbow) 405
14) Lim Soo Hong (Rainbow) 403
15) Kannan (Rainbow) 402



selangor dap convention 281110 teng chang kim meeting delegates

Barisan baru jawatankuasa DAP Selangor itu dilihat menarik kerana wujudnya persoalan sama ada Teresa yang mengetuai kumpulan Perpaduan, boleh diterima pengerusi baru memandangkan beliau berada ditangga ke-11 dengan memperolehi 437 undi.

Di segi senioriti, pilihan yang jelas ialah Teng yang menduduki tangga keempat dengan 504 undi, tetapi agak sukar untuk speaker DUN S'gor dilantik ke jawatan tersebut memandangkan pasukannya - Pelangi - hanya memenangi lima kerusi.

Bagaimanapun, apa yang mungkin berlaku ialah calon 'bebas' akan "dilamar" pasukan yang menang - seperti yang biasanya berlaku - untuk mengukuhkan kedudukan masing-masing.

Tiga calon yang mendapat undi tertinggi terdiri daripada calon bebas yang tidak menyertai mana-mana pasukan yang berentap dalam pemilihan DAP Selangor hari ini.

Corak pemilihan para perwakilan agak berubah sedikit dengan kecenderungan mereka untuk memilih calon berkecuali - dengan ADUN Teratai Jenice Lee menduduki tempat teratas dengan senarai pemenang.

ADUN Subang Jaya pula, Hannah Yeoh pula ditempat kedua dengan 644 undi, manakala aktivis air yang juga ahli parlimen Klang, Charles Santiago di tempat ketiga dengan memperolehi 596 undi.

Tempat keempat dan kelima pula dimenangi Teng dan rakan sepasukannya Ng Suee Lim dari pasukan Pelangi. Ng mendapat 498 undi.

Manakala tangga keenam hingga ke-12 pula dimenangi anggota pasukan Perpaduan - iaitu Ean Yong Hian Wah (478), Gobind Singh (478), Tony Pua (463), Lau Weng San (459), Teo Nie Ching (452), Teresa Kok (437) dan Tiew Way Keng (428).

Manakala tiga lagi anggota pasukan Pelangi menduduki tangga ke-13 hingga ke-15. Mereka ialah Ramakrishnan Suppiah (405), Lim Soon Hong (403) dan T Kannan (402).

Proses pengiraan undi bermula kira-kira jam 1.30 tengahari selepas sekurang-kurangnya 812 daripada 1,016 perwakilan yang layak, selesai mengundi dalam pemilihan pucuk pimpinan DAP Selangor di Pusat Konvensyen Antarabangsa Sunway hari ini.

Sewaktu perwakilan memasuki dewan konvensyen untuk mengundi bagi memilih barisan kepimpinan DAP negeri untuk tempoh dua tahun akan datang, para calon termasuk Teng Chang Kim (kanan) dan Yong Hian wah kelihatan sibuk bersalaman dengan mereka.

Suasana kelihatan tenang dan mesra, manakala calon-calon kelihatan menjalankan kempen saat akhir untuk mendapatkan sokongan para perwakilan.

dap selangor convention 281110 teng chang kim ronnie liu lining up
Paling jelas ialah Ronnie Liu (kiri), di mana penyokongnya sejak awal pagi lagi mengedarkan risalah dalam bahasa Inggeris dan Cina, yang memaparkan latar belakang dan manifesto ahli exco kerajaan Selangor itu.

Risalah itu berbunyi: 'Satu undi untuk YB Ronnie Liu adalah satu undi bagi kemajuan DAP khususnya dan rakyat umumnya'.

Beberapa perwakilan juga menerima SMS, konon dihantar oleh penyokong pasukan Pasukan Perpaduan yang diketuai oleh exco kerajaan Selangor, Teresa Kok, meminta mereka memilih kombinasi calon pasukan tersebut.

dap selangor convention 281110 ronnie liu teng chang kim m manoharan voting
Perwakilan dari 145 cawangan DAP mula mengundi pada kira-kira jam 
12.15 tengahari, selepas majlis perasmian dan ucapan oleh pengerusi DAP Selangor DAP Ean Yong Hian Wah dan penasihat DAP Lim Kit Siang.

Seramai 50 calon bertanding merebut 15 kerusi dalam jawatankuasa DAP Selangor.

Dipetik dari: Malaysia Kini.



Print Friendly and PDF

Anwar Kelemahan Dalam Pemilihan PKR.

Ketua Umum PKR (jawatan yang tiada dalam Perlembagaan PKR) Anwar Ibrahim akhirnya mengakui Pemilihan Pimpinan Pusat 2010 yang baru saja selesai mengalami banyak kelemahan seperti yang diperkatakan Zaid Ibrahim dalam desakannya supaya Pemilihan Pimpinan Pusat 2010 ditangguhkan dan disiasat.

Bagaimanapun, Pemilihan Pimpinan Pusat 2010 yang baru saja selesai dijalankan dengan menyaksikan Pimpinan Pusat PKR yang baharu tidak ada bezanya dan sebenarnya telah dirancang awal bagi meneruskan legasi keluarga Anwar Ibrahim untuk terus berkuasa dan memerintah. Seperti diduga, jawatan Timbalan Presiden PKR telah dimenangi dengan selesa oleh Azmin Ali yang menewaskan Mustaffa Kamil Ayob walaupun sebelum ini pernah memberi kata dua kepada Majlis Pemilihan Parti yang didakwa tidak telus. Bagi mengelak dirinya dikecam pemimpin tertinggi PKR, Mustaffa Kamil Ayob sanggup ‘merendahkan’ maruahnya ketika berhadapan dengan Anwar Ibrahim dengan mengiktiraf kekalahannya dalam merebut jawatan Timbalan Presiden PKR sambil mengangkat tangan Azmin Ali sebagai tanda mengakui kekalahannya sambil menegaskan beliau tidak akan keluar PKR dan mengikut Zaid Ibrahim.


Tindakan Mustaffa Kamil Ayob itu tidak memeranjatkan ketika beliau sebenarnya tercari-cari arah perjuangan parti yang akan disertainya ketika Pemilihan PKR 2010 itu mengalami seribu macam kekalutan. Atas mencari populariti, Mustaffa Kamil Ayob sanggup duduk bersebelah dengan Zaid Ibrahim dalam sidang media bagi memberi kecaman kepada Majlis Pemilihan Parti beserta dengan memberi kata dua – 24 jam untuk menangguhkan pemilihan. Ketika Zaid Ibrahim telah dipecat awal sebelum tarikh 16 Disember 2010, Mustaffa Kamil Ayob dengan nada seriusnya mahu terus bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR walaupun mengakui peluangnya amat tipis. Walaupun ura-ura akan menyertai Zaid Ibrahim dalam menubuhkan parti baru, beliau terus membisu sehinggalah lakonan ‘hebat’nya hari ini dalam mengakui kekalahannya terhadap Azmin Ali.

Ketika mula memperkenalkan sistem pengundian terbaru dalam Pemilihan PKR 2010 yang dikatakan mempunyai banyak kelebihan berbanding pemilihan UMNO dengan angkuh menjamin ketelusan pengundian. Dan, hari ini dalam wawancaranya dalam Suara Keadilan Online, Anwar tidak menolak kelemahan dalam perlaksanaan sistem 'satu anggota satu undi' yang pertama kali dijalankan oleh KEADILAN dan julung kali oleh sebuah parti di negara ini dan memberi jaminan akan memberi perhatian serius terhadap dakwaan yang dibuat oleh anggota parti.

"Adakah terdapat kelemahan?
Ya.

Sekiranya ada bukti penipuan dalam mana-mana proses pemilihan adakah tindakan akan diambil?
Ya. 

"Adakah sebarang cubaan untuk menutup mana-mana kes?
Tidak.

Adakah kita akan mengambil tindakan?
Ya, tetapi dengan syarat terdapat bukti penyelewengan.

