Sejauh manakah kesungguhan, keikhlasan, kebenaran dan kejujuran Parti Politik membawa arah tuju yang sebenar.....?

……….Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa-peristiwa kemenangan atau kekalahan), kami gilirkan dia antara sesama manusia, (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya), dan juga supaya Allah menjadikan sebahagian di antara kamu orang-orang yang mati Syahid. Dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada orang-orang yang zalim.

- Surah Ali Imran ayat 140 -

Petikan Al-Quran.

Topik Terkini.

Tuesday, October 13, 2009

Bukan Saja PAS Kalah Di Bagan Pinang Tetapi Anwar Juga Ditolak.....

Kemenangan Barisan Nasional di pilihanraya kecil Bagan Pinang dengan majoriti yang agak besar semalam iaitu 5,435 undi menimbulkan tanda tanya.

Adakah jentera Komplot Pembangkang yang mendapat bantuan kelas pertama iaitu risikan,kewangan dan sebagainya daripada agensi Amerika tidak mampu untuk menewaskan jentera BN yang kekuatannya agak sederhana dan masih menggunakan cara lama?

Anwar di dalam twitternya memberi komen mudah di atas kekalahan PAS di Bagan Pinang seperti di bawah :

"Keputusan Bagan Pinang harus mendorong kita bekerja lebih keras. Teliti karenah SPR, ugutan dan budaya samseng pemuda umno. Kaji juga kelemahan Pakatan Rakyat".

Kumbang tertarik dengan perkataan 'kaji juga kelemahan Pakatan Rakyat' kerana di sini sebenarnya sebab utama kenapa tersungkurnya komplot Pembangkang pimpinan Anwar Ibrahim.

Apa yang Kumbang katakan ini ada asasnya apabila Kumbang turun sendiri untuk bertanya kepada ahli PAS Bagan Pinang mengenai apa sebenarnya yang berlaku kepada jentera PAS yang begitu longlai di Bagan Pinang.

Menurut beliau ahli PAS di kawasan DUN Bagan Pinang sebenarnya tidak berpuas hati dengan campur tangan Anwar Ibrahim dalam memilih calon mereka untuk PRK Bagan Pinang. Menurut beliau lagi Anwar Ibrahim dikatakan memilih Zulkefly kerana Zulkefly berada di dalam team Erdogan dan Anwar menurut beliau tidak mahu pemimpin yang terlalu alim dan pro Ulamak untuk dicalonkan mungkin untuk mengambil hati kaum bukan melayu.

Hal ini yang menyebabkan Ustaz Kassim Tahir yang popular di kalangan warga Bagan Pinang tidak dicalonkan, sedangkan Ustaz Kassim Tahir sendiri memberi jaminan beliau mampu memenangkan PAS kerana popular dan disayangi oleh pengundi Bagan Pinang.

Malangnya jaminan Ustaz Kassim Tahir ini tidak dapat mengubah keputusan campur tangan Anwar Ibrahim ini dan ditambahkan lagi dengan khabar angin bahawa Komplot Pembangkang mencalonkan Zulkefly kerana ingin menjadikan Zulkefly, Menteri Besar dalam satu rancangan peralihan kuasa ala 16 September di Negeri Sembilan bila-bila masa dari sekarang.

Disebabkan campur tangan Anwar Ibrahim dalam pemilihan calon inilah yang menyebabkan jentera PAS di Bagan Pinang tawar hati dan tidak bersungguh-sungguh di dalam berkempen. Para blogger Komplot Pembangkang turut mengalami keadaan sama apabila tidak lagi bersungguh-sungguh menulis artikel dan menjawab hujah blogger anti Anwar dalam tempoh kempen serta ada juga yang memainkan isu lain.

Keadaan inilah yang menyebabkan PAS langsung tidak dapat memberikan tentangan terhadap jentera Barisan Nasional.

Kesan kepada permasalahan Komplot Pembangkang ini jelas ternyata apabila ceramah Anwar Ibrahim hanya dihadiri kurang daripada 300 orang, ini bermakna jika difikirkan jumlah penyokong dan jentera PAS di Permatang Pasir sudah mampu menghadirkan angka yang ramai. Tetapi jelas mereka iaitu penyokong dan jentera PAS melakukan protes kepada Anwar Ibrahim dengan tidak menghadiri ceramah dan mendengar retorik penipuan beliau.