Melihat kepada jawapan-jawapan yang diberikan Anwar Ibrahim di atas menunjukkan jawapan itu seharusnya dijawab sebelum Kongres Tahunan PKR 2010 ini diadakan termasuklah Pemilihan Tertinggi PKR yang menyaksikan keputusannya seperti telah dirancang sebelum ini.

Persoalannya, kenapakah desakan dan dakwaan Zaid Ibrahim berhubung Pemilihan PKR 2010 yang dikatakan tidak telus dan mempunyai unsur-unsur rasuah tidak disiasat atau diambil tindakan???

Dakwaan Anwar Ibrahim yang menyamakan kemampuan Setiausaha Agung PKR dengan kemampuan SPR dari segi peruntukkan amatlah tidak logik. Jawapan ini budak sekolah rendah pun tahu jawapannya berbanding jawapan Anwar Ibrahim yang seperti tidak mengakui kesilapan sendiri. Sambil Anwar Ibrahim sendiri mengakui jumlah anggota PKR yang keluar mengundi hanya sekitar kurang 70,000 adalah yang paling rendah dicatat berbanding dakwaan PKR mempunyai keanggotaan seramai 400,000 orang.


Apakah selama ini akhbar-akhbar tempatan tidak mengikuti perkembangan PKR di Malaysia? Menjadi rutin harian wartawan dan akhbar untuk mencari berita untuk disampaikan kepada rakyat dalam bentuk logik dan diterima akal. Dakwaan Anwar Ibrahim bahawa pihak media yang sentiasa mencari ruang untuk menyerang KEADILAN dengan memperbesar-besarkan dakwaan berhubung pemilihan parti.

"Kenapa kami (PKR) digambarkan sebagai pihak yang bersalah”. Anwar Ibrahim, Ketua Umum Keadilan


Apakah gambar-gambar dan pelbagai ulasan dan komen daripada ahli-ahli PKR dalam menggambarkan kepincangan dan kekalutan sewaktu Pemilihan PKR di peringkat cabang dan Pemilihan PKR peringkat tinggi masih dianggap sebagai pembohongan? Ingatlah, gambar boleh menceritakan segala-galanya dan ulasan dan komen ahli PKR dan bekas ahli PKR mengenai situasi buruk Pemilihan PKR 2010 hanyalah sebagai luahan untuk mendengar suara akar umbi.

Anwar Ibrahim tidak perlu menyalahkan wartawan dan media sebaliknya perlu menyalahkan sendiri dan parti yang ternyata semakin goyang dan menuju kehancuran. Sebaliknya, Anwar Ibrahim perlu fokus kepada perbicaraan liwatnya yang banyak kali tertangguh dan ditangguh sehingga menyebabkan rakyat bosan dengan kes liwat Anwar. Apakah sehingga PRU-13, kes liwat Anwar Ibrahim ini masih belum selesai???

Dipetik dari: Wira Kenyalang.
Print Friendly and PDF

Teks Ucapan Dasar Presiden KEADILAN.


1. Selamat datang ke Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat Kali Ke Tujuh pada tahun ini. Pada Kongres ke enam yang lalu, kita bertandang di Kota Bharu. Kali ini, kita merasa cukup bertuah kerana kita diterima pula sebagai tetamu Selangor Darul Ehsan pula. Perhimpunan kali ini, adalah bagaikan kembalinya semula kita ke pengkalan.
Selepas melalui pelbagai pertempuran di pelbagai medan, kita berkumpul kembali di sini, memperkemas dan mempersiap diri menghadapi pertempuran baru yang akan mendatang.
Kita rakamkan jutaan terima kasih atas kesudian Negeri Selangor di bawah kepimpinan YAB Menteri Besarnya, Tan Sri Khalid Ibrahim kerana sudi menerima kita di sini. Alhamdulillah, beliau telah berjaya mengangkat martabat negeri, membuat
pelbagai perubahan dan penambahbaikan pengurusan, memberi keselesaan kepada rakyat dan seterusnya berjaya mempertahankan Negeri ini ditangan Pakatan Rakyat sehingga ke hari ini. Paling utama, Selangor adalah kubu utama Parti Keadilan Rakyat.

Setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih.
MENITI KEMATANGAN PERJUANGAN
2. Usia Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) masih muda. Ia baru sahaja meraikan ulangtahun ke 12 sejak ditubuhkan pada 4 April 1999. Namun, dalam usia semuda ini, kita telahpun mencapai banyak kejayaan yang diluar dari kebiasaan.
Bersama-sama dengan Pakatan Rakyat, kita telah berjaya menawan 5 buah negeri dan menafikan majoriti 2/3 Barisan Nasional dalam PRU 12 yang lalu. Dalam usia semuda ini, kita telah bergerak pantas mewarnai iklim politik negara secara drastik. Maka itu, usahlah kita gundah dan gulana dengan segala pancaroba. Demi perjuangan menegak keadilan,
kita perlu terus melangkah dan mara. Membujur lalu melintang patah. Perjuangan membela rakyat perlu terus membara.

3. Sesungguhnya, di tahap ini, kita masih berada di peringkat awal dalam kelok pembelajaran (the learning curve), dalam perkembangan menuju kemantapan dan kematangan. Apatah lagi khususnya, kita ini adalah sebuah parti politik. Fitrah setiap 'learning curve' adalah pengalaman jatuh bangun dan naik turun. Setiap kali jatuh, kita perlu terus bangun, menilai dan memperbaiki kelemahan. Kemudiannya, segera terus melangkah kehadapan secara lebih berani dan berkeyakinan. Inilah yang dinamakan "sunnanul kaun" atau "the law of nature". Jatuh dan silap dalam mengatur langkah tidak perlu dijadikan kesalan. Tidak perlu kita menjadi pesimis melulu hingga melupakan hakikat potensi untuk menjadi lebih baik di masa hadapan.
4. Sesungguhnya, perjuangan dan cita-cita kita adalah amat besar. Demi membela nasib rakyat, kita ingin membina budaya baru dalam politik negara. Justeru, reformasi dan perubahan dimulakan dalam diri kita dahulu. Martabat setiap ahli diangkat tinggi. Setiap ahli diberi peluang sama rata untuk bersuara dan memberikan sumbangan. Maka kita secara berani meluluskan dasar Satu Anggota Satu Undi dalam menentukan barisan kepimpinan. Tiada suatu parti lain di negara ini dan di Asia Tenggara yang berani melakukannya. Malah kita memulakannya di saat pihak musuh begitu fobia dengan demokrasi. Keadilan bergerak cergas menyuburkan demokrasi. Disebaliknya, UMNO dan BN tanpa segan silu berterusan merencatkan demokrasi. Seluruh agensi dan aparatus yang boleh memperkasakan demokrasi telah dikembirikan. Pelbagai akta menyekat kebebasan rakyat terus diwujud dan dilaksanakan. Semua ini dilakukan demi mengekalkan jaminan mereka terus berada di tampuk kekuasaan dan meneruskan penindasan dan kezaliman kepada rakyat.
5. Alhamdulillah, demi memenuhi tekad merealitikan demokrasi dalam Parti, kita baru sahaja selesai mengadakan pemilihan kepimpinan Parti di peringkat Cabang dan Pusat. Sesungguhnya, perlu kita akui bahawa umumnya pemilihan tersebut telah mencapai matlamatnya. Lebih 70,000 orang ahli parti telah melibatkan diri dan keluar mengundi. Percubaan pertama ini sudah pastilah ada kelemahannya. Terpulang kepada kita untuk menafsirkan. Adakah kelemahan itu sebagai kegagalan atau peluang. Jika kita tidak berani memikirkannya secara positif, sehingga bila kita boleh berkembang dan maju ke hadapan? Lebih baik melakukan sesuatu yang tidak sempurna dari tidak berbuat apa-apa yang sudah pasti tidak cacat. (Better to do something imperfectly than to do nothing perfectly, Robert H Schuller). Sekian lama kita mahukan demokrasi sebenar, maka kita perlu mulakan dengan diri kita dahulu (You must be the change you want to see in the world, Mahatma
Ghandi).

6. Pemilihan ini telah meningkatkan kematangan kita dalam amalan demokrasi. Ahli-ahli KEADILAN telah mempamerkan keupayaan menilai, membicarakan dan memilih barisan kepimpinan yang sesuai. Kita semua telah berjaya melalui pelbagai ujian dan cabaran psikologikal – mental, fizikal, emosional dan rohaniah. Untuk itu saya ingin merakamkan setinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada anda semua di semua peringkat dan lapisan.
BERSAMA KONGSI KEMENANGAN
7. Dengan kejayaan ini, marilah bersama kita menginsafi suatu hakikat. Sesungguhnya, tiada siapa yang kalah. Kesemua kita adalah pemenang. Saya ulangi: Kesemua kita adalah pemenang. Yes, we all are the winners!!! We all are the winners!!! Yang tewas adalah musuh-musuh kita. Merekalah sebenarnya yang gagal. Yes, they are the losers!!! Terbukti merekalah yang gagal melaksanakan demokrasi sebenar dalam parti mereka sendiri. Mereka juga telah gagal untuk melihat parti kita gagal melaksanakannya. Mereka harus berasa malu dengan diri.
8. Bagi mereka yang dianggap menang perlu bersama menginsafi bahawa kepimpinan adalah merupakan suatu amanah. Kepimpinan adalah taklif (tanggungjawab) bukan tasyrif (kemuliaan). Kegagalan melaksanakan amanah akan menatijahkan hukuman yang amat berat di sisi Tuhan. Sehubungan ini, Nabi Muhammad SAW pernah menasihatkan seorang sahabat, Abu Dzar Al-Ghiffari:
"Sesungguhnya ia (kuasa) adalah amanah. Dan pada hari kiamat ia merupakan kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi yang mengambilnya sesuai dengan haknya dan melaksanakan apa yang menjadi tuntutannya". (Hadis riwayat Muslim).
Baginda juga pernah bersabda:
"Apabila amanah itu dilenyapkan, maka tunggulah "Apabila amanah itu dilenyapkan, maka tunggulah datangnya kiamat." Ditanya kepada baginda, "Wahai Rasulullah, bagaimana melenyapkan amanah itu?" Rasulullah bersabda: "Apabila
amanah itu diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah datangnya kemusnahan!"

9. Hakikatnya, rakan-rakan kita yang dianggap tidak menang juga telah memberikan sumbangan besar dalam mengangkat martabat parti kita ke mercu lebih tinggi. Mereka sebenarnya telah memberi jasa besar melibatkan diri bertanding dan membuatkan anda menang. Justeru, siapa jua yang di anggap pemenang perlulah menghargai rakan-rakan
lain yang dianggap kalah. Ayuh, mari kita bersama-sama berkongsi kemenangan itu. Tanpa mengira siapa, kesemua kita perlu memiliki psikologi pemenang dalam menghadapi PRU 13 akan datang.

MENJANA SAF PERJUANGAN
Saudara-Saudari yang dikasihi sekalian,
10. Proses pemilihan telahpun selesai. Tanpa kecuali, tiada siapa di antara kita yang dapat mengelak diri dari amanah besar bersama mengemudi parti ini dalam menghadapi PRU 13 akan datang. Posisi dan peranan kita mungkin berbeda. Namun, natijah kita perlu sehala. Tanggungjawab kita amat berat, sumber yang ada pula amat terhad. Lantaran itu,
kesemua pemimpin yang telah dipilih di setiap peringkat perlu memanfaatkan setiap sumber yang kita miliki. Potensi setiap ahli perlu digembeling dan diperkasakan tanpa mengira kelompok dan kabilah. Kepentingan Parti perlu lebih diutamakan berbanding dengan kabilah dan diri sendiri.

Jangan biarkan apa yang ada di kendong keciciran dan yang dikejar belum tentu dapat. Jagalah dan perihatinlah kepada setiap ahli dan rakan di sekeliling kita. Merekalah saudara seperjuangan kita. Terimalah mereka semua seadanya untuk dibaja, dipupuk dan dikembangkan.
11. Sesungguhnya, tiada siapa antara kita yang sempurna. Justeru bersamalah memperkasakan silaturrahim dan perhubungan yang ada. Sehubungan ini, setiap cabang dan ranting perlu diperkasakan dengan memperbanyakkan program-program yang dapat meningkatkan keprihatinan rakyat dan semangat kerja berpasukan. "TEAM: Together Everyone Achieve More." Bersamalah semarakkan ruh muafakat sesama kita supaya ia menjadi teladan setiap ahli di peringkat bawahan. Ia juga akan melonjakkan keyakinan dan penghormatan rakyat kepada parti kita yang dicintai ini.
12. Dikesempatan ini juga, kita perlu memberikan penghargaan dan merakamkan terima kasih kita kepada pihak Jawatankuasa Pemilihan Pusat yang diketuai Dr. Molly Cheah dengan dibantu oleh seluruh pasukan tenaga jenteranya, atas kerja keras dan kejayaan menguruskan agenda besar menjayakan demokrasi dalam parti kita ini. Kita juga ingin
merakamkan penghargaan yang sama kepada Sekretariat Pengurusan yang diketuai Setiausaha Agung Sdra Saifuddin Nasution, bersama para pembantu beliau, yang turut memberikan dokongan dalam melaksanakan misi ini. Mata yang memandang sudah tentu tidak seberat bahu yang memikul.

13. Dalam melaksanakan proses pemilihan ini, memang banyak juga aduan dan rungutan telah diterima. Ada yang berpandangan bahawa siapa yang menang tidak penting. Apa yang lebih penting adalah proses pemilihan yang adil. Wujud juga persepsi bahawa JPP tidak bertindak pantas terhadap rungutan yang kukuh. Semua pandangan seperti, kita
sedia menerimanya secara terbuka.

Kita juga bersedia sebarang maklumbalas dan cadangan penambahbaikan. Bagi kes yang jelas dengan bukti yang nyata, kita telahpun bertindak melakukan siasatan. Sudah pasti ini semua akan memakan masa. Kita juga tidak boleh menghukum sesiapa hanya melalui tuduhan-tuduhan yang lemah asasnya. Kita yang memperjuangkan keadilan perlu juga berlaku adil dalam menghukum rakan-rakan kita sendiri.
14. Oleh itu, andai ada sebarang ketidakpuasan, gunakan saluran Parti untuk dileraikan. Usah serahkan tengkok kita kepada pihak media musuh dengan mendedahkan kelemahan kita. Biar membara di hati, tetapi tetap dingin di kepala (Bapak Muhammad Natsir). Selesaikanlah masalah kita bagaikan menarik rambut dalam tepung, rambut jangan
putus dan tepung jangan berselerak.

Sesungguhnya, setiap diri kita tidak penting. Parti ini adalah lebih penting. Parti ini adalah sandaran seluruh rakyat segala lapisan yang memerlukan pembelaan. Kita tidak rela sama sekali melihat Parti ini lemah dan hancur. Andai terdapat sebarang bukti kukuh terdapat amalan yang melanggar dasar dan
peraturan, tanpa mengira waima siapa, kita akan bertindak tegas.