Protes paling besar ditunjukkan dengan larinya hampir 3000 undi PAS kepada Barisan Nasional dalam pilihanraya yang berlangsung semalam sebagai satu manifestasi penolakkan campur tangan Anwar Ibrahim dalam parti PAS.

Kumbang mengucapkan terima kasih dan syabas kepada penyokong dan ahli PAS yang berani melakukan protes. Kumbang kira kekalahan ini sebenarnya pada luaran sahaja milik PAS tetapi sebenarnya kekalahan PAS dan Komplot Pembangkang di Bagan Pinang ini adalah kekalahan sepenuhnya Anwar Ibrahim kerana calon yang dipilih adalah calon pilihan Anwar Ibrahim dan bukan pilihan majoriti rakyat dan penyokong PAS.

Kumbang kira seperti semalam, sudah tiba masanya PAS memikirkan peranan mereka di dalam Komplot Pembangkang dan berani melakukan perubahan untuk keluar daripada pakatan yang merugikan ini. Semalam PAS kalah 5,435 undi, esok lusa mungkin PAS akan lenyap kerana bersekongkol dengan Anwar Ibrahim. Sebelum perkara ini berlaku, Kumbang gesa PAS buatlah apa yang patut.

Apa yang Kumbang tahu kekalahan ini tidak akan merugikan Anwar kerana beliau dapat menghabiskan bacaan 9 buah buku dan beristirehat melawat kawan-kawan di Amerika di saat PAS sibuk berkempen untuk memenangkan calon 'pasti tidak akan menang' pilihan beliau sendiri.

Penyokong, blogger dan ahli PAS teruskan protes. Kita tolak Anwar Ibrahim.....!

Print Friendly and PDF

Anwar Menipu Lagi.

Pada 9 Oktober 2009, ramai yang menerima sms bahawa Anwar Ibrahim akan bersumpah di Masjid Bagan Pinang selepas solat Jumaat ternanti-nanti kehadiran Anwar. Seperti biasa, tidak jadi atau tangguh lagi. Pilihan raya Bagan Pinang pun mahu ditangguhnya. Itulah strategi Anwar. Mungkin Anwar banyak belajar strategi baru untuk tangguh ini daripada Al Gore. Buku "The Assault On Reason" tulisan Al Gore pernah dihadiahkan oleh Al Gore kepada Anwar Ibrahim pada 19 Julai 2007. Tidak hairanlah mengapa Anwar Ibrahim memang pandai buat macam macam alasan dan helah. Semuanya sudah dipelajari dari buku Al Gore tersebut.

Sebelum ke Bagan Pinang, Anwar sempat lagi pergi ke Florida untuk melihat mesin mengundi yang mengalahkan godfather nya iaitu Al Gore. Tidak mengejutkan kita, mengapa isu undi pos diguna pakai di Bagan Pinang dan isu e-voting diguna sebagai isu besar dalam pilihan raya kampus. Idea itu datang dari Florida rupanya. Al Gore tidak mahu anak didiknya kalah dalam pilihan raya umum yang akan datang.


Perhatikan pada papan tersebut di University California, Berkeley di atas, bilakah Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri Malaysia.....? Anwar memang pandai menipu. Pada 10 Oktober 2009, Anwar akan datang berkempen di Bagan Pinang. Kempen Anwar bermula dari Pekan Siliau, Taman Desa Rusa dan berakhir di Markas DAP di Port Dickson. Anwar akan terus menipu rakyat lagi dengan seribu satu alasan yang dipelajarinya dari buku Al Gore. Rakyat harus mencabar Anwar agar bersumpah secara terbuka dalam di atas pentas ceramah. Beranikah Anwar berbuat demikian.....?
Print Friendly and PDF

Tahniah YB Tan Sri Isa Samad.

Tan Sri Isa Samad, menang besar dengan majoriti 5,435 undi pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang.

Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu memperoleh 8,013 undi berbanding calon Pas, Zulkefly Mohamad Omar, yang mendapat 2,578 undi.

Seramai 11,157 atau 81.65 peratus daripada 13,664 pemilih berdaftar keluar mengundi pada pilihan raya kecil itu hari ini.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Azman Mohammad Noor daripada BN pada 4 September lalu.

Pada pilihan raya umum lalu, Azman menang dengan majoriti 2,333 undi apabila memperoleh 6,430 undi manakala calon Pas, Ramli Ismail, mendapat 4,097 undi.