IDEALISME DAN TERAS PERJUANGAN
15. Setiap orang di antara kita wajar menyemak, melihat kembali helaian sejarah parti ini yang berdiri atas pengorbanan, keringat dan air mata rakyat. Parti ini "parti rakyat". KEADILAN mempunyai asas-asas perjuangan yang jelas. Tujuh belas asas perjuangan kita, adalah amat mulia dan keramat. Siapa jua yang ingin menganggotai parti ini perlu memahami dan menghayati idealism perjuangan kita ini. Jika belum lagi, kita takut nafas perjuangan kita dalam Parti ini akan menjadi pendek. Hanya dengan sedikit dugaan dan cabaran, kita bakal kecundang dan tersungkur di tengah jalan.
16. 12 tahun yang silam, semasa KeAdilan ditubuhkan, musuh sering memperlekeh kita. Kata mereka: "KEADILAN, parti berbilang kaum (multi-racial party) takkan berjaya…" Apa yang terjadi kini adalah sebaliknya. Ternyata hari ini, KEADILAN muncul sebagai parti berbilang kaum yang digeruni. Sesungguhnya, sedari mula kita amat percaya kepelbagaian adalah suatu keindahan dan kekuatan. Kita percaya bahawa kepelbagaian itu adalah suatu rahmat dan gambaran kebesaran Tuhan.
Anugerah besar Tuhan ini tidak boleh sama sekali disesiakan. Maka itu, fahaman dan amalan ala-penjajah yang
mengamalkan sistem pecah dan perintah melalui agama dan perkauman perlu dilenyapkan dari bumi tercinta ini. Kita juga pernah dilabel sebagai parti nyamuk. Ternyata hari ini kita bagaikan sarang tebuan yang mampu menyerang dan menyengat. Mungkin kerana amat gementar, pemimpin mereka melaungkan kata-kata akan mempertahan Putrajaya walaupun dengan darah dan nyawa.

17. Hakikatnya, dalam mengamalkan demokrasi, mereka telah tercicir jauh di belakang. Maka, untuk menutup kelemahan, maka diwujudkan dasar keanggotaan terus, demi menyaingi dasar kepelbagaian kaum kita. Kita sebenarnya sedang mendepani zaman dengan idea-idea politik baru. Mereka mencela kita didepan serta cemburu dan dendam kesumat di belakang. Maka itulah, kita hari ini diserang setiap waktu dan saat. Kalaulah kita ini memang benar-benar lemah seperti yang digembar-gemburkan, apa perlunya kita dipedulikan? Percayalah, mereka menyerang kerana KEADILAN ini adalah sebuah parti yang kuat dan gagah membelah lautan politik negara.
TONGGAK REFORMASI RAKYAT
Saudara-saudari yang dikasihi,
18. Mereka amat menyedari bahawa KEADILAN dan pemimpin utamanya Saudara Anwar Ibrahim adalah faktor ancaman paling membahayakan kedudukan dan survival mereka. Dalam sejarah politik tanah air, tidak pernah wujud pemimpin dan parti lain yang dapat menggugat mereka separah hari ini, melainkan KEADILAN dan Saudara Anwar Ibrahim. Maka itu, mereka sentiasa berusaha mencari jalan tanpa henti bagaimana Parti kita dan Pakatan Rakyat dapat dihancurkan. Mereka pernah cuba melaga-lagakan para pemimpin Parti kita dan rakan-rakan kita PAS dan DAP. Setakat ini, mereka ternyata
telah gagal.

Malah, gabungan Pakatan Rakyat semakin kukuh dan mantap. Pakatan Rakyat wujud sebagai pembangkang terkuat dalam sejarah politik negara sehingga hari ini. Kemuncak muafakat pakatan ini adalah kejayaan mengemukakan dasar bersama pada 19 Disember 2009 yang ditandatangani bersama oleh pimpinan-pimpinan utama ketiga-tiga Parti yang berkaitan. Sejak dari itu, Pakatan Rakyat tidak mampu digugat lagi dan terus meluncur ke hadapan. Inilah yang cukup menggerunkan musuh kita.
19. Selepas ternyata gagal dan kecewa untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat, mereka kembali kepada strategi lama mereka iaitu dengan meneruskan percubaan untuk melumpuhkan parti kita ini. Mereka pernah berjaya dengan strategi ini untuk menyekat reformasi rakyat pada tahun 1998. Mereka percaya bahawa cara mudah untuk membunuh KEADILAN adalah dengan melangsungkan fitnah dan serangan terhadap Penasihat Parti, Saudara Anwar Ibrahim.
20. Serangan-serangan mutakhir terhadap Saudara Anwar Ibrahim dari segi sahsiah dan kerjaya politik menampakkkan satu usaha bersepadu dibawah naungan satu dalang. Faktor Saudara Anwar Ibrahim menjadikan mereka merasa cukup derita dan sengsara hingga dihinggapi kebimbangan, kerisauan dan ketakutan yang tidak menentu.
Hakikatnya, mereka amat takut akan kehilangan segala kuasa dan rahsia penyelewengan dan salah guna kuasa yang tersorok bakal terbuka.
21. Jelaslah kesemuanya itu adalah kerana kewibaan kepimpinan DSAI yang terserlah sejak zaman remajanya lagi. Beliau sentiasa dikenali sentiasa bersifat amanah, tegas dan berani. Beliau juga tidak mementingkan diri dan sentiasa istiqamah (consistent) membela rakyat termiskin (mustad'afin). Ketrampilan kepimpinan beliau juga amat disenangi
kesemua lapisan rakyat merentasi kaum, agama, dan budaya. Lebih jauh ketokohan beliau telah diterima dengan cukup baik di peringkat antarabangsa sejak seusia muda beliau lebih 4 dekad yang lalu. Justeru, dalam ketika Negara kita sedang berhadapan dengan krisis keyakinan kepimpinan dan imej Negara yang terus menjunam, maka kepimpinan beliau terus diperlukan.

22. Apa yang tidak pernah di alami oleh Saudara Anwar? Ditangkap, di ISAkan, dipukul, disiksa, diaibkan dan dihumban ke penjara. Sejak merdeka, tidak pernah ada tokoh negara lain yang difitnah, dihina dan disiksa secara berterusan seperti yang dialami Saudara Anwar. Namun, beliau tetap gagah dan tabah meneruskan perjuangan bersama kita. Apakah rahsia sebenar hingga beliau tetap kental sehingga ke hari ini. Jawapan saya adalah Saudara Anwar Ibrahim adalah seorang insan hebat yang memang di anugerahkan Tuhan untuk kita semua untuk menjadi pemimpin rakyat. Jika beliau insan
biasa seperti kita, sudah lama mengundur dan tenggelam di celah segala cabaran dan gelora yang berlalu.

23. September 1998 memang menjadi titik hitam kepada keluarga saya. Namun, Alhamdulillah di sebaliknya, seluruh rakyat Malaysia telah bangkit menghulurkan tangan, memberikan dokongan. Itulah titik peralihan cerah susur galur politik negara. Lebam mata Saudara Anwar, menjadi simbol terbukanya mata rakyat Malaysia dengan cengkaman dan kezaliman penguasa. Pukulan ganas yang mencederakan Saudara Anwar, telah menyentak anak-anak muda negara. Sengsara saya dan anak-anak, diganti dengan kegembiraan melihat lahirnya satu gerakan rakyat yang berterusan mendepani
perjuangan mengangkat maruah bangsa dan negara.

24. Makanya, terbentuklah gerakan reformasi yang menyatukan pelbagai kaum, anutan, daerah, fahaman dan latar pengalaman. Kita disatukan oleh keinginan menyelamatkan negara dan keazaman mengembalikan maruah rakyat. Apabila parti ini ditubuhkan sebagai wadah perjuangan itu, ada yang bersama di dalam, tetapi ramai juga yang berjuang di luar. KEADILAN juga didokong oleh pelbagai NGO dan para bloggers yang turut terlibat membantu berjuang menurut cara masing-masing. Hakikatnya parti ini lahir dari gerakan reformasi rakyat dan relevan kita berkait langsung dengan roh reformasi rakyat.
25. Justeru, simbolisme KEADILAN dan gerakan reformasi adalah umpama akrabnya Saudara Anwar dengan gerakan rakyat. Beliau bukan sahaja pemimpin kita di dalam KEADILAN, yang lebih penting beliau adalah pimpinan yang diangkat oleh rakyat baik di dalam KEADILAN, PAS, DAP hatta tidak berparti sekalipun.
26. Marilah bersama kita sedari bahawa KEADILAN ini bukanlah sebuah parti politik biasa; yang perjalanan dan urusannya hanyalah milik anggota rasminya sahaja. KEADILAN adalah milik dan simbol gerakan reformasi. Maka, sebagai seorang anggota KEADILAN kita harus menyedari simbolik ini. Setiap rakyat yang inginkan perubahan dan mahukan pembelaan memberikan perhatian kepada KEADILAN. Justeru, kita perlu berhati-hati dalam segala langkah dan kata. Jika kita silap percaturan dan rakyat mendapat persepsi yang mengecewakan, dokongan dan sokongan mereka mungkin akan
hambar dan beralih. Ini perlu menjadi perhatian serius kita bersama.