Print Friendly and PDF

Saturday, October 3, 2009

KECELARUAN Pakatan Rosak SELANGOR.

Jangan lah rakyat di Bagan Pinang tertipu dengan Pakatan Rakyat yang idak boleh berpakat lagi. Semuanya penipu dan janji janji yang diabur semuanya janji janji kosong. Mereka tidak boleh bermimpi perkara yang sama walaupun tidur se bantal. Semuanya memikirkan kuasa dan hak peribadi masing masing. Tiada pakatan dalam pakatan rakyat, Kini merka sudah bercelaru.


PETIKAN KECELARUAN PR SELANGOR.

Isu kesetiaan kepada pucuk pimpinan parti menjadi penghalang kepada pemimpin-pemimpin PAS untuk menyuarakan pendapat mereka berhubung soal pentadbiran dalam kerajaan negeri Selangor, kata ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Khalid, yang sebelum ini meminta exco kerajaan Selangor Datuk Dr Hasan Ali, yang juga pesuruhjaya PAS Selangor meletakkan jawatan berkata beliau berhak menegur Hasan kerana beliau berhak untuk mengeluarkan pandangan sebegitu dan ianya bukanlah satu perbuatan yang mengingkari arahan pemimpin.

Hasan sebelum ini telah meminta Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) dirombak kerana didakwanya telah ‘memalukan’ pegawai kerajaan.

Selcat mengadakan siasatan tersebut untuk menyiasat bagaimana wakil rakyat BN membelanjakan peruntukan tahunan RM500,000 dalam masa dua bulan sebelum pilihanraya umum pada Mac tahun lalu.

“Fahaman saya, tidak boleh ingkar arahan dan setakat ini tiada arahan berhubung perjalanan parti yang telah saya ingkari,” katanya dalam satu kenyataan yang dimuatkan dalam blognya [http://www.khalidsamad.com/] hari ini.

“Teguran dan ingkaran merupakan perkara berbeza. Namun menegur pemimpin, itu merupakan hak pengikut, lebih-lebih lagi apabila ianya kelihatan seperti menjejas kepentingan parti,” katanya lagi.

Khalid turut berkata, tindakannya menggesa Dr Hasan meletakkan jawatan itu telah dibincangkan dalam mesyuarat Perhubungan Negeri pada petang Ahad lalu.

‘Jadi sasaran’

“…memang banyaklah yang dinyatakan, khususnya persoalan wala’ (setia) kepada pimpinan yang masih merupakan isu terbesar bagi kebanyakan yang dipertua kawasan.
“Dalam persoalan ini saya sememangnyalah telah menjadi sasaran dan menjadi tumpuan teguran,” katanya lagi dalam kenyataan tersebut.

Khalid turut membangkitkan hasil mesyuarat Konvensyen Pakatan Rakyat di Petaling Jaya pada awal bulan lalu yang merumuskan pemimpin-pemimpin Pakatan tidak akan mengeluarkan lagi apa-apa kenyataan yang “saling menyerang satu sama lain”.

“Sekiranya mana-mana pihak melakukannya, maka tindakan disiplin perlu dikenakan atas orang berkenaan oleh partinya sendiri,” kata Khalid yang juga merupakan pengerusi lajnah politik PAS.

Jelasnya lagi, tindakan Hasan “amat tidak wajar” dalam memberikan pandangan berhubung pendekatan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) dalam mengadakan pendengaran awam.

Menurut Khalid lagi, Hasan tidak sepatutnya mengkritik Selcat secara terbuka dan mengambil pendirian tunggal berhubung isu berkenaan.

“Yang menjadi masalah ialah apabila (Hasan) membuat kenyataan mengkritik Selcat secara terbuka dan mengambil posisi bersendirian dalam isu ini,” kata Khalid lagi.

Pendekatan soal siasat

“Saya menyatakan, tidakkah lebih sesuai PJ mengatakan kami, iaitu PR, telah bersetuju untuk memperbaiki kaedah dan pendekatan soal siasat terhadap pegawai-pegawai kerajaan supaya tidak dilihat sebagai berniat menghina dan memalukan mereka?,” soal Khalid.

“Sekiranya kenyataannya begitu, ianya tidak akan kelihatan seperti seolah-olah menempelak rakan lain di dalam PR dan PAS tidak akan dilihat sebagai menikam kawan dari belakang,” katanya lagi.

Khalid berkata, pandangan Hasan tersebut dibuat tanpa mengambil kira tanggungjawab dan haknya sebagai anggota exco.

“Sebenarnya amat tidak wajar kalau kita sebagai seorang ahli Exco yang bermesyuarat dengan Exco tiba-tiba di luar mesyuarat menyerang kembali usaha kerajaan.

“Sekiranya sebagai back-bencher, tidaklah bermasalah sangat. Samalah juga seperti seorang ahli dewan harian, bermesyuarat dengan dewan harian, tetapi di luar bantai balik dewan harian.

Sesi pendengaran terbuka

“Kalau begitu patut keluar dewan harian (sepertimana persetujuan pelucutan jawatan saya sebagai timbalan pesuruhjaya) dan sekiranya dari luar, sebagai ahli perhubungan, berhak mempersoalkan keputusan dewan harian,” katanya lagi.

Tambahnya lagi, beliau tidak pernah menggesa Hasan keluar daripada PAS mahupun Pakatan Rakyat, tetapi hanya meminta beliau meletakkan jawatan sebagai exco dan penyokong kerajaan negeri di dalam DUN.

Khalid turut menjelaskan, sesi pendengaran oleh SELCAT perlu diadakan secara terbuka kerana kaedah berkenaan lebih berkesan untuk mendapatkan pendedahakan dari pegawai kerajaan sendiri.

“Pendedahan oleh pegawai kerajaan sendiri adalah lebih berkesan dari sekiranya diadakan sesi tertutup dan kemudiannya maklumat disampaikan oleh kita kepada rakyat.

“Pihak tertentu boleh mengatakan ianya permainan politik dan pengakuan paksaan. Maka itu adalah lebih teruk, kita akan dikatakan sama sahaja dengan SPRM! Mengugut dan memaksa sehingga mendapat ‘pengakuan’,” katanya lagi.
Print Friendly and PDF

Kami Tidak Boleh Lawan Kuasa Allah SWT Yang Memberikan Aura Kepada TS Isa.

Cerita satu - PR TS Isa The Best.

Tidak ada sebab UMNO perlu takut dengan status TS ISA. Tiada undang undang yang menyatakan bahawa TS Isa tidak layak bertanding. TS Isa juga merupakan demand oleh Grass Root di Bagan Pinang. Beliau juga telah menjalankan hukuman kerana kesilapan rasuah, semua orang tahu, Beliau tidak digantung seumur hidup atau di pecat dari parti. Beliau telah menjalankan proses pemulihan dan pembersihan.

Inilah satu kecantikan dan keunikan dalam UMNO yang tiada dalam parti pembangkang. Walaupun PAS menekan isu Rasuah terhadap Ts Isa tetapi PAS terlalu mereka takut dengan TS Isa, Kalau TS Isa menang dalam pilihan raya Bagan Pinang ini nanti bermakna calon PAS tidak layak untuk bertanding dengan calon UMNO yang dikatakan rasuah. Ini bermakna mereka lebih hina dan di tolak oleh rakyat dari calon yang diterima rakyat.

Isu rasuah tidak laku di Bagan Pinang. Lagi banyak PAS mainkan Isu ini lagi popular TS Isa. Inilah keunikan TS Isa Samad. Beliau dikatakan antara ahli Politik yang paling popular dan mempunyai PR yang terhebat. TS Isa dikatakan pandai mengambil hati orang. Kalau tidak tak mungkin ada Mak Mak Puteri yang kagum dengan Isa. Ada satu kesah yang menarik yang mahu saya kongsi dengan pembaca mengenai perangai TS Isa ini. Ini mengenai PR dia dan ini lah yang dikatakan seorang ahli Politik, bukan macam si Tanggang yang sombong dengan rakyat.

TS Isa ini memang bijak. Jika ada kumpulan orang kampung yang datang melawat ke pejabatnya, ketika beliau menjadi MB NS dahulu. Beliau idak akan terus berjumpa dengan mereka. Beliau akan memanggil pegawainya masuk dahulu dan bertanya dan menyelidik mengenai laar belakang ketua rombongan. Bila beliau telah mengetahui latar belakang mengenai ketua rombongan dan apabila mereka semua masuk TS Isa akan menepuk bahu ketua rombongan sambil memanggil nama ketua rombongan, Ha Hassan..... apa khabar, anak macam mana yang dekat Universiti itu. Ok ke pelajaran dia. Ini tahun akhir kan..... Kak Bedah tak datang ke, Beliau akan tanya tentang isteri Ketua rombongan itu, Wal hal TS tidak pun pernah jumpa dan kenal dengan Hassan . Hassan bangga sekali. Orang kampung begitu yakin, Hassan kenal rapat dengan TS Isa lah bisik orang kampung.