BANGSA BERMARUAH
Saudara-saudari sidang Kongres sekalian,
27. Saya, sebagai seorang Melayu yang beragama Islam, berkeyakinan bahawa tidak akan ada satu bangsa pun yang akan menjadi agung dan dihormati hanya apabila menggelar diri sendiri sebagai "tuan". Kitab al-Quran banyak mengisahkan bagaimana Tuhan telah menghancurkan kaum dan bangsa-bangsa yang bermegah-megah konon menjadi "tuan"
dan memandang rendah kepada bangsa atau kaum yang lain. Sesungguhnya, semulia-mulia di sisi Tuhan adalah mereka yang paling tinggi taqwanya (amalan baik dan kebajikannya kepada insan lain). Nyatalah bahawa sesuatu bangsa dan kaum itu hanya akan menjadi agung dan dipandang tinggi apabila mereka bermaruah. Lalu, andai sesuatu bangsa itu mahu besar, mereka harus memelihara dan menjaga maruah mereka termasuk kepada orang Melayu.

28. Sebenarnya, dalam tradisi orang Melayu, mereka amat menyedari kepentingan menjaga maruah diri supaya dipandang tinggi oleh orang lain. Mari kita merenung sejenak beberapa ungkapan pantun klasik di bawah:
a. Tenang-tenang air laut
Sampan kolek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut menyebut
Budi baik rasa nak junjung

b. Kapal belayar dari Arakan
Ambil gaji jadi jemudi
Mati ikan kerana umpan
Mati saya kerana budi

c. Jika belayar ke tanah Aceh
Singgah dulu di kota Deli
Jika hendak orang mengasih
Hendaklah baik bicara budi

d. Bunga melati bunga di darat
Bunga seroja di tepi kali
Hina besi kerana karat
Hina manusia tidak berbudi

e. Tingkap papan kayu bersegi
Sampan sakat di Pulau Angsa
Indah tampan kerana budi
Tinggi darjat kerana bahasa

f. Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik di kenang juga

g. Cuaca gelap semakin redup
Masakan boleh kembali terang
Budi bahasa amalan hidup
Barulah kekal dihormati orang

h. Tuan Puteri membeli ginseng
Singgah di pasar mencari kari
Jangan ikut budaya samseng
Kelak menyesal di kemudian hari

29. Justeru itu, konsep "Ketuanan Melayu" ini wajib dibakul sampahkan; supaya anak-anak kita membesar dengan visi "Bangsa Bermaruah" atau "Melayu Bermaruah". "Ketuanan Melayu" adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri. Mereka adalah manusia yang melakukan rasuah, korup, pecah amanah dan pelbagai kebejatan lagi.
30. Selama 53 tahun mereka berkuasa, nasib Melayu dan bumiputera, masih tetap terabai. Orang Melayu dan Bumiputera sedang mengalami nasib hidup yang sangat menyedihkan. Mereka sedang dilanda masalah sosial, pendidikan, ekonomi dan budaya kehidupan yang membimbangkan. Kuota 30 peratus penguasaan ekuiti Melayu-Bumiputera gagal dicapai. Daripada RM54 bilion ekuiti dan saham untuk bumiputera, hanya RM2 bilion kekal di tangan. Di Semenanjung, di Sabah dan di Sarawak, kelompok paling miskin, dhaif dan terbiar melarat, adalah kaum bumiputera. Buruh bumiputera di
Batu Sapi, hanya dibayar RM9.50 untuk kerja mereka selama sehari. Malah, bagi setiap empat keluarga yang pendapatan isi rumahnya kurang dari RM2,000 setiap bulan, tiga keluarga itu adalah keluarga Melayu.

31. Kerajaan Umno-Barisan Nasional juga tidak mempedulikan nasib dan kedudukan Orang Asli di Semenanjung Malaysia. Kehidupan mereka masih terbiar dan tidak mendapat perhatian dan pembelaan sewajarnya. Kedhaifan hidup mereka bagai sengaja dirancang untuk dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu di saat dan ketika yang mereka perlukan.
Tidak ada langsung peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan bagi menjamin kepentingan merupakan kaum pribumi di negara ini. Kedudukan mereka tidak terjamin kerana hak mereka tidak dimasukkan dalam tafsiran Perkara 153 dan Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan. Fasal (2) Perkara 160 hanya menafsirkan Orang Asli adalah Orang Asli Semenanjung Tanah Melayu manakala dalam artikel 153 Perlembagaan Persekutuan, ianya hanya merangkumi Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak sahaja. Kita berjanji akan mengambil satu tindakan yang berani dan bertanggungjawab untuk menjamin kedudukan Orang Asal ini dalam kerangka keupayaan kita.
32. Semua ini membuktikan bahawa para pemimpin UMNO bukan berjuang untuk membela orang Melayu. Parti itu hanya berminat untuk menjaga kepentingan tauke-tauke tertentu. Umno adalah "parti tauke" dan jauh sekali untuk berwajah sebagai "parti rakyat". Maka itu, KEADILAN dan Pakatan Rakyat adalah pilihan terbaik untuk semua orang Melayu dan seluruh rakyat.
KEADILAN PENYELESAI ISU SURVIVAL MELAYU & ISLAM
33. UMNO yang bernafas lama hasil luapan sentimen perkauman ini amat menyedari bahawa kedudukan politiknya kini semakin terdesak dan terancam. Sokongan orang Melayu terutamanya generasi muda semakin menurun. Gelombang sokongan orang bukan Melayu, rakyat Sabah dan Sarawak pula kini sudah beralih ke Pakatan Rakyat.
34. Sesungguhnya, mereka telah gagal melaksanakan amanah rakyat untuk membina negara Malaysia yang bermaruah, mempamerkan keadilan Islam, menerapkan ajaran Islam dan gagal memartabatkan Islam sebagai agama Persekutuan. Perlaksanaan undang-undang kerajaan sentiasa tidak konsisten dan berubah-ubah mengikut selera mereka. Cara
UMNO mengendalikan isu penggunaan kalimah Allah begitu menjelikkan hingga menjadi bahan jenaka masyarakat tempatan mahupun antarabangsa. Judi sukan yang jelas haram menjadi halal demi memperkayakan mereka yang sudah kaya dan
menjadikan rakyat yang miskin semakin papa kedana.

UMNO tidak pernah mempedulikan kedudukan hukum qazaf. Mahkamah syari'ah dipersendakan mengikut
kehendak pemimpin politik mereka.

35. UMNO ditolak rakyat bukan kerana perpecahan kepimpinan Melayu. UMNO ditolak hasil dari segala kemungkaran dan kezaliman diri mereka sendiri. Perjuangan para pemimpin UMNO bukanlah untuk menegakkan agama dan keadilan kepada rakyat. Asas perjuangan mereka adalah kecintaan kepada dunia dan ketakutan kepada mati. Amalan rasuah, kronisme, penipuan, khianat, memfitnah sesama sendiri dan jatuh menjatuhkan merupakan suatu kemestian demi merebut dan mengekalkan kuasa. Dana dan sumber negara di mana jua akan diperah, di 'faraid' dan dikhianati semahunya dengan pelbagai cara. Tabung simpanan felda susut teruk dan yang terbaru ini harta Petronas pula sedang dikeringkan. Seluruh instrumen pentadbiran negara telah dikembirikan. Ekonomi negara menguncup teruk dan para pelabur menjauhkan diri dari kita.
36. Kehidupan rakyat semakin tertekan dan tersepit. Lantaran itu, demi survival diri, tanpa segan silu politik Michevelli yang dianuti selama ini dimanfaatkan. Maka, isu survival orang Melayu dan agama Islam dikumandangkan sebagai strategi perang psikologi memecahbelah Pakatan Rakyat. UMNO sengaja menjadikan rakyat Malaysia yang terdiri
dari kalangan masyarakat majmuk menjadi keliru, bimbang dan cemas. Keadaan kritikal ini menjadikan rakyat merasa terancam, semangat toleransi menjadi 'fragile' dan akhirnya melarat kepada krisis dan ketegangan agama dan kaum yang berpanjangan. Fenomena seperti inilah yang mengupayakan UMNO masih mampu meneruskan nafasnya sehingga
ke hari ini.

37. Hakikatnya, perpaduan sejati apa jua kelompok tidak akan wujud apabila tiadanya nilai-nilai teras yang merealitikan perpaduan itu iaitu keikhlasan, kejujuran dan keadilan serta saling menjaga rukun dan adab dalam muamalah dan perhubungan. Inilah yang dapat kita fahami dari firman Allah yang bermaksud:
"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah dan jangan berceraiberai…" (Ali-Imran: 103)
38. Isu survival Melayu dan agama Islam di Malaysia ini tidak akan dapat diselesaikan jika kita masih melihatnya melalui teropong UMNO dan para kuncunya. Ia perlu dikaji dari perspektif baru dalam fenomena baru realiti politik berasaskan demokrasi di Malaysia. Jika UMNO benar-benar ikhlas, hentikan segala kezaliman, penindasan dan kemungkaran yang diamalkan selama ini. Suburkanlah iklim demokratik di Malaysia berasaskan perlembagaan negara yang ada. Wujudkan ruang persaingan yang terbuka dan sihat dan berasaskan syariat yang ditetapkan Islam. Ini akan menjadikan kita lebih
kreatif dalam usaha menyampaikan khidmat yang terbaik untuk seluruh rakyat tanpa mengira kaum dan agama berasaskan kebenaran dan keadilan.

Dengan ini Islam yang murni akan lebih terserlah. Barisan kepimpinan Islam yang bertaqwa, bijaksana dan adil akan dapat dilahirkan. Masyarakat bukan Islam akan lebih memahami Islam dan melihatnya secara objektif dan tepat. Perkara ini sedang menjadi kenyataan. Masyarakat bukan Islam tidak lagi menjadi fobia kepada Islam apabila bersedia mengundi parti
Islam di dalam pilihanraya, selepas sekian lama, UMNO telah menjadikan segala berunsur Islam sebagai momokan kepada mereka.

39. Bagi kita Parti Keadilan dan Pakatan Rakyat, kita mahukan wujudnya sebuah masyarakat majmuk yang dapat hidup bersama dengan saling lengkap melengkapi dan bekerjasama ke arah Negara yang makmur dan aman damai. Islam yang sebenar mengajar umatnya agar bersikap adil, sederhana dan sentiasa menghormati bangsa dan agama lain.
40. Oleh yang demikian, kita menyeru kepada seluruh orang Melayu, umat Islam dan masyarakat Malaysia umumnya agar tidak mudah diperkotak katikkan oleh UMNO dengan mengatakan bahawa mereka akan kehilangan kuasa dan suara jika Negara diperintah oleh Pakatan Rakyat. Kita juga menyeru kepada semua rakyat Malaysia agar dapat berfikir dengan rasional dan fakta yang jelas serta tidak keliru dengan dakwaan mereka. Jelas terbukti bahawa Umno BN telahpun mengkhianati mereka di masa silam.
Apakah yang dapat menjamin mereka tidak akan berlaku curang lagi di masa hadapan jika amanah kuasa terus diberikan kepada mereka?
41. Menyedari hal di atas, kita melihat bahawa Parti ini perlu menyediakan kerangka tindakan konkrit bagaimana persoalan kebimbangan mengenai kedudukan dan survival rakyat Malaysia dalam konteks pelbagai agama dan kaum ini dapat ditangani secara meyakinkan. Agenda tindakan ini perlulah direalitikan secepat mungkin. Kita mahu melihat agenda konkrit para usahawan kita bersama-sama membangunkan kumpulan usahawan muda baru tanpa mengenal batas agama dan perkauman. Kita mahu melihat para doktor memberikan khidmat rawatan percuma di kampong-kampung baru dan
kampong tradisi yang dhaif dan miskin tanpa mengambil kira kedudukan agama dan kaum seseorang.

Marilah bersama kita buktikan kepada seluruh rakyat termasuk di Sabah dan Sarawak, bahawa pendekatan KEADILAN dan Pakatan Rakyatlah benar-benar mampu menyelesaikan pelbagai masalah masyarakat majmuk di Malaysia ini secara menyeluruh dan total ke arah Malaysia yang lebih adil dan sejahtera. Semoga kongres kita dapat mencari formula yang benar-benar kontrit untuk direalitikan bersama.
DASAR PENDIDIKAN UNTUK RAKYAT
Saudara-saudari yang dihormati sekalian,
42. Adalah suatu kenyataan bahawa dasar pendidikan negara kini sedang berada dalam situasi krisis dan memerlukan perhatian serius dan tindakan jitu oleh kesemua pihak. Mutu pendidikan negara di segenap peringkat dan bidang sedang mengalami kemerosotan yang teruk. Akta Universiti dan Kolej telah mengongkong kebebasan berfikir dan akademik para pendidik dan pelajarnya. IPT negara terkeluar dari kumpulan IPT terbaik dunia. Manifestasi dari krisis di atas adalah berleluasanya kemacetan pemikiran, kebejatan moral, kemerosotan keselamatan sosial, kerapuhan perpaduan dan
tahap kemiskinan yang tinggi.

43. Kegagalan pendidikan negara telah telah menghasilkan pelbagai gejala buruk yang sedang membarah – peningkatan kadar jenayah, amalan rasuah, politik wang, pecah amanah, perlanggaran hak asasi manusia, ketidakadilan di dalam sistem kehakiman, keruntuhan akhlak remaja, kebanjiran pelacur-pelacur asing, gejala aids dan dadah.
.
44. Tahap pendidikan, ekonomi dan pembangunan negara kita jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan jiran-jiran kita yang telah melangkah jauh kehadapan seperti Singapura, Thailand, Taiwan, Korea Selatan, Cina dan India. Keadaan ini adalah manifestasi dari kegagalan sistem pendidikan negara melahirkan generasi dan masyarakat yang dapat memacu pembangunan ekonomi negara. Ranking universiti-universiti di Malaysia yang jatuh teruk mengakibatkan moral kakitangannya merosot dan mutu pelajar yang dilahirkan juga tidak berupaya menghadapi cabaran masa depan.

45. Di samping itu, kita melihat berleluasanya ketidakadilan pengagihan pendidikan. Hanya mereka yang berpengaruh dan kaya sahaja yang mampu mendapat pendidikan berkualiti. Sebahagian besar rakyat miskin terbiar dan sekadar menerima kualiti pendidikan pinggiran. Melebarnya jurang pendidikan di intitusi pendidikan awam dan swasta. Ini memberi kesan memberi kesan buruk sampingan seperti kerapuhan perpaduan antara pelbagai kaum dan agama. Bagi rakyat Sabah dan Sarawak, meskipun mereka telah lebih 45 tahun merdeka bersama Malaysia, rakyatnya masih masih jauh tercicir dari segi
pendidikan terutama di luar bandar dan kawasan pendalaman.