Begitulah hebatnya TS Isa. Beliau juga di anugerah kan, petah bercakap dan dalam percakapan beliau sentiasa terselit jenaka yang membuat sesiapa yang mendengar nya tidak akan kering gusi dan tidak akan merasa bosan. Sewaktu beliau digantung, kerana sayang kan UMNO, TS Isa terus menjalankan kewajipan terhadap parti dengan gigih, Saya juga bertemu dengan TS Isa yang urun ke Pengerang hanya untuk menghadiri majlis hari jadi anak angkat kepada si Tanggang.


Cerita 2 - Sukar untuk menandingi keabahan dan ketenangan calon BN Bagan Pinang.

Pernah tak anda semua mendengar sok sek sok sek politik yang menyatakan bahawa Isa di kambing hitamkan dan mangsa keadaan, Jika pernah..... tidak perlu saya ulas kan, jika tidak tanyalah dan pinta lah saya mengulasnya. Itulah sebabnya orang kampung kami tetap mahukan Isa. Bagi kami Isan amat berjasa kepada Negeri Sembilan dan kampung kami. Jika ada perasaan takut mengenai isu rasuah, ini kami mahu jelaskan kepada pembaca. Orang kampung kami tidak takut, entah kenapa kami pun tak tahu tetapi kami yakin kepada TS Isa. Takut apa..... Itu politik lama. Politik 22 tahun yang lalu.

Sekarang zaman moden, kami tidak takut sekiranya pemimpin kami dikatakan rasuah. Bukan kami suka rasuah, kami tidak suka rasuah, tapi kami yakin kepada TS Isa, Ini kuasa Allah SWT dan bukan kami seorang sahaja yang yakin , malahan ramai lagi yang yakin. Jangan salahkan kami. Ini kuasa Allah SWT yang menyakinkan kami kepada beliau. Bukan semua orang diberikan aura sebegini.

Jika Mawi boleh jadi raja SMS kerana auranya, Isa juga boleh jadi raja kepada semua calon kerana auranya. Kini Presiden dan Timbalan juga yakin, kenapa kita tidak yakin pula. Kalau ada seorang dua yang tidak yakin, biarkanlah..... ramai yang yakin. Jangan takut. Ramai juga yang jadi calon pada mulanya bersih dan bila jadi wakil rakyat kemudian menjadi menteri, lupa diri dan menkedarah duit rakyat.

Dugaan ketaban TS Isa adalah pada hari raya, bila dia di hentam oleh Tun, tak ada angin, tak ada salah, kena kaw kaw dengan Tun. Tidak sepatah pun TS jawab. Hak pun tidak hek pun tidak. Semua orang diam saja macam blurr saja bila Tun hentam TS Isa. Macam sokong dan tidak. Bila umum TS jadi calon semua lompat keriangan. Penakut jugak kau yo jang.....

Kecil kecil cili api, walaupun digelar Doremon, jangan main dengan Doremon ini, Cute sangat kata kawan aku. Ini aura juga. Sebenarnya jasa TS Isa Samad sememangnya tidak boleh dilupakan oleh rakyat Negeri Sembilan. Kesabaran, ketenangan menempuh dugaan Allah SWT. No 1 class 1 devision 1, tiada tolok bandingnya. Hebat ketabahan beliau.

Beliau lalui suka dan duka sendiri, ketika iu juga Allayarhamah Puan Seri pulang kerahmatullah, Isteri tersayang dan dalam dan tika TS Isa dalam kejatuhan. TS Isa sabar dan tabah, allahyarhamah adalah wanita di belakang kejayaan beliau, Allahyarhamah pulang ketika TS Isa menghadapi zaman kelam. Kecil kecil TS Isa itu ada juga yang tertarik , maklum lah TS sekarang bujang. Kalau sama padan apa salahnya. Lain kali saja lah kia sambung......

nak tenguk Vedio Bagan Pinang klik sini

Print Friendly and PDF
There was an error in this gadget

Followers

Blog Ikuti.