46. Kita merasa bimbang, melihat Bahasa Melayu gagal dilaksanakan sebagai bahasa pengantar utama dan sekaligus sebagai bahasa ilmu dan perpaduan dalam membangunkan rakyat Malaysia yang terdiri dari pelbagai etnik dan kaum. Isu dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) masih belum selesai hingga ke hari ini. Meskipun dasar tersebut akan diubah, namun kesan yang dialami amat buruk dan bakal memerlukan kos pemulihan yang amat tinggi.
47. Sewajarnya pihak berkewajipan menerimapakai prinsip utama bahawa pendidikan bukanlah pelajaran. Pendidikan bukan sekadar proses memindah ilmu (transfer), tetapi lebih utama lagi ialah proses membentuk atau membina (transform) insan dan masyarakat umumnya kearah kesempurnaan. Namun demikian prinsip yang sedia wujud ini telah
tidak dilaksanakan dengan sempurna. Oleh itu, penukaran nama Kementerian Pendidikan untuk digantikan dengan Kementerian Pelajaran adalah merupakan kesilapan besar negara dalam bidang pendidikan. Falsafah Pendidikan Negara, telah jelas meletakkan asas pembangunan manusia berasaskan prinsip pembangunan JERI – Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek. Namun, perlaksanaan pendidikan negara tidak menampakkan secara tegas mengenai prinsip ini.

48. Polisi pendidikan negara dilihat sentiasa berubah apabila menterinya bertukar. Mereka dilihat seakan tidak memahami falsafah dan dasar pendidikan yang telah diasaskan lebih awal. Malah seolah-olah menyanggah apa yang dilaksanakan oleh dasar sebelumnya. Umpamanya, dasar-dasar pendidikan yang dibuat Menteri pada 1996 lebih banyak merobek dasar-dasar pendidikan bersepadu berasaskan falsafah pendidikan negara yang diasaskan oleh Menteri sebelumnya. Perubahan-perubahan dasar pendidikan berlaku tanpa kajian menyeluruh dan mendalam dan tidak pula merujuk mereka yang benarbenar pakar dalam bidang pendidikan. Inilah yang berlaku semasa dasar PPSMI dibuat.
49. KEADILAN telah bermuafakat dan beriltizam bagi menjadikan PENDIDIKAN sebagai satu wahana teras dalam merealisasikan prinsip perjuangan KEADILAN bagi menegakkan kebenaran, mewujudkan keamanan, memperkasakan perpaduan, menyuburkan kemakmuran serta memberi kesejahteraan hidup kepada seluruh warga Malaysia terutama bagi golongan yang terpinggir dan miskin. Menegaskan bahawa pendidikan merupakan tanggungjawab asasi negara dan perlu diberikan perhatian utama dan tanpa toleransi oleh kerajaan yang memerintah.
50. Kita juga perlu mengkaji semula pelaksanaan dan perancangan dasar pendidikan, meneroka mekanisme baru serta mengemukakan cadangan tindakan demi mencapai sistem pendidikan bersepadu yang bermutu, adil lagi demokratis serta agar harapan baru dalam bidang pendidikan dapat diperkukuh semula. Kesemua pihak perlu mengembalikan semula roh Falsafah Pendidikan Negara yang telah termaktub dalam Akta Pendidikan 1986.
AMANAH MEMBELA RAKYAT
Saudara-saudari sekalian,
51. Kita berkumpul pada hari ini di dalam kongres yang terakhir sebelum pilihanraya umum ke-13, kalau desas-desus yang kuat bertiup itu benar. Apa pun, kita tidak punya pilihan kecuali untuk bersiap sedia secukupnya kerana kita memikul amanah besar untuk membela rakyat. Kalau ada yang pernah luka, hilangkanlah parutnya. Kalau ada yang sedikit tercalar, gilaplah supaya semangat juang kembali tinggi untuk berdepan dengan musuh. Yang menang memikul tanggungjawab memimpin, yang kalah bersiap sedia merempuh musuh; bak kata pepatah biduk lalu kimbang bertaut. Carik-carik bulu ayam,
lama-lama bercantum juga.

52. Amanah membela rakyat dan mengangkat martabat negara adalah lebih besar dari parut atau calar kita. Apatah lagi, dalam suasana rakyat di bawah yang terus ditindas dengan kemelut sara hidup yang tinggi. Pemerintah Pusat tidak pernah jemu dengan rancangan ekonomi bersaiz mega dan ungkapan-ungkapan yang memukau. Mulanya dengan NEM,
kemudian beralih kepada ETP, lantas jadi pula EPP. Jutaan wang rakyat dibazirkan untuk membayar entah berapa ramai juru runding untuk memilih huruf-huruf besar ini, tetapi kesannya kepada rakyat kecil sekali.

53. Para perancang ekonomi mereka seperti terpisah dari realiti keperitan hidup di bawah. Sedang mereka tenggelam dalam impian membina bangunan tinggi 100 tingkat di bilik mesyuarat mereka, rakyat miskin di bandar-bandar dan di desa terlantar lara tidak mampu memiliki sebuah rumah. Bukan sahaja jumlah rumah kos rendah atau mampu milik tidak mencukupi, kalau pun permohonan mereka diterima, mereka berdepan pula dengan masalah mendapatkan pembiayaan akibat syarat-syarat yang terlalu ketat.
54. Mereka bercakap tentang lonjakan ke arah ekonomi berpendapatan tinggi; tetapi pelaburan asing terus merudum dan mereka berpura-pura tidak perlukan pelaburan asing untuk memacu ekonomi. Kita baru saja menyaksikan kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) ke dalam negara merosot sebanyak 81 peratus dari RM23.47 bilion pada tahun 2008 kepada RM4.43 bilion pada tahun 2009. Ini merupakan kemasukan FDI paling rendah sejak 20 tahun lalu selain tahun 2001 di mana negara mencatat kemasukan FDI RM1.54 billion. World Investment Report 2010 baru-baru ini turut melaporkan yang negara mengalami kemerosotan ketara dalam kemasukan FDI serta peningkatan dalam pengaliran keluar FDI yang menunjukkan ketidakyakinan pelabur dalam pengurusan ekonomi negara kita.
55. Di kalangan negara-negara Asean, hanya Malaysia mengalami aliran masuk pelaburan yang negative (negative inflow). Meskipun Thailand bergelumang dengan pelbagai kacau bilau politik dan boikot sepanjang 2009 dan 2010, ekonomi Thailand dijangka tumbuh pada kadar 6.5 hingga 7.5 peratus; iaitu setanding atau lebih baik dari sasaran Malaysia, 6 peratus. Singapura pula katanya, dijangka berkembang pada kadar 13 peratus hingga 15 peratus, iaitu dua kali ganda lebih pantas dari kadar pertumbuhan ekonomi negara.
56. Pertumbuhan ekonomi jiran kita Indonesia kekal 6 peratus. Ia adalah lebih baik berbanding Malaysia yang meskipun dijangka mencapai 7 peratus, namun ia adalah pertumbuhan ekonomi negara selepas penguncupan. Kadar pertumbuhan ekonomi negara adalah setara dengan Cambodia, Myanmar, Brunei, Laos dan Timor-Leste. Ini merupakan pertama kali dalam sejarah FDI Filipina mengatasi Malaysia FDI negaranegara Asean yang lain seperti Indonesia, Filipina, Thailand dan Vietnam jauh meninggalkan Malaysia. Lebih membimbangkan kita, laporan terbaru Bank of America dan Merill Lynch turut tidak menyenaraikan Malaysia sebagai 10 destinasi kemasukan pelaburan asing berbanding dengan China.
Para perwakilan yang dihormati,
57. Kita perlu terus meletakkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat sebagai matlamat terulung dalam perancangan ekonomi negeri-negeri yang kita kuasai. Hatta, pendekatan merakyatkan ekonomi yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat perlu dijunjung menjadi dasar-dasar teras dalam kerangka ekonomi kita. Isu-isu pokok yang kini membelenggu
rakyat seperti isu perumahan dan peluang pekerjaan perlu dirungkai oleh Keadilan dan Pakatan Rakyat. Malaysia memerlukan proses reformasi yang radikal untuk menyelesaikan segera permasalahan rakyat terbanyak, bukannya transformasi kosmetik yang tenggelam di sebalik kempen-kempen public relations yang mahal.

58. Dalam kesempatan ini, saya mahu mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor yang tabah membela rakyat melalui konsep Merakyatkan Ekonomi yang telah menjadi trademark KEADILAN. Istilah "merakyatkan" ini cukup besar pengaruhnya, sehinggakan Kerajaan Terengganu di bawah lawan kita senyap-senyap menciplak istilah ini untuk dipaparkan di papan tanda di seluruh negeri.
59. Amanah kita untuk membela rakyat dengan mengembalikan hak mereka dan meletakkan kesejahteraan mereka sebagai matlamat keramat adalah amanah yang besar. Amanah ini memerlukan persiapan kita; baik dari segi keupayaan kita mendengar masalah mereka, kebolehan kita menterjemahkan dasar-dasar yang berkesan untuk menyelesaikan masalah
mereka; dan ketabahan kita melakukan perubahan demi rakyat walaupun berdepan dengan tentangan. Oleh itu saya mengingatkan para perwakilan untuk menumpukan sepenuh perhatian mencari inovasi baru untuk membela rakyat terutamanya dalam bidang ekonomi, supaya kita dapat menyelamatkan negara dan rakyat dari terus
ketinggalan berbanding jiran-jiran.

MENDOKONG ASPIRASI PAKATAN RAKYAT
60. Di penghujung pembicaraan saya di sini, izinkan saya untuk mengulangi iltizam kita untuk kukuh berdiri bersama-bersama rakan-rakan kita di dalam gabungan Pakatan Rakyat untuk menyediakan suatu rencana dasar dan kebijakan untuk membawa keluar bangsa dan negara dari kemelut yang semakin meruncing ini. KEADILAN bersama rakan-rakan kita di dalam Pakatan Rakyat telah berikrar untuk bersama-sama menghayati dan melaksanakan agenda politik baru ke arah menggembleng tenaga rakyat dari pelbagai kaum, agama dan budaya yang dilihat sebagai satu kekuatan.
61. Dasar yang telah diputuskan bersama ini telah dibina berasaskan kepatuhan kepada Perlembagaan dan prinsip-prinsip keadilan sejagat akan menjamin keluhuran undangundang dan kebebasan sistem kehakiman, sebagaimana ia menjamin hak-hak asasi manusia dan maruah rakyat kekal terbela dan dimartabatkan. Kita yakin, ia adalah agenda yang mesti dilakukan untuk mengembalikan maruah bangsa, kebebasan rakyat dan kemuliaan insan. Hanya dengan keadilan semua rakyat akan makmur dan bersatu padu.
62. Maka itu, demi manfaat dan garis pandungan perbincangan di dalam kongres ini, saya perturunkan kembali garis kasar muafakat Pakatan Rakyat yang telah dipersetujui bersama para pemimpin utamanya, pada 19 Disember 2009 yang lalu. Sebahagian perbincangannya, telahpun saya sentuh dalam ucapan saya di atas. 24 Dasar Utama Pakatan Rakyat yang ingin saya ketengahkan adalah seperti berikut:

a. Mengukuhkan demokrasi telus dan tulen berasaskan perlembagaan.
b. Menjaga keutuhan doktrin pemisahan kuasa & integriti kerajaan.
c. Mewujudkan Sistem Pilihanraya Yang Bersih, Bebas dan Adil.
d. Memacu Ekonomi Berprestasi Tinggi, Mapan dan Adil
e. Memacu Ekonomi Kemahiran Tinggi.
f. Mengurus Ekonomi Demokratik dan Telus.
g. Desentralisasi dan Pengupayaan Pengurusan Ekonomi Negeri
h. Dasar Afirmatif Berdasarkan Keperluan
i. Menjaga Kebajikan dan Kesejahteraan Tenaga Kerja.
j. Jaringan Perlindungan Sosial Yang Berkesan.
k. Dasar Perumahan Satu Keluarga, Satu Rumah.
l. Memperkasa Sistem Prasarana dan Kemudahan Awam
m. Pengurusan Alam Sekitar Yang Lebih Terancang.
n. Mengukuhkan Perpaduan dan Keadilan Sosial.
o. Mempertahan Agama Islam dan kebebasan beragama setiap rakyat.
p. Sistem Pendidikan Mapan, Bermutu, Terjamin dan Adil.
q. Keadilan Untuk Golongan Wanita & Institusi Keluarga.
r. Pembelaan Hak Untuk Golongan Muda.
s. Jaminan Perlindungan Keselamatan Setiap Rakyat.
t. Perkhidmatan Kesihatan Terbaik Untuk Rakyat.
u. Sosio-Budaya Nasional Cernaan Masyarakat Majmuk.
v. Hubungan Persekutuan-Negeri Yang Lebih Adil.
w. Perjanjian Malaysia 1963 Asas Hubungan Persekutuan – Sabah/Sarawak.
x. Dasar Luar Negara Yang Lebih Dominan & Berkesan.

PENUTUP
Saudara-saudari yang dihormati,
1. Sesungguhnya, perjuangan kita bersama KeAdilan ini sungguh mulia di sisi Agama dan kemanusiaan yang universal. Halatuju perjuangan kita dan jelas dan nyata. Kita berjuang atas keinginan kita melihat Malaysia Baru yang rakyatnya yang terdiri dari masyarakat yang majmuk ini, hidup atas dasar persaudaraan yang utuh, aman, harmoni, makmur dan sejahtera. Kita bertekad untuk menyemai persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat berteraskan prinsip memelihara kepentingan bersama. Perpaduan yang kita bina berasaskan kesepakatan, persefahaman serta muafakat sejati kita semua.
2. Berdasarkan visi di atas, kita mengajak seluruh rakyat Malaysia turut bersama memberi dokongan dan bersama kita mencipta muafakat baru yang berteraskan keadilan untuk semua berasaskan prinsip-prinsip perlembagaan. Ini adalah agenda yang mesti dilakukan untuk mengembalikan maruah bangsa, kebebasan rakyat dan kemuliaan insan. Hanya
dengan keadilan semua rakyat akan makmur dan bersatu padu.

3. Sebagai parti yang dihidupkan oleh ruh dan semangat reformasi, kongres seperti ini merupakan kesempatan yang terbaik terbaik untuk barisan pimpinan di atas, mendengar nada suara dan denyut nadi ahli-ahli kita dari peringkat akar umbi. Kongres ini juga merupakan wacana keemasan untuk kita menyatukan hati, muhasabah diri, mencari muafakat, menguatkan iltizam dan akhir sekali, membulatkan tekad untuk kekal dalam perjuangan. Semoga kita dapat berbicara dan berbahas secara intelektual, membina dan matang.
4. Akhir kata, tahniah dan terima kasih kepada Setiausaha Agong dan Sekretariat kerana berjaya menganjurkan kongres pada kali ini dengan baiknya. Terima kasih kepada MPN Selangor serta Kerajaan Negeri Selangor yang sudi menerima dan meraikan kehadiran kita di Negeri yang maju dan indah permai ini. Juga terima kasih kita kepada siapa jua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan Kongres ini.
Semoga usaha kita semua diberkati Allah jua.
Selamat bersidang. Terima kasih.
Sekian, wassalamualaikum wbth.

Datin Sri Dr. Wan Azizah Wan Ismail,
Presiden,
Parti Keadilan Rakyat
27 November 2010
Print Friendly and PDF
There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